Pædagog eller pædagogmedhjælper.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2010

Spunk-vb

Jeg synes lidt at det bliver glemt her i diskussionen, at der er forskel på at sige, at det er helt ok at have en medhjælper som primær kontaktperson, og på at sige, at pædagoger kan undværes. I en vuggestue eller børnehave har barnet jo glæde af begge personer - en medhjælper som sandsynligvis (forhåbentlig) er der pga. glæde over børn, og så det fagligt kompetente personale som kan tage hånd om alvorlige emner. Spunken skal i vuggestue - ikke så meget fordi en dagplejer ikke er uddannet, men fordi jeg ikke er tryg ved, at der kun er én voksen og få børn. Selvfølgelig bliver der holdt øje med dagplejemødrene, men ikke på samme måde som i en institution hvor folk arbejder sammen og løbende kan evaluere hinandens væremåde overfor børnene. Og så synes jeg at det kan være problematisk, at der ikke nødvendigvis er børn på samme alder og udviklingstrin.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2010

lib1982-vb

Signe1704 skrev:
lib1982 skrev:
Jeg vælger dagpleje fra dels pga manglende uddannelse, men også fordi jeg synes det er vigtigt at barnet har flere voksne at vælge mellem. Derudover synes jeg det er en lappeløsning som er opfundet af nogle der skulle finde på en billig pasningsform. Jeg synes ikke det er betryggende at en voksen står med 3-5 børn. Hvad hvis en skal på skadestuen eller andet?
Jeg havde egentlig også valgt vuggestue til vores drenge, da jeg ikke har den bedste erfaring med dagplejer i vores kommune - havde både fordele og ulemper ved begge dele og endte ud med en dagpleje... tror vi har været super heldige!! Kan godt se problematikken med sygedage, og har hørt om flere, som har MANGE forskellige dagplejer på kort tid, og det er IKKE i orden!! 'Problemet' ved vuggestuen kunne for vores drenge være det, som andre nævner som fordele, netop det med flere mennesker omkring dem - de er født for tidligt og har som udgangspunkt ikke godt af for meget stimuli, så det kan være en fordel at være i en dagpleje, hvor både 'rammerne' og menneskerne er få. Vores dagpleje har selv en dreng (nu voksen) som blev født ekstremt for tidligt, er sundhedsuddannet og har arbejdet på neonatal-afdelinger, samt været på kommunes udbud af kurser i præmature børn.. dét syns jeg sgu er erfaring der vil noget!! Er super glad for hende... MEN er bestemt heller ikke blind for, at det KUNNE have været anderledes, handler vel i sidste ende om kemi! ... hvad gør du selv, hvis du står med flere børn og SKAL afsted med en af dem??

Anmeld

8. maj 2010

Signe1704-vb

lib1982 skrev:
Signe1704 skrev:
lib1982 skrev:
Jeg vælger dagpleje fra dels pga manglende uddannelse, men også fordi jeg synes det er vigtigt at barnet har flere voksne at vælge mellem. Derudover synes jeg det er en lappeløsning som er opfundet af nogle der skulle finde på en billig pasningsform. Jeg synes ikke det er betryggende at en voksen står med 3-5 børn. Hvad hvis en skal på skadestuen eller andet?
Jeg havde egentlig også valgt vuggestue til vores drenge, da jeg ikke har den bedste erfaring med dagplejer i vores kommune - havde både fordele og ulemper ved begge dele og endte ud med en dagpleje... tror vi har været super heldige!! Kan godt se problematikken med sygedage, og har hørt om flere, som har MANGE forskellige dagplejer på kort tid, og det er IKKE i orden!! 'Problemet' ved vuggestuen kunne for vores drenge være det, som andre nævner som fordele, netop det med flere mennesker omkring dem - de er født for tidligt og har som udgangspunkt ikke godt af for meget stimuli, så det kan være en fordel at være i en dagpleje, hvor både 'rammerne' og menneskerne er få. Vores dagpleje har selv en dreng (nu voksen) som blev født ekstremt for tidligt, er sundhedsuddannet og har arbejdet på neonatal-afdelinger, samt været på kommunes udbud af kurser i præmature børn.. dét syns jeg sgu er erfaring der vil noget!! Er super glad for hende... MEN er bestemt heller ikke blind for, at det KUNNE have været anderledes, handler vel i sidste ende om kemi! ... hvad gør du selv, hvis du står med flere børn og SKAL afsted med en af dem??
Jeg kan godt se at det er praktisk med for tidligt fødte børn. Der kan jeg udmærket forstå man vælger det, men for børn der ikke har disse 'særlige' behov for ro omkring dem, mener jeg ikke det er en optimal løsning. Hvis jeg skal afsted med flere børn har jeg en bil med autostole der passer til hvert barn og kan ringe efter min mand eller noget familie der kan komme ud og møde mig og tage de andre børn.

Anmeld

8. maj 2010

Signe1704-vb

Spunk skrev:
Jeg synes lidt at det bliver glemt her i diskussionen, at der er forskel på at sige, at det er helt ok at have en medhjælper som primær kontaktperson, og på at sige, at pædagoger kan undværes. I en vuggestue eller børnehave har barnet jo glæde af begge personer - en medhjælper som sandsynligvis (forhåbentlig) er der pga. glæde over børn, og så det fagligt kompetente personale som kan tage hånd om alvorlige emner. Spunken skal i vuggestue - ikke så meget fordi en dagplejer ikke er uddannet, men fordi jeg ikke er tryg ved, at der kun er én voksen og få børn. Selvfølgelig bliver der holdt øje med dagplejemødrene, men ikke på samme måde som i en institution hvor folk arbejder sammen og løbende kan evaluere hinandens væremåde overfor børnene. Og så synes jeg at det kan være problematisk, at der ikke nødvendigvis er børn på samme alder og udviklingstrin.
Jeg er helt enig med dig i at der er forskel på en kontakt person og på en institution helt uden pædagoger. Jeg er af den overbevisning at en medhjælper sagtens kan varetage de almindelige daglige behov, men at der selvfølgelig skal være pædagoger tilstede til at observere og 'behandle/arbejde med' problemer af den ene eller anden art. Og jeg mener at medhjælperen kan give omsorg, tryghed og lege med børnene ligeså godt som en pædagog.

Anmeld

9. maj 2010

Frede-vb

Ja, jeg har ikke lige mere at tilføje... Johannamor, Titte og Charlotte d. 17 har sagt det bedre, end jeg selv kunne have sagt B) Men rigtig god diskussion, hvori vi nok bare ikke bliver enige, og det skal der jo selvfølgelig også være plads til. Jeg siger bare, at man ikke skal glemme, at kravene til både vuggestue-, børnehave- og indskolingsbørn i den grad er øget, både fagligt og socialt, hvorfor man ikke bare må se igennem fingre med ikke-uddannet personale i institutionerne; at vi så ikke selv har så meget indflydelse på denne del, er selvfølgelig en helt anden sag, men det er vigtigt, man ikke bare slår sig til tåls med det næstbedste, sålænge kravene til de små bare bliver større og større hele tiden.

Anmeld

9. maj 2010

Hobitten-vb

Spunk skrev:
Jeg synes lidt at det bliver glemt her i diskussionen, at der er forskel på at sige, at det er helt ok at have en medhjælper som primær kontaktperson, og på at sige, at pædagoger kan undværes.
Helt enig..!! Jeg er også medhjælper, har været det i snart 11 år, og har de seneste mange år også været primær kontaktperson for mange børn - og dermed også afholdt forældresamtaler. Men vi snakker jo sammen på stuen inden der afholdes samtaler, og alle kommer med deres mening, erfaring, oplevelser, observationer osv. om barnet. (Også når det er en pædagog der skal afholde samtalen) Jeg mener selv, at jeg er fuldt kompetent til at kunne fortælle forældrene om et ellers normalt fungerende barns start i børnehaven. Og hvis der er nogle specielle ting om det pågældende barn, er der altid en pædagog med til samtalen. Der kan også dukke nogle ting op i løbet af en samtale, som forældrene har tænkt over, og hvis jeg ikke mener det er noget jeg kan svare 'forsvarligt' på, leverer jeg 'problemet' videre til pædagogen på stuen, der så efterfølgende tager en snak forældrene. Jeg deltager på lige fod med resten af huset i P-møder, er med til at lave læreplaner, jeg er med til at planlægge div. arrangementer og jeg fortæller også nogle af de trælse ting til forældrene (som en anden skrev, hvis det er mig der har set en hændelse, er det også mig der giver den videre til forældrene..) Men dermed ikke sagt at jeg kan varetage en pædagogs job - slet ikke... Og det har jeg heller ingen intentioner om... Jeg synes det er enormt vigtigt, at der er uddannet personale på stuen. Det er dem der har det pædagogiske ansvar, det er dem der har kontakten til PPR og. lign., det er dem der skal sørge for at de planlagte aktiviteter er rettet mod netop den børnegruppe der er lige nu, og hvilke behov de har, det er dem der skal følge børnenes udvikling og spotte, hvis der er børn der har brug for særlig opmærksomhed osv. osv... Men eftersom økonomien i institutionerne ikke tillader, at der kun er uddannet personale, er det jo rart at der findes medhjælpere.. ;) Jeg mener i hvert fald sagtens en medhjælper kan være primærperson, de er jo ikke alene om at tage sig af barnet!! :)

Anmeld

9. maj 2010

lib1982-vb

Frede skrev:
Hvad er det for noget sludder at sige, at man er snoppet, fordi man har en for det pågældende fag kompetent uddannelse?! Aldrig har jeg hørt noget så dumt!
Vil gerne lige påpege, at jeg skrev jeg synes det er snobberi at man ikke vil have sit barn passet af medhjælpere/uuddannet personale og VIL have uddannet... IKKE at man som uddannet fagperson ER snobbet!!

Anmeld

18. maj 2010

mrsnilsson-vb

Jeg er uddannet pædagog og jeg vil starte med at sige at pædagoger ikke er nogen bestemt type, vi er en meget mangfoldig gruppe. Pædagog uddannelsen er til for at give pædagogen en videnbaslast omkring området man vil arbejde inden for eks. børn, unge, ældre, handicappede mv. og så er den en lang øvelse i at formulere sig tydelig og korrekt på skrift. Angående diskussionen om en primær person skal være uddannet eller ikke uddannet, så mener jeg som flere har nævnt, at en medhjælper kan yde lige så stor menneskelig omsorg og være lige så tryg en base, for det enkelte barn som en uddannet kan. Forskellen ligger i det skriftlige, eks. dokumentation for hvad det er børnehaven laver med børnene. For en børnehave er ikke bare et pasningstilbud, det er også i høj grad et udviklings- og læringstilbud. Endvidere ligger der også det i jobbet at vi som pædagoger skal kunne se hvis et barn mistrives og reagere derpå. Så kort sagt nyd dit barn er ved en tryg voksen og ha tiltro til, at hvis noget går skævt er der faglige kompetente rundt om dit barn som hjælper jer videre (det kunne eksempelvis være ekstra støtte omkring sprog udviklingen, der skulle til i en periode for at hjælpe dit barn videre. tænkt eksempel) Hilsner fra mig en stolt pædagog, som er ydmyg over for dygtige erfarne medhjælpere og som bestemt ikke er for snobbet til at tage en kost eller en l**** ble :) :) ps. mit barn er hos en meget erfaren dagplejer og jeg er ikke det mindste usikker på at er hun i tvivl om noget så rådfører hun sig med kommunens dagplejepædagog.

Anmeld

18. maj 2010

Heidi Nielsen-vb

mrsnilsson skrev:
Endvidere ligger der også det i jobbet at vi som pædagoger skal kunne se hvis et barn mistrives og reagere derpå.
Det kan jeg altså også som medhjælper..... Tror dog jeg ved hvad du mener.......

Anmeld

18. maj 2010

lib1982-vb

mrsnilsson skrev:
Jeg er uddannet pædagog og jeg vil starte med at sige at pædagoger ikke er nogen bestemt type, vi er en meget mangfoldig gruppe.
Præcis som alle andre mennesker ;) Ingen er jo perfekte eksperter til ALT, uanset hvor meget man har læst/studeret osv. :laugh:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.