modesty skriver:
Er du sikker på at de lyver for at blive henvist til behandling? Handler det ikke mere om at lyve for at blive henvist til udredning, så man kan få vished om, om noget er galt? Det er jo ikke helt det samme.
Det er for mig at se to sider af samme sag. Man behandler jo aldrig bare uden at udrede først for at se om behandling er nødvendig!
Man må dog (som tidligere nævnt) ikke skære alle over én kam naturligvis, for selvfølgelig er der nogle hvor jeg godt kan forstå at man gerne vil udredes hurtigere (tror sådan set alle gerne vil udredes asap for at finde ud af om man kan blive gravid) men jeg synes også man skal passe på med at man ikke lader sig rive med af: "jeg skal hurtigt have en uddannelse, et job, et hus, en volvo og nogle børn- bølgen" og forvente at det hele sker lige med det samme. Det er naturligvis også derfor der stilles krav til at man selv skal have forsøgt i x antal tid før man finder belæg for at udrede og evt behandle. Desuden sætter man jo en grænseværdi for hvornår det synes alarmerende at der ikke er opnået graviditet, beregnet ud fra hvad man ved om hvor længe det tager i gn. snit for normen at opnå graviditet. Man sender jo heller ikke folk til CT scanning med mistanke om kræft fordi de har haft ondt i halsen et par dage.... (sat på spidsen).
Når det er sagt, gør et-års regelen sig ikke gældende for alle. Fx kvinder der er over en vis alder (tror det er 35 eller 37, men kan ikke huske det) skal kun have forsøgt 1/2 år da man netop ved at tiden er imod dem. Omvendt er der folk i 40'erne der sagtens kan blive gravide på naturlig vis så netop fordi det er så individuelt er det fornuftigt at lade folk forsøge på naturligvis i noget tid før man bare sender dem direkte til behandling. Man ved jo heller ikke om der reelt set er et behov for at udrede hvis der ikke er konstateret at der er noget som afviger fra normen! Udrede for hvad?
Så tilbage til dit spørgsmål. Ja, jeg er sikker på nogle lyver for at blive behandlet, da en behandling kræver en udredning og jeg synes det er hyklerisk at fortælle sin læge at man ikke kan blive gravid og at man har forsøgt i et år, når man i virkeligheden kun har forsøgt et par måneder, med den hensigt at blive sendt til udredning for ufrivillig barnløshed. Jeg tror da sådan set at de fleste gerne vil vide om de kan blive gravide, ligesom mange sikkert gerne vil undersøges i hoved og r.. for at sikre sig de ikke er ved at udvikle en eller anden alvorlig sygdom. Men sådan fungerer det altså ikke. Man skal ikke undersøge folk for alt muligt i tide og utide, hvis der ikke findes belæg for det. Bum.
Dog tager jeg forbehold for at nogle naturligvis kan have deres grunde til at modtage udredning hurtigere!
Anmeld