Da min nu 5-årige startede i vuggestuen havde han også 'kun' en medhjælper som primærvoksen. En meget varm kvinde over de 50, der havde børn og børnebørn og havde arbejdet med børn i mange, mange år. Jeg var FULDSTÆNDIGT tryg ved hende!
Det eneste problem, jeg oplevede i det år, min søn var i den vuggestue, var faktisk at hun nogen gange ikke turde svare (hvis jeg spurgte ind til noget, der kunne grænse op af noget, pædagoger lærer på seminariet), eller at hun ikke fik lov til at lægge en linje, fordi de uddannede tog over, hvis noget var 'kompliceret' (min søn var et par måneder om at lære at sove middagslur som de andre børn).
Naturligvis lærer man meget på seminariet. Men hvis pædagogerne i institutionen har et godt samarbejde, hvor de komplicerede problemstillinger håndteres og den generelle retning lægges af de uddannede, så er der ingen problemer i at medhjælpere håndterer børnene i hverdagen. Man behøver ikke være pædagoguddannet for at lege sanglege med en flok 1-årige. Men til gengæld er uddannelsen rigtigt god, når rammerne skal lægges: at udvælge hvilke børn, der skal lege sanglege, hvor ofte, hvor længe, i hvilke grupper osv.
Jeg synes bare, du skal være glad for at din søn har en god voksen sammen med sig!
Anmeld