nielsen80 skriver:
Tror faktisk ikke der findes nogen undersøgelse, som viser dårlig ægkvalitet - FSH viser noget om hvor mange år, man har tilbage, hvilket ikke altid er lig kvalitet. Så er til dels enig i dit eksempel. Sådan rent økonomisk ved jeg dog ikke rigtig - inden man overhovdet når til IUI, skal man typisk igennem en del forsøg med hormonstimulation med hjemmerul(vi nåede 6), også IUI som man jo typisk får 3 gange inden man endelig henvises til IVF. Det er alligevel en del resurser at bruge. Men lige dårlig ægkvalitet er sku svær, for hvis man ikke ved det, og ikke kan undersøge for det, hvad skal man så gøre? Håber videnskaben finder en måde at teste det på snart.
Men jeg tænkte faktisk mere på undersøgelser, som kunne vise evt vitamin mangel, betændelses tilstande i kroppen, høje konc af tungmetaller m.m. Altså realative simple undersøgelser, som vil give et bedre helheds billede, fremfor de 2 blodprøver og HSU man i dag får. Synes bare den udredning man får er meget overfladisk, og er ret overbevist om, man ville opnå bedre resultater, hvis man blev bedre til at danne et helheds billede.
Nej, den eneste måde at undersøge for dårlig ægkvalitet er at lave et IVF forsøg - og det er jo ret bekosteligt.
Det er dog ikke mit indtryk at de fleste skal igennem hjemmerul med hormoner. Mange går direkte til IUI.
Det handler vel om at der ikke er videnskabeligt bevis på at de tilstande du nævner har indflydelse på fertiliteten.
Jeg synes det er super at Riget er begyndt at tilbyde gratis udredning til folk over 30 år - jeg håber at det bliver ved.
Anmeld