At lyve for at komme i fertilitetsbehandling.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. februar 2015

tweety2060

Jeps min arbejdskollega havde forsøgt i 4 mdr og ville henvises til fertilitet behandling  og 'ville da bare lyve f'or lægen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2015

Kærlighediminmave

tweety2060 skriver:

Jeps min arbejdskollega havde forsøgt i 4 mdr og ville henvises til fertilitet behandling  og 'ville da bare lyve f'or lægen

Det er simpelthen bare for meget!!! 

Anmeld

25. februar 2015

modesty

Aygo skriver:

Synes det virker mere dumt end egoistisk at lyve sig til behandling! Det jo helt vildt usundt for kroppen at tage hormoner som man skal i den slags behandlinger og så det også vildt ubehageligt psykisk opslidende og tidskrævende. Så hvis man vil snyde sig til det er man da ikke det hurtigste dyr i skoven. Hvis man har mistanke om der er noget galt med fertiliteten kan man blive undersøgt af gynækologen og få taget blodprøve og sædtest uanset hvor kort tid man har forsøgt. Så hvorfor lyve om det???

Nej, man kan faktisk ikke blive udredt når man har lyst. Minimum et år, nogle læger henviser først efter to. Det er de samme regler som for behandlingen.

Anmeld

25. februar 2015

modesty

Ja, nu er det så jeg gerne vil høre jeres mening om dette. Jeg oplever i stigende grad at folk lyver om hvor længe de har forsøgt at blive gravide, så de hurtigere kan blive henvist til fertilitetsbehandling. Som ufrivilligt barnløs der har forsøgt at blive gravid i 3 1/2 år, kan det godt irritere mig at folk gør sådan da dette øger ventetiden til at komme i behandling og trækker på de ressourcer der er tilgængelige. Jeg siger naturligvis ikke at nogle er mere berettiget til behandling end andre, men jeg ville ønske at folk nogle gange væbnede sig med lidt mere tålmodighed og gav det et reelt forsøg inden de kontakter lægen og lyver for at blive henvist. Jeg håber ikke jeg træder nogle over tæerne- det er bestemt ikke meningen- måske har jeg blot en rigtig dårlig dag....!

Er der andre i behandlingssystemet der har haft den samme oplevelse??

Er du sikker på at de lyver for at blive henvist til behandling? Handler det ikke mere om at lyve for at blive henvist til udredning, så man kan få vished om, om noget er galt? Det er jo ikke helt det samme.

Anmeld

28. februar 2015

Spunken84

MarianneRubi skriver:

Desværre ikk 

blev ringet op at de aflyste 

havde 4 befrugtede æg ud af 5 men cellerne ville ikk dele sig som de skulle 

Undskyld mit sene svar- har haft meget om ørerne! Øv hvor er jeg ked af at høre det ikke gik som det skulle:-( 

stort kram til dig

Anmeld

28. februar 2015

Spunken84

tweety2060 skriver:

Simpelthen utroligt!

Anmeld

28. februar 2015

Chellie

modesty skriver:

Er du sikker på at de lyver for at blive henvist til behandling? Handler det ikke mere om at lyve for at blive henvist til udredning, så man kan få vished om, om noget er galt? Det er jo ikke helt det samme.

Nej, jeg har samme indtryk. Én ting er at udsætte sig selv for en masse hormon-behandling. Det skal man ikke gøre, før man ikke har andre muligheder.

Noget andet er, at man faktisk heller ikke må blive udredt, før man har prøvet i mindst et år. Det er altså lang tid at vente, hvis man fx. er lidt oppe i årene, og har uregelmæssig menstruation, og dermed også en begrundet mistanke for, at man slet ikke har ægløsning.

Så føles det jo som spild af værdifuld tid, når vi samtidig bare får pumpet ørerne fulde af, at man ikke må blive for gammel, før man får børn ...

Anmeld

28. februar 2015

Kærlighediminmave

Vi gik godt nok til lægen allerede efter 6 måneder MEN. mine cyklus lå også mellem 40-60 dage og havde aldrig kunne finde min ægløsning. Og jeg begyndte at slå meget ud. Er igang med udredning for pco. Har en mild form for pco vi har nu forsøgt 10 måneder og mine cyklus er nu oppe på 80 dage. Vi mangler kun en sæd prøve fra min mand og så bliver vi henvist til fertilitets behandling. Når vi kommer så langt er der alligevel næsten gået et ord. Ville ønske vi kunne undgå at skulle igennem alt det her. Og det er bestemt ikke noget jeg ville ønske for nogen. Det har været en rutschebane uden lige og vi er ikke engang startet rigtigt endnu. 

Anmeld

28. februar 2015

Spunken84

modesty skriver:

Det er for mig at se to sider af samme sag. Man behandler jo aldrig bare uden at udrede først for at se om behandling er nødvendig!

Man må dog (som tidligere nævnt) ikke skære alle over én kam naturligvis, for selvfølgelig er der nogle hvor jeg godt kan forstå at man gerne vil udredes hurtigere (tror sådan set alle gerne vil udredes asap for at finde ud af om man kan blive gravid) men jeg synes også man skal passe på med at man ikke lader sig rive med af: "jeg skal hurtigt have en uddannelse, et job, et hus, en volvo og nogle børn- bølgen" og forvente at det hele sker lige med det samme. Det er naturligvis også derfor der stilles krav til at man selv skal have forsøgt i x antal tid før man finder belæg for at udrede og evt behandle. Desuden sætter man jo en grænseværdi for hvornår det synes alarmerende at der ikke er opnået graviditet, beregnet ud fra hvad man ved om hvor længe det tager i gn. snit for normen at opnå graviditet. Man sender jo heller ikke folk til CT scanning med mistanke om kræft fordi de har haft ondt i halsen et par dage.... (sat på spidsen).

Når det er sagt, gør et-års regelen sig ikke gældende for alle. Fx kvinder der er over en vis alder (tror det er 35 eller 37, men kan ikke huske det) skal kun have forsøgt 1/2 år da man netop ved at tiden er imod dem. Omvendt er der folk i 40'erne der sagtens kan blive gravide på naturlig vis så netop fordi det er så individuelt er det fornuftigt at lade folk forsøge på naturligvis i noget tid før man bare sender dem direkte til behandling. Man ved jo heller ikke om der reelt set er et behov for at udrede hvis der ikke er konstateret at der er noget som afviger fra normen! Udrede for hvad?

Så tilbage til dit spørgsmål. Ja, jeg er sikker på nogle lyver for at blive behandlet, da en behandling kræver en udredning og jeg synes det er hyklerisk at fortælle sin læge at man ikke kan blive gravid og at man har forsøgt i et år, når man i virkeligheden kun har forsøgt et par måneder, med den hensigt at blive sendt til udredning for ufrivillig barnløshed. Jeg tror da sådan set at de fleste gerne vil vide om de kan blive gravide, ligesom mange sikkert gerne vil undersøges i hoved og r.. for at sikre sig de ikke er ved at udvikle en eller anden alvorlig sygdom. Men sådan fungerer det altså ikke. Man skal ikke undersøge folk for alt muligt i tide og utide, hvis der ikke findes belæg for det. Bum. 

Dog tager jeg forbehold for at nogle naturligvis kan have deres grunde til at modtage udredning hurtigere! 

Anmeld

28. februar 2015

modesty

Spunken84 skriver:

Det er for mig at se to sider af samme sag. Man behandler jo aldrig bare uden at udrede først for at se om behandling er nødvendig!

Man må dog (som tidligere nævnt) ikke skære alle over én kam naturligvis, for selvfølgelig er der nogle hvor jeg godt kan forstå at man gerne vil udredes hurtigere (tror sådan set alle gerne vil udredes asap for at finde ud af om man kan blive gravid) men jeg synes også man skal passe på med at man ikke lader sig rive med af: "jeg skal hurtigt have en uddannelse, et job, et hus, en volvo og nogle børn- bølgen" og forvente at det hele sker lige med det samme. Det er naturligvis også derfor der stilles krav til at man selv skal have forsøgt i x antal tid før man finder belæg for at udrede og evt behandle. Desuden sætter man jo en grænseværdi for hvornår det synes alarmerende at der ikke er opnået graviditet, beregnet ud fra hvad man ved om hvor længe det tager i gn. snit for normen at opnå graviditet. Man sender jo heller ikke folk til CT scanning med mistanke om kræft fordi de har haft ondt i halsen et par dage.... (sat på spidsen).

Når det er sagt, gør et-års regelen sig ikke gældende for alle. Fx kvinder der er over en vis alder (tror det er 35 eller 37, men kan ikke huske det) skal kun have forsøgt 1/2 år da man netop ved at tiden er imod dem. Omvendt er der folk i 40'erne der sagtens kan blive gravide på naturlig vis så netop fordi det er så individuelt er det fornuftigt at lade folk forsøge på naturligvis i noget tid før man bare sender dem direkte til behandling. Man ved jo heller ikke om der reelt set er et behov for at udrede hvis der ikke er konstateret at der er noget som afviger fra normen! Udrede for hvad?

Så tilbage til dit spørgsmål. Ja, jeg er sikker på nogle lyver for at blive behandlet, da en behandling kræver en udredning og jeg synes det er hyklerisk at fortælle sin læge at man ikke kan blive gravid og at man har forsøgt i et år, når man i virkeligheden kun har forsøgt et par måneder, med den hensigt at blive sendt til udredning for ufrivillig barnløshed. Jeg tror da sådan set at de fleste gerne vil vide om de kan blive gravide, ligesom mange sikkert gerne vil undersøges i hoved og r.. for at sikre sig de ikke er ved at udvikle en eller anden alvorlig sygdom. Men sådan fungerer det altså ikke. Man skal ikke undersøge folk for alt muligt i tide og utide, hvis der ikke findes belæg for det. Bum. 

Dog tager jeg forbehold for at nogle naturligvis kan have deres grunde til at modtage udredning hurtigere! 

Det er ikke to sider af samme sag. Der er stor forskel på at lyve sig til udredning, for derefter at fortsætte på naturlig vis når man får vished for at intet er galt (=lille omkostning for skatteborgerne) og så at fortsætte til behandling som "uforklarligt barnløse" efter udredning (=stor omkostning for skatteborgerne). Sidstnævnte har jeg godt nok aldrig hørt om.

Jeg siger ikke at det er ok at blive udredt på statens regning efter 4 mdr. (så kan man selv betale for det i det private hvis man ikke kan vente). Men det er ikke det samme som at snyde sig til behandling.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.