Surt opstød...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2015

Abracadabra

Mom skriver:

Så du kan eller vil ik linke?

Jeg siger ikke, at du ikke har ret, jeg tænker nok bare mere over den såkaldte indgroede viden, for er det reelt viden at unge forældre har sværere ved at tage eller gennemføre en uddannelse, eller er det en fordom som bliver præsenteret som viden?

this HTML class. Value is http://www.si-folkes

Begynd med denne her... 

Så læser du videre om "socialgruppe" + diverse andre søgeord (teenagegraviditet, uddannelse, tilknytning til arbejdsmarkedet, sundhed, levealder, og du kan fortsætte listen). 

Du går bare i gang. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2015

Abracadabra

Abracadabra skriver:

this HTML class. Value is http://www.si-folkes

Begynd med denne her... 

Så læser du videre om "socialgruppe" + diverse andre søgeord (teenagegraviditet, uddannelse, tilknytning til arbejdsmarkedet, sundhed, levealder, og du kan fortsætte listen). 

Du går bare i gang. 

Mit link virker ikke. 

Men det er viden, du selv kan søge frem på få minutter. Jeg startede med "socialgruppe + sundhed". Det kræver ikke en PhD at forstå de enkle sammenhænge. 

Det kan betale sig at få en uddannelse. Også for livslængde og fysisk velbefindende. Argumentet "få børn mens du er ung og rørig" er fint, når det kommer til fertilitet. Men der er jo også andre ting, der gør sig gældende... 

Anmeld Citér

4. april 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

Mit link virker ikke. 

Men det er viden, du selv kan søge frem på få minutter. Jeg startede med "socialgruppe + sundhed". Det kræver ikke en PhD at forstå de enkle sammenhænge. 

Det kan betale sig at få en uddannelse. Også for livslængde og fysisk velbefindende. Argumentet "få børn mens du er ung og rørig" er fint, når det kommer til fertilitet. Men der er jo også andre ting, der gør sig gældende... 

Du prøver vel ikke at være nedladende med sætningen "det kræver ikke en phd".?

Anmeld Citér

4. april 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Ahaha der er simpelthen dannet tal for at lavt uddannede spiser junk-food og drikker sodavand, imens de højt uddannede spiser chokolade og kage.

Anmeld Citér

4. april 2015

Abracadabra

Mom skriver:

Du prøver vel ikke at være nedladende med sætningen "det kræver ikke en phd".?

Næh... Jeg bliver selv perpleks af hardcore statistik, så jeg vil gerne have statistiske artikler serveret på en forståelig måde. 

Hvad synes du om tankeeksperimentet? Og forstår du nu, hvorfor det ikke kun er godt at "være ung med sine børn"? Faktisk kan en overlæge på 44 formentlig se frem til et længere liv end en kontanthjælpsmodtager på 34.

Anmeld Citér

4. april 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

Næh... Jeg bliver selv perpleks af hardcore statistik, så jeg vil gerne have statistiske artikler serveret på en forståelig måde. 

Hvad synes du om tankeeksperimentet? Og forstår du nu, hvorfor det ikke kun er godt at "være ung med sine børn"? Faktisk kan en overlæge på 44 formentlig se frem til et længere liv end en kontanthjælpsmodtager på 34.

Jeg er slet ikke uenig i at en uddannelse er et must idag, slet ikke. Og jeg er heller ikke uenig i, at uddannede mennesker lever længere end dem uden uddannelse. MEN jeg er uenig i, at fordi man får barn før eller under uddannelse så er man dømt til et på bistand. 

Viden er godt, fordomme er noget hø. Og hvad der måske var virkeligheden dengang vores forældre var teenagere (og hvor tallet for teenage graviditeter var en del større end i dag), behøver ikke være virkeligheden i dag.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg så fødes der under 1000 børn årligt at unge. Hvor der i starten af 70' erne blev født omkring 4.000 børn af unge kvinder. Det siger da noget!

Anmeld Citér

4. april 2015

Abracadabra

Mom skriver:

Jeg er slet ikke uenig i at en uddannelse er et must idag, slet ikke. Og jeg er heller ikke uenig i, at uddannede mennesker lever længere end dem uden uddannelse. MEN jeg er uenig i, at fordi man får barn før eller under uddannelse så er man dømt til et på bistand. 

Viden er godt, fordomme er noget hø. Og hvad der måske var virkeligheden dengang vores forældre var teenagere (og hvor tallet for teenage graviditeter var en del større end i dag), behøver ikke være virkeligheden i dag.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg så fødes der under 1000 børn årligt at unge. Hvor der i starten af 70' erne blev født omkring 4.000 børn af unge kvinder. Det siger da noget!

Jo, det går teenagemødrene dårligt. Jeg kan ikke sætte links ind, men søg på Berlingske og "Teenagemødre har dårlige odds", så kommer der en fin artikel. Læs den, før du kalder andre for fordomsfulde - hvilket du næsten gjorde. 

Anmeld Citér

4. april 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

Nu er "ældre mor med uddannelse" og "ung mor uden" jo ikke synonymt med hhv. socialklasse 1 og 5. Det er trods alt kun 1,5 procent af befolkningen, der er i socialklasse 1, så det er absolut de færreste, der står i en teoretisk valgsituation á la "mor som 18-årig = socialklasse 5 eller få en uddannelse og havne i socialklasse 1". De ekstremer er i mine øjne forveængende for debatten.

Der er mange måder at være forældre på, også inden for de øverste socialklasser, og som mangeårig lærer for en overvægt af elever, hvis forældre tilhører de øverste socialklasser, må jeg sige, at det langt fra er selvfølgeligt, at sunde, veluddannede og længe-levende forældre er lig med nærværende, opmærksomme og ikke mindst tilstedeværende forældre. Omsorgssvigt har mange ansigter. 

Jeg mener bestemt, at det er klogt at uddanne sig før eller imens, man får børn, men at bruge socialklasse 1 som alternativet til at være teenagemor er fortænkt i mine øjne. 

Anmeld Citér

4. april 2015

Missy_B

Jeg er græsk katolsk om hvad alder folk får deres børn i, men jeg kan da komme med lidt input til dit indlæg.

Jeg er revisor, 27 år og 40+1 med barn nr 2. Har været sammen med min mand i 12 år, gift i 1. Startede pb som 22 årig, blev desværre først gravid som 24 årig, da min mands fertilitet åbenbart var meget skidt, han er samme alder som mig.

Jeg ville have en uddannelse og arbejde først, men som revisor tager det 9-10 år fra bund til top, 3 forskellige uddannelser, dvs man kan altså sagtens holde pause mellem uddannelserne. De første 4 år er de hårdeste , fuldtidsjob med overarbejde og aftenskole ved siden af. Er glad for at jeg ikke havde børn der, for det var sgu ærlig talt ret hårdt. Jeg ville dog ikke vente til 30+, derfor gik vi i gang i starten af 20'erne.
I revisorverdenen og her tænker jeg de kvindelige revisorer ,som jeg har oplevet den, er der "desværre" en tendens til at vente for længe med at få børn, hvilket har resulteret i at mange af mine kvindelige kollegaer på mellem 30 og 40 enten ingen børn har, eller kun har 1, fordi man i mange år har skullet prioritere sin karriere , og livet er også hårdt med børn. Det kan være en stor omvæltning.

Jeg mener ikke man kan sætte en alder på hvornår det er rigtigt eller forkert at få børn, man bør mærke efter i sig selv, men hvis man har økonomi, stabilitet og ambitioner for sig selv og livet ser jeg ingen problemer i at få børn i en tidlig alder. Jeg er 27, min mor er 50, min søster er 30 og hendes unger er 9 og 7. 

Når jeg kigger tilbage er jeg MEGET glad for at jeg som 18 årig ikke satte børn i verden, ikke at det er forkert at andre gør det, men de ekstra 4-5 år der gik gjorde at man modnedes og fik mere styr på livet

Anmeld Citér

4. april 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

Jo, det går teenagemødrene dårligt. Jeg kan ikke sætte links ind, men søg på Berlingske og "Teenagemødre har dårlige odds", så kommer der en fin artikel. Læs den, før du kalder andre for fordomsfulde - hvilket du næsten gjorde. 

Det går nogle teenagemødre dårligt, ikke alle! Ligesom det går nogle ikke teenageforældre dårligt. Det er muligt at teenagemødre har dårligere odds, men det går ikke dem alle dårligt!

Og jeg kaldte ikke nogen fordomsfulde, hvis du opfattede det sådan må det stå for egen regning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.