Pædagog eller pædagogmedhjælper.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2010

Soap-vb

Jeg vil godt lige starte med at sige : Jeg er IKKE dagplejer :) Men de damer, i dagplejen er der skam også gæstedagpleje så det er jo ikke sådan man står uden pasning hvis nu ens egen dagplejer er syg Denne gæsteplejer kender børnene skam også idet at alle dagplejerene i området kommer sammen i legestue min 1 gang ugentlig og som regel mødes de indbyrdes meget mere Plus hvis dagplejeren skal til tandlæge olign kommer den pædagogiske ansvarlige tilsynsførende og ser efter børnene, denne er også med i legestue en gang ugentlig + denne dumper ofte ind uanmeldt for at se hvordan det går Så på den front er man skam 'syge' sikret faktisk bedre end i en vuggestue hvor de ansætter en ung fremmed pædagogmedhjælper uden anden faglig kompetance end måske lysten til jobbet (Og nu skal i ikke sige det ikke er sådan for det ved jeg det er, jeg har selv erfaring på området og kommer der en ung knægt først i 20 ´erne forbi så ved vi jo godt det er ham som blir ansat) Dagplejerne er skam også begyndt at komme på kurser og gange det op med den erfaring mange af dem har syns jeg det er så forkert at sige at de ikke har en kompetent uddannelse til at passe børnene Plus der er en helt anden nærhed, hvilket jo siger sig selv når den stakkels pædagog står med 8-9 børn selv kl 14.40 om eftermiddagen og der ikke kunne findes en vikar Så at sige at dagplejen er helt skidt og uden kompetencer er forkert :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2010

Frede-vb

Hvad er det for noget sludder at sige, at man er snoppet, fordi man har en for det pågældende fag kompetent uddannelse?! Aldrig har jeg hørt noget så dumt! Man kan rigtigt høre, hvor lidt folk anerkender pædagoguddannelsen og én siger rent ud, at der er forskel på at blive opereret af en uddannet person og at få sit barn passet af en tilsvarende. Kan godt forstå, hvis pædagogerne føler sig trådt på... gælder den samme holdning i forhold til folkeskolelærerne mon også? Er man af den opfattelse, at der er nogen som helst form for pædagogisk tænkning i pædagogmedhjælper- og dagplejeordningen, er man mere naiv end loven tillader. Disse ordninger er KUN foranstaltet pba. økonomi og ikke spor andet. Det er for at spare penge og på ingen måder tænkt som, 'at det er vel nok godt for lille Anton, at han nu både har uddannet personale og folk med livserfaring i sin nærhed'. Som mange fejlagtigt tror, er en pædagog ikke blot én, der har trykket skolebænken. Der er masser af praktik involveret i denne uddannelse.

Anmeld

8. maj 2010

Soap-vb

Frede skrev:
Hvad er det for noget sludder at sige, at man er snoppet, fordi man har en for det pågældende fag kompetent uddannelse?! Aldrig har jeg hørt noget så dumt! Man kan rigtigt høre, hvor lidt folk anerkender pædagoguddannelsen og én siger rent ud, at der er forskel på at blive opereret af en uddannet person og at få sit barn passet af en tilsvarende. Kan godt forstå, hvis pædagogerne føler sig trådt på... gælder den samme holdning i forhold til folkeskolelærerne mon også? Er man af den opfattelse, at der er nogen som helst form for pædagogisk tænkning i pædagogmedhjælper- og dagplejeordningen, er man mere naiv end loven tillader. Disse ordninger er KUN foranstaltet pba. økonomi og ikke spor andet. Det er for at spare penge og på ingen måder tænkt som, 'at det er vel nok godt for lille Anton, at han nu både har uddannet personale og folk med livserfaring i sin nærhed'. Som mange fejlagtigt tror, er en pædagog ikke blot én, der har trykket skolebænken. Der er masser af praktik involveret i denne uddannelse.
Jamen er du da sikker på du har kompetencerne til at passe dit eget barn hjemme nu pædagog uddannelsen er så vigtig ? Mener du at alle inden de blir forældre skal tvinges igennem pædagog uddannelsen for at være kompetente ? For du siger jo med andre ord at os som har valgt selv at passe og varetage vores børn i det daglige ikke er kompetente til

Anmeld

8. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

Soap skrev:
For du siger jo med andre ord at os som har valgt selv at passe og varetage vores børn i det daglige ikke er kompetente til
Hvor siger Frede det? Vi er forhåbentlig enige om, at der er temmelig stor forskel på at blive passet i hjemmet og på at skulle fungere blandt mange andre børn og i helt andre rammer i en institution? Og med tanke på dit udfald omkring uopdragne børn, der - efter din opfattelse - får ADHD-diagnosen, kan du jo ikke mene, at alle forældre er 'kvalificerede' til at passe egne børn. Jeg har i øvrigt intet at udsætte på hverken pædagogmedhjælpere eller dagplejere, og jeg tror også på, at samarbejdet fungerer så godt i institutionerne, så en medhjælper for min skyld godt måtte være kontaktperson for mit barn - men jeg kommer aldrig til at opfatte en mellemlang, videregående uddannelse som ligegyldig for en persons kvalifikationer og indsigt, og jeg forstår ikke, at lige netop pædagoguddannelsen forekommer at være SÅ ligegyldig, at diffuse begreber som fx livserfaring snildt kan erstatte den. Det er da ikke snobberi at betone værdien af uddannelse - og hvorfor gælder det kun dette område, at det kan man se stort på?

Anmeld

8. maj 2010

Heidi Nielsen-vb

Jeg er heller ikke dagplejer....... Men ALLE dagplejerne her i vores område har været på enten pgu uddannelsen eller den nye pau uddannelse, så det passer altså ikke at de ikke kan noget pædagogik....nej de kan ikke så meget som en pædagog men LIDT har de altså med i rygsækken........

Anmeld

8. maj 2010

Soap-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Soap skrev:
For du siger jo med andre ord at os som har valgt selv at passe og varetage vores børn i det daglige ikke er kompetente til
Hvor siger Frede det? Vi er forhåbentlig enige om, at der er temmelig stor forskel på at blive passet i hjemmet og på at skulle fungere blandt mange andre børn og i helt andre rammer i en institution? Og med tanke på dit udfald omkring uopdragne børn, der - efter din opfattelse - får ADHD-diagnosen, kan du jo ikke mene, at alle forældre er 'kvalificerede' til at passe egne børn. Jeg har i øvrigt intet at udsætte på hverken pædagogmedhjælpere eller dagplejere, og jeg tror også på, at samarbejdet fungerer så godt i institutionerne, så en medhjælper for min skyld godt måtte være kontaktperson for mit barn - men jeg kommer aldrig til at opfatte en mellemlang, videregående uddannelse som ligegyldig for en persons kvalifikationer og indsigt, og jeg forstår ikke, at lige netop pædagoguddannelsen forekommer at være SÅ ligegyldig, at diffuse begreber som fx livserfaring snildt kan erstatte den. Det er da ikke snobberi at betone værdien af uddannelse - og hvorfor gælder det kun dette område, at det kan man se stort på?
Nu var det så sagen sat meget på spidsen :) Iøvrigt er jeg sikker på Frede kan svare for sig selv :) Og med hensyns til ADHD børnene , ja det kan sagtens være en udløber af fralæggelse af ansvar og en forventning fra forældrenes side om at pædagoger klare ærterne med hensyn til opdragelse eller at som jeg har hørt nogen sige, ikke kan finde udaf det pædagogiske pjat så børnene får frit løb En ting vi ret så hurtigt kan blive enige om og det lyder så hårdt men der er rigtig mange derude som ikke burde ha´fået børn, da de ganske enkelt ikke kan finde ud af at varetage dem

Anmeld

8. maj 2010

Johannamor-vb

Jeg hører altså også til dem, der mener, at det bestemt ikke er ligemeget, at mine børn i dagligdagen er sammen med pædagogisk uddannet personale. Som anerkender, at man lærer noget værdifuldt i løbet af de 3 1/2 år, som ikke kan erstattes af livserfaring eller et varmt hjerte. Og som stoler på, at pædagogerne kan mere end at give professionel omsorg - nemlig stimulere mine børn alderssvarende, holde øje med deres sproglige, sociale og motoriske udvikling osv. - og tage fat, hvis nogen har brug for ekstra støtte. Jeg er en glimrende mor - ikke mindst i kraft af, at jeg elsker mine børn. Jeg var også som 20-årig en glimrende au-pair pige for en knuselskelig 2-årig. Men jeg har som 25-årig vikar i en børnehave været ved at blive opslugt af en 5-årig med én eller anden opmærksomhedsforstyrelse. En pige, der havde brug for en form for psykosocial hjælp, som jeg i hvert fald ikke kunne gennemskue, en pige, der havde brug for at lære at være en del af gruppen, både for sin egen og for gruppens skyld, og en pige, som det faktisk var en belastning at tage med hjem efter arbejde - selvom det kun var i tankerne. Hun var ikke for uuddannede - hun var en opgave for pædagoger (i flertal). Jeg anerkender - som tidligere skrevet - fuldt ud medhjælpere som 'gode nok' i langt de fleste forhold. Men den pædagogiske linje er pædagogernes ansvar! Og jeg kunne ikke drømme om at underkende værdien af en mellemlang videregående uddannelse.

Anmeld

8. maj 2010

Titte-vb

Heidi Nielsen skrev:
Jeg er heller ikke dagplejer....... Men ALLE dagplejerne her i vores område har været på enten pgu uddannelsen eller den nye pau uddannelse, så det passer altså ikke at de ikke kan noget pædagogik....nej de kan ikke så meget som en pædagog men LIDT har de altså med i rygsækken........
Godt at der er nogen kommuner der vil have alle deres dp på kursus, men der er langt imellem de der har været afsted her hvor jeg bor. Men jeg vil til enhver tid selv vælge at mit barn skulle passes af folk der har taget en uddannelse, og også gerne pau, men jeg ville ikke vælge en dp plads, netop fordi der ofte sker det, at børn bliver kastet rundt til forskellige gæstedp'er....

Anmeld

8. maj 2010

Titte-vb

Johannamor skrev:
Jeg hører altså også til dem, der mener, at det bestemt ikke er ligemeget, at mine børn i dagligdagen er sammen med pædagogisk uddannet personale. Som anerkender, at man lærer noget værdifuldt i løbet af de 3 1/2 år, som ikke kan erstattes af livserfaring eller et varmt hjerte. Og som stoler på, at pædagogerne kan mere end at give professionel omsorg - nemlig stimulere mine børn alderssvarende, holde øje med deres sproglige, sociale og motoriske udvikling osv. - og tage fat, hvis nogen har brug for ekstra støtte. Jeg er en glimrende mor - ikke mindst i kraft af, at jeg elsker mine børn. Jeg var også som 20-årig en glimrende au-pair pige for en knuselskelig 2-årig. Men jeg har som 25-årig vikar i en børnehave været ved at blive opslugt af en 5-årig med én eller anden opmærksomhedsforstyrelse. En pige, der havde brug for en form for psykosocial hjælp, som jeg i hvert fald ikke kunne gennemskue, en pige, der havde brug for at lære at være en del af gruppen, både for sin egen og for gruppens skyld, og en pige, som det faktisk var en belastning at tage med hjem efter arbejde - selvom det kun var i tankerne. Hun var ikke for uuddannede - hun var en opgave for pædagoger (i flertal). Jeg anerkender - som tidligere skrevet - fuldt ud medhjælpere som 'gode nok' i langt de fleste forhold. Men den pædagogiske linje er pædagogernes ansvar! Og jeg kunne ikke drømme om at underkende værdien af en mellemlang videregående uddannelse.
Godt skrevet!

Anmeld

8. maj 2010

Heidi Nielsen-vb

Titte skrev:
jeg ville ikke vælge en dp plads, netop fordi der ofte sker det, at børn bliver kastet rundt til forskellige gæstedp'er....
Forståeligt..... MEN.....igen her i vores område er dp´erne inddelt i små grupper som går i legestue, tager i hallen, besøger børnehaven osv. sammen.....og så får man en gæstedp´er inden for gruppen så det altid er den samme man kommer til i tilfælde af sygdom......medmindre der selvfølgelig er sygdom eller ferie så er det en anden inden for samme gruppe.......det er dog meget sjældent at vi er ikke har fået den samme gæstedp.......Barnet kender altså både gæstedp og de børn hun har...... Nu har vi så ikke andre muligheder end dp, da vi ikke har vuggestue her ude på landet ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.