Pædagog eller pædagogmedhjælper.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. maj 2010

Signe1704-vb

Frede skrev:
For mig SKAL det være en uddannet pædagog, ellers kunne man lige så godt skippe den uddannelse helt. Der er en årsag til, man uddanner folk til et fag. Jeg vil heller aldrig acceptere, at mine børn kun blev undervist af en vikar, eller at en sygeplejerske opererede mig på mig, eller at .... Da min søn gik i dagpleje hos en kvinde, der af naturlige årsager ikke var uddannet pædagog, gjorde hun mange ting, en pædagog ikke ville have gjort. I min søns børnehave er der en enormt sød pædagogmedhjælper, jeg hele tiden skal hen og 'korrekse', fordi han gør ting, han ikke ved, man ikke skal gøre ved børn, fordi han ikke har den kompetente uddannelse. Han indrømmer, at han ikke ved bedre, fordi han ikke har kompetencerne i form af en uddannelse, og det er også fint nok - men der er så absolut brug for uddannet personale.
Hvad er det lige han gør forkert som der er så slemt at det berettiger dig til at rette ham? Lider børnene overlast pga det han gør? Jeg synes det virker meget firkantet det du skriver. Jeg er enig i at der skal være uddannet personale til at følge børnenes trivsel og udvikling, men jeg mener helt afgjort at en medhjælper kan være ligeså god til at lege og drage omsorg. Det har intet med uddannelse at gøre om du er god til børn eller ej og om du gider dem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2010

Pia S-vb

Enig med de fleste. Jeg vil meget hellere have at min søn bliver passet af en god, vidende og kompetent medhjælper som han har en god kemi med end en 23 årig nyuddannet uden børn og erfaring - men med en uddannelse. Jeg arbejder med uddannelse hver dag og mener bestemt, at man skal have en uddannelse og bruge den. Men vi skal ikke have uddannelsessnobberi og -hieraki. Det fører bestemt ikke til noget godt.

Anmeld

7. maj 2010

lib1982-vb

Hold da op, synes godt nok det er snobberi på meget lavt plan, hvis ikke man vil lade en pædagogmedhjælper tage sig af sine børn - må som udgangspunkt gå ud fra, at de personer er ansat i en institution er kompetente til at varetage deres job :) NÅR det så er sagt, kan der jo være stor forskel på mennesker, og på medhjælpere - der er jo både ufaglærte og faglærte medhjælpere, f.eks. PGU'er! Min mor er 57, har arbejdet som dagplejemor i ca. 20 år, hvorefter hun tog PGU'en og har arbejdet i 5 år i en integreret institution, hvor hun er i vuggestue-delen - hun har forældresamtaler osv. på lige fod med alle andre (pædagoger + medhjælpere)... Jeg ville til enhver tid hellere have hende til at passe mine børn, fremfor en helt grøn pædagog på 20, som hverken har erhvervs- eller livserfaring! Jeg er 'kun' uddannet SOSU-assistent, og har selv mødt 'snobberiet' nogle steder, især på sygehuse fra sygeplejersker, synes ikke det er til at holde ud og oplever ofte, det mere handler om deres egen usikkerhed end om min kompetence! Heldigvis er jeg et sted, hvor der ikke er forskel på medarbejderne uanset 'titel', der gør vi det vi KAN uden at skelne til titlen!

Anmeld

7. maj 2010

Soap-vb

:klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: lib1982 skrev:
Hold da op, synes godt nok det er snobberi på meget lavt plan, hvis ikke man vil lade en pædagogmedhjælper tage sig af sine børn - må som udgangspunkt gå ud fra, at de personer er ansat i en institution er kompetente til at varetage deres job :) NÅR det så er sagt, kan der jo være stor forskel på mennesker, og på medhjælpere - der er jo både ufaglærte og faglærte medhjælpere, f.eks. PGU'er! Min mor er 57, har arbejdet som dagplejemor i ca. 20 år, hvorefter hun tog PGU'en og har arbejdet i 5 år i en integreret institution, hvor hun er i vuggestue-delen - hun har forældresamtaler osv. på lige fod med alle andre (pædagoger + medhjælpere)... Jeg ville til enhver tid hellere have hende til at passe mine børn, fremfor en helt grøn pædagog på 20, som hverken har erhvervs- eller livserfaring! Jeg er 'kun' uddannet SOSU-assistent, og har selv mødt 'snobberiet' nogle steder, især på sygehuse fra sygeplejersker, synes ikke det er til at holde ud og oplever ofte, det mere handler om deres egen usikkerhed end om min kompetence! Heldigvis er jeg et sted, hvor der ikke er forskel på medarbejderne uanset 'titel', der gør :klap: vi det vi KAN uden at skelne til titlen!
:klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap:

Anmeld

7. maj 2010

lib1982-vb

Forstår i øvrigt ikke det der med 'uddannet' personale - der findes da en hel del dagplejer som ikke har nogen pædagogisk uddannelse... ville man så vælge dem fra, hvis man skal have sit barn passet?? Min svigermor f.eks. har for en måneds tid siden været på kommunens egen 'grunduddannelse for dagplejer' - til trods for, at hun nu har arbejdet som dagplejer i 4-5 år... dét er sgu da til grin - skal lige bemærkes, at hun ikke har en pædagogisk uddannelse!

Anmeld

7. maj 2010

Heidi Nielsen-vb

Caidas skrev:
Jeg er med til P-møder, forældresamtaler, har den daglige kontakt til forældre, arrangerer ture.... osv. Kun når det er alvorlige emner, PPR eks, tager pæd. over. Det er vigtigt at vi alle har en forældrekontakt, da pæd pludselig kan være syg eller forhindret. Desuden er det ofte medhjælperne der er mere sammen med børnene, da pæd. ofte går til en masse møder.
Sådan er det også er hvor jeg arbejder....jeg er også 'kun' medhjælper men afholder også forældresamtaler osv. Jeg fortæller også forældrene om de 'dårlige' ting i hverdagen.....hvis det er mig der har oplevet det, så fortæller jeg det ikke til en pædagog for at hun så kan fortælle det videre til forældrene......

Anmeld

7. maj 2010

als-vb

Min datter bliver passet i dagpleje og hun har ingen uddannelse´. tøsen var hendes første dagplejebarn (dp er midt i 30'erne) og hun elsker de unger der nu er samlet, hun kan helt uden uddannelse finde ud af at aktivere, udfordre, lege, male, fordre og skifte dem. Jeg har heller ingen pædagog og jeg har kunnet opdrage mit barn. Men når vi snakker ting som vuggestue er det måske meget godt der er nogle med en større viden inden for ledelse og aktivering, men børnetægge læres ikke på skolebænken, men på gulvet sammen med ungerne. Vil helt klart anbefale kærlighed til børn, fremfor bolig viden om børn.

Anmeld

7. maj 2010

MAMMARAZZI-vb

Spunk skrev:
Det er da idioti. Man får da ikke børnetække ved at tage en uddannelse. Der findes masser af lærere og pædagoger der burde forbydes at arbejde med børn. Og hvis din veninde mener at man skal have en pædagogiske uddannelse for at kunne tage sig godt af et barn, så bør hun nok være bekymret for det fleste forældre - vi er temmelig mange der ikke har en pædagogisk uddannelse.
Det er det, der er det 'sjove' i det, vi er begge pædagoger ;) ...og med fare for, at få det meste af pædagogstanden på nakken, må jeg altså sige, at de steder jeg har været, har mange af pædagogerne snoppet op ad. Et af stederne gik pædagogerne til møde, bagefter kunne medhjælperne få et referat af mødet - det inspirerer jo ikke ligefrem til at have en mening om tingene :dry: Flere af dem havde også utrolig dårlig lugtesans - kunne aldrig lugte, hvornår der var et barn, der skulle skiftes - havde altid noget der skulle holdes møde om, når det var dårligt vejr, og man skulle på legepladsen osv. Under et praktikforløb fik jeg til opgave, at skrive om et barn - jeg valgte, at skrive om en, der var født for tidligt. Jeg vidste jo ikke noget om det, så jeg læste og læste, og snakkede meget med forældrene - var endda hjemme og besøge dem. Der var mange ting i hverdagen, han havde brug for ekstra hjælp til - men han fik tit lov til bare at tulle rundt på egen hånd. Det er altså ikke i orden! Der var ingen af pædagogerne, der vidste noget om for tidligt fødte, og de eventuelle komplikationer der kan følge med. Jeg var rimeligt overladt til mig selv - ved godt, at man som studerende skal vise, at man kan tænke selv - men synes ikke det var forsvarligt over for barnet og forældrene. Jeg var meget sammen med ham, det var altid mig der spiste med ham, og lagde ham til at sove osv. Hvis det var en anden, det skulle lægge ham ind at sove, endte det ofte med, at de kaldte på mig alligevel. Fik masser af ros for mit arbejde med ham både fra forældrene og pædagogerne - de sagde endda, at min opgave var et vigtigt arbejdsredskab for dem. Jeg er glad for, at jeg valgte, at skrive om ham, for jeg lærte rigtig meget - men synes bestemt det uddannede personale spillede fallit! Er enige med de af jer, der mener, at der er lige stor brug for både pædagoger og medhjælpere - men det er altså oftest medhjælperne der er dem der fylder mest, når det kommer til det, at drage omsorg og i det hele taget være synlige for børnene - er ked af at sige det..

Anmeld

7. maj 2010

Soap-vb

En side bemærkning : At det SKAL være uddannet personale til pasning af børn gir da en masse inkompetente forældre som enten har valgt at passe selv som jeg, og jeg ved da jeg ikke er alene Alle dem med aupair piger Alle dagplejemødre/fædre Jamen der er jo mange og puha når børnene blir hentet fra instution af deres ikke pædagog forældre, jamen hvordan skal det da ikke gå ? (læs ironien) Så de eneste der burde få børn, eller som er kompetent til at få børn og passe dem ordenligt er pædagoger eller hvad Frede ?

Anmeld

7. maj 2010

MAMMARAZZI-vb

Soap skrev:
Så de eneste der burde få børn, eller som er kompetent til at få børn og passe dem ordenligt er pædagoger eller hvad Frede ?
Ha ha - så er det da slut med de lave tal for folk, der søger ind på pæd.sem. ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.