Surt opstød...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. april 2015

lineog4

Det er skønt for dem med gamle bedsteforældre der stadig er ved godt helbred. Det er da bare dejligt. Men det er langtfra alle der kan sige det..

Jeg har set rigtig mange triste tilfælde i min omgangskreds. Deriblandt mine egne forældre der er 59 og 64 i dag. Det har ikke overskud til at have min søn på overnatning en enkelt nat..

Min ekskæreste har ikke sin mor mere, hun var gammel mor da hun fik ham. 44 år og ville have været 73 i dag hun døde da hun var 69..

kender flere eks. Men heraf min mening om at man ikke skal være ældre en 40 når man for børn.. Vi kan ikke vide om vi er de heldige ældre.
Men igen min mening. Man må gøre hvad man føler er rigtigt for en selv om man er 18, 25, 30 eller 40
Ingen kan forudsige fremtiden og man har kun sin nuværende overbevisning.

For mig er talen om de gamle syge forældre præcis lige så fordomsfuld som snakken om de uansvarlige unge forældre. Og begge fordomme baserer sig på jeg kender og kan derfor brede min viden ud til at vide...

Det gør mig ondt dine forældre åbenbart er blevet syge, svage meget tidligt i livet. Men må så også sige rigtig mange danskere bliver på arbejdsmarkedet til de er 65 og ses derfor fit for fight til et fuldtidsarbejde og ja i det hele taget er det vist ikke en generel fordom at mennesker over 60 er så gamle og grå så de ikke har energi til livet (mine erfaringer er det stik modsatte også på bedsteforældre niveau men igen jeg kan heller ikke ud fra erfaringer tale om generelt).

Egentlig da jeg læste det sure opstød, var min første tanke. At jo måske er vi en del der synes det okay lige at blive myndig og være lidt længere i uddannelsesforløbet end fx i gang med HF før man tænker i børn. Men jeg synes egentlig den store alders fascisme handler om de lidt ældre. Og altid ud fra, er man 40 når man får børn ser men dem ikke blive voksne - jeg har personligt ikke tænk mig at stille træskoene som 58 årig, ja egentlig har jeg proklameret jeg bliver 84 

Den gennemsnitlige levealder i dk er for kvinder over 80 og for mænd 77, og den er stødt stigende. Og tænker de sidste 20 år af ens liv faktisk også foregår i et nogenlunde tempo  

Så en nybagt mor på 40 kan formodentlig se frem til at se sit barn som 40 årig . Og ja der findes altid de modsatte eksempler. Men ingen regel uden en undtagelse og jeg kan da selv fortælle jeg mistede min far som 22 årig selvom han fik nig da han var 27, så ingen garantier udstedes. Men egen mor mistede sin far som som 63 årig selvom han fik hende som 35 årig....

Kan vi ikke droppe alle de: man bør ikke... er ret sikker på børn får et godt lidt også selvom mor er 18 eller 40. 

Og selvom jeg har rundet de 40, har jeg stadig energi til at arbejde, klare hjemmet, få spillet matador, gå tur i skoven, være på legeplads, danse hele natten, rejse jorden rundt, sidde helt stille i sofaen med en feber varm trold og grine til anders and, springe i bølgerne, nyde når ungerne er lagt og jeg kan få læst en bog og jeg kunne blive ved. 

Og er så heldig så jeg har en "gammel" mand 13 år ældre, der har samme overskud. Og er med på alle mine skøre påfund så vi feks. Nu sidder i et mobil home ved vesterhavet og skal trave det tyndt, flere gange om dagen i badeland og det efter han lige har sluttet 3 måneders forløb med 12 timer om dagens arbejde, væk hjemmefra 11 dage ud af 14.... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2015

Mum33

Miss Thunder skriver:

Det er skønt for dem med gamle bedsteforældre der stadig er ved godt helbred. Det er da bare dejligt. Men det er langtfra alle der kan sige det..

Jeg har set rigtig mange triste tilfælde i min omgangskreds. Deriblandt mine egne forældre der er 59 og 64 i dag. Det har ikke overskud til at have min søn på overnatning en enkelt nat..

Min ekskæreste har ikke sin mor mere, hun var gammel mor da hun fik ham. 44 år og ville have været 73 i dag hun døde da hun var 69..

kender flere eks. Men heraf min mening om at man ikke skal være ældre en 40 når man for børn.. Vi kan ikke vide om vi er de heldige ældre.
Men igen min mening. Man må gøre hvad man føler er rigtigt for en selv om man er 18, 25, 30 eller 40

Ingen kan vide noget som helst .... Netop ! Derfor kan du ikke vide om du får friske eller mindre friske bedsteforældre. Du ved heller ikke om du er her selv til den tid, eller måske bliver syg og ikke kan nyde dine børn. Måske er I blevet uvenner, eller de er flyttet til udlandet...  

Der kan ske 1000 ting inden de bliver store, så at sætte en "regel" op, at får man børn over 40, så er det bare trist, holder altså ikke. Ligesom man ikke kan sige at "unge mødre" ikke klarer sig godt, eller bliver skilt, osv. Tingene er ikke så firkantede. 

For nogen er det rigtigt at få børn som18-årig, for andre som 40-årig. Så længe ungerne bliver elsket, så kan jeg altså ikke se problemet. 

Anmeld Citér

4. april 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Miss Thunder skriver:

Bedsteforældre på 60 er da ikke gamle - og man er ikke udpræget "heldig", hvis man som 60-årig er rask og rørig. Man er ret normal - og for langt de flestes vedkommende stadig erhvervsaktiv. At dine forældre ikke kan passe din søn en nat handler nok ikke om deres alder, men om, at de uheldigvis er blevet ramt af sygdom tidligt - går jeg ud fra. 

Jeg er omgivet af masser af raske og friske folk i 60'erne og op i 70'erne, som fx cykler 30 km dagligt, løber - og gerne passer en flok børnebørn en weekend eller ferieuge. 

Min søns kæreste på 17 har en far på 70 - han er ældre end min mor! Jeg synes bestemt, han har fået hende i en lovligt høj alder, men det nærvær og den ro, han har kunnet give hende som pensionistfar, er da misundelsesværdig i forhold til os andre, der stormer rundt for at få tingene til at hænge sammen i hverdagen. Nu satser jeg på, at han bliver tudsegammel, men skulle han fx kun blive de gennemsnitlige 77, så har hun haft en fantastisk far, der har kunnet give hende en masse med i livet - ikke alt kan måles i år. 

Anmeld Citér

4. april 2015

TNBC

Mor og meget mere skriver:

Bedsteforældre på 60 er da ikke gamle - og man er ikke udpræget "heldig", hvis man som 60-årig er rask og rørig. Man er ret normal - og for langt de flestes vedkommende stadig erhvervsaktiv. At dine forældre ikke kan passe din søn en nat handler nok ikke om deres alder, men om, at de uheldigvis er blevet ramt af sygdom tidligt - går jeg ud fra. 

Jeg er omgivet af masser af raske og friske folk i 60'erne og op i 70'erne, som fx cykler 30 km dagligt, løber - og gerne passer en flok børnebørn en weekend eller ferieuge. 

Min søns kæreste på 17 har en far på 70 - han er ældre end min mor! Jeg synes bestemt, han har fået hende i en lovligt høj alder, men det nærvær og den ro, han har kunnet give hende som pensionistfar, er da misundelsesværdig i forhold til os andre, der stormer rundt for at få tingene til at hænge sammen i hverdagen. Nu satser jeg på, at han bliver tudsegammel, men skulle han fx kun blive de gennemsnitlige 77, så har hun haft en fantastisk far, der har kunnet give hende en masse med i livet - ikke alt kan måles i år. 

Skønt at høre om en anden, der har en dejlig far der er oppe i alderen..
Jeg synes det er så trist at folk der får børn når de er ovre 40, bliver sat som bedsteforældre der ikke kan noget, at de nærmest står med et ben i graven.

Min far er 72, fylder 73 og cykler rundt, laver foredrag, kæmper for ting, laver arrangementer(staves), jubilæumer, ja you name it.. Ganske aktiv..

Min arbejdsgiver den, ene er 44, den anden er 35.. Den meste aktive er dem, er ham på 44.. ungerne er 2 og 1.

Anmeld Citér

4. april 2015

Abracadabra

Derudover lever folk med uddannelse typisk længere og sundere, så hvis man gerne vil være ung og frisk med sine børn, skal man vente med at få dem til efter uddannelsen... 

Anmeld Citér

4. april 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

Derudover lever folk med uddannelse typisk længere og sundere, så hvis man gerne vil være ung og frisk med sine børn, skal man vente med at få dem til efter uddannelsen... 

Såh dem som børn unge, får ingen uddannelse? Det er da ellers et postulat der vil frem

Anmeld Citér

4. april 2015

Abracadabra

Mom skriver:

Såh dem som børn unge, får ingen uddannelse? Det er da ellers et postulat der vil frem

Har jeg sagt det? 

Statistisk set er det usandsynligt at bevæge sig fra teenagemor til socialgruppe 1. Og statistisk set lever folk i socialgruppe 1 længere, sundere og (vil nogen mene) bedre. 

Så hvis man vil forøge sine chancer for at leve længe og aktivt med sine børn, ER det faktisk en god idé at få en uddannelse først. 

Det er statistik.

Det er jo ikke umuligt at blive læge, advokat eller revisor med et barn i slynge på maven - det er bare sværere. 

Det var bare et ekstra input til debatten. Mange (og det er også statistik) unge mødre kommer fra familier uden tradition for lange uddannelser. Og i socialgruppe 5 lever man kortere, mere usundt og vil virke "gamle" i en yngre alder. 

Derfor skal man få sin uddannelse først. At man bliver 3-6 år ældre inden første barn, betaler sig (statistisk set). 

Anmeld Citér

4. april 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

Har jeg sagt det? 

Statistisk set er det usandsynligt at bevæge sig fra teenagemor til socialgruppe 1. Og statistisk set lever folk i socialgruppe 1 længere, sundere og (vil nogen mene) bedre. 

Så hvis man vil forøge sine chancer for at leve længe og aktivt med sine børn, ER det faktisk en god idé at få en uddannelse først. 

Det er statistik.

Det er jo ikke umuligt at blive læge, advokat eller revisor med et barn i slynge på maven - det er bare sværere. 

Det var bare et ekstra input til debatten. Mange (og det er også statistik) unge mødre kommer fra familier uden tradition for lange uddannelser. Og i socialgruppe 5 lever man kortere, mere usundt og vil virke "gamle" i en yngre alder. 

Derfor skal man få sin uddannelse først. At man bliver 3-6 år ældre inden første barn, betaler sig (statistisk set). 

Gider du linke til den statistik? 

Anmeld Citér

4. april 2015

Abracadabra

Mom skriver:

Gider du linke til den statistik? 

Jeg fortæller jo ikke noget nyt og revolutionerende? Danmarks Statistik er en glimrende kilde til viden. Men at de veluddannede lever længere, er vel så indgroet viden, at det er på linje med at vide, at jorden drejer om solen? 

Tankeeksperimentet går på, at de få år, man investerer i uddannelse, betaler sig i sidste ende. OGSÅ i forhold til, hvordan man kan hoppe omkring med de børn, man så får lidt senere. 

Anmeld Citér

4. april 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

Jeg fortæller jo ikke noget nyt og revolutionerende? Danmarks Statistik er en glimrende kilde til viden. Men at de veluddannede lever længere, er vel så indgroet viden, at det er på linje med at vide, at jorden drejer om solen? 

Tankeeksperimentet går på, at de få år, man investerer i uddannelse, betaler sig i sidste ende. OGSÅ i forhold til, hvordan man kan hoppe omkring med de børn, man så får lidt senere. 

Så du kan eller vil ik linke?

Jeg siger ikke, at du ikke har ret, jeg tænker nok bare mere over den såkaldte indgroede viden, for er det reelt viden at unge forældre har sværere ved at tage eller gennemføre en uddannelse, eller er det en fordom som bliver præsenteret som viden?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.