Det er skønt for dem med gamle bedsteforældre der stadig er ved godt helbred. Det er da bare dejligt. Men det er langtfra alle der kan sige det..
Jeg har set rigtig mange triste tilfælde i min omgangskreds. Deriblandt mine egne forældre der er 59 og 64 i dag. Det har ikke overskud til at have min søn på overnatning en enkelt nat..
Min ekskæreste har ikke sin mor mere, hun var gammel mor da hun fik ham. 44 år og ville have været 73 i dag hun døde da hun var 69..
kender flere eks. Men heraf min mening om at man ikke skal være ældre en 40 når man for børn.. Vi kan ikke vide om vi er de heldige ældre.
Men igen min mening. Man må gøre hvad man føler er rigtigt for en selv om man er 18, 25, 30 eller 40
Ingen kan forudsige fremtiden og man har kun sin nuværende overbevisning.
For mig er talen om de gamle syge forældre præcis lige så fordomsfuld som snakken om de uansvarlige unge forældre. Og begge fordomme baserer sig på jeg kender og kan derfor brede min viden ud til at vide...
Det gør mig ondt dine forældre åbenbart er blevet syge, svage meget tidligt i livet. Men må så også sige rigtig mange danskere bliver på arbejdsmarkedet til de er 65 og ses derfor fit for fight til et fuldtidsarbejde og ja i det hele taget er det vist ikke en generel fordom at mennesker over 60 er så gamle og grå så de ikke har energi til livet (mine erfaringer er det stik modsatte også på bedsteforældre niveau men igen jeg kan heller ikke ud fra erfaringer tale om generelt).
Egentlig da jeg læste det sure opstød, var min første tanke. At jo måske er vi en del der synes det okay lige at blive myndig og være lidt længere i uddannelsesforløbet end fx i gang med HF før man tænker i børn. Men jeg synes egentlig den store alders fascisme handler om de lidt ældre. Og altid ud fra, er man 40 når man får børn ser men dem ikke blive voksne - jeg har personligt ikke tænk mig at stille træskoene som 58 årig, ja egentlig har jeg proklameret jeg bliver 84
Den gennemsnitlige levealder i dk er for kvinder over 80 og for mænd 77, og den er stødt stigende. Og tænker de sidste 20 år af ens liv faktisk også foregår i et nogenlunde tempo
Så en nybagt mor på 40 kan formodentlig se frem til at se sit barn som 40 årig . Og ja der findes altid de modsatte eksempler. Men ingen regel uden en undtagelse og jeg kan da selv fortælle jeg mistede min far som 22 årig selvom han fik nig da han var 27, så ingen garantier udstedes. Men egen mor mistede sin far som som 63 årig selvom han fik hende som 35 årig....
Kan vi ikke droppe alle de: man bør ikke... er ret sikker på børn får et godt lidt også selvom mor er 18 eller 40.
Og selvom jeg har rundet de 40, har jeg stadig energi til at arbejde, klare hjemmet, få spillet matador, gå tur i skoven, være på legeplads, danse hele natten, rejse jorden rundt, sidde helt stille i sofaen med en feber varm trold og grine til anders and, springe i bølgerne, nyde når ungerne er lagt og jeg kan få læst en bog og jeg kunne blive ved.
Og er så heldig så jeg har en "gammel" mand 13 år ældre, der har samme overskud. Og er med på alle mine skøre påfund så vi feks. Nu sidder i et mobil home ved vesterhavet og skal trave det tyndt, flere gange om dagen i badeland og det efter han lige har sluttet 3 måneders forløb med 12 timer om dagens arbejde, væk hjemmefra 11 dage ud af 14....