Alt den ynk om gensidig forsørgelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2014

Studerendemor

TS citerer: nu putter du "ord i min mund" jeg udtaler mig kun om fakta i kredsen, som jeg også skriver er nogen af dem syge ikke alle, de syge varierer fra bevægapperat, psykisk til "usynlige" sygdomme som depression , fibromyalgi og diabetes. Og der skriver jeg vist også mine udtalelser ikke er gældende for disse ... Nu snakker du om lidt fritidsarbejde, det gør jeg ikke. Jeg skal bestemt være anonym, for dem i kredsen skal ikke udstilles, så det er så nemt.

Jeg er godt nok udfordret på hele tiden at høre "usynligt syge" ved du hvad, dem ved jeg findes, jeg ved også der er nogen der ikke taler om det.... Jeg siger ikke alle er dovne, det gør du, men sådan kan vi alle pege fingre hvis vi føler os trådt over tæerne. 

Man kan heller ikke gemme sig under hvis det er frivilligt arbejde man lige kan holde til " så kan man også holde til få timer i aktivering og derved yde før der nydes og ikke kun gavne egoet. 

Du er fuldt berettiget til både din mening og holdning, men jeg vil mene det er på sin plads at holde bolden på egen banehalvdel og ikke bestemme hvad jeg mener og siger, når det ikke er tilfældet.

Når mennesker arbejder frivilligt, yder de. De booster ikke bare deres eget ego, men de gør en indsats og en stor forskel på områder hvor der virkelig er behov for det. Samtidig får de guf til CV´et, gør sig erfaringer, som gør dem bedre stillet i jobsøgningen (når de engang er raskmeldte), får indhold i hverdagen, udvider netværket - også sindssygt vigtigt ifh. jobsøgning og ja, måske får de lidt mere selvtillid af det, men er det da noget negativt? Når man er syg, føler man sig hverken værdifuld eller værdsat, men hvis frivilligt arbejde kan få et sygemeldt menneske til føle dét og derefter have mod til at komme (tilbage) på arbejdsmarkedet...?! Og det er jo dét, der meget ofte sker. 

Aktivering koster samfundet - dine og mine skattekroner - dyrt. det koster meget mere end betaler sig. Og det får ikke de arbejdsløse i arbejde, det har alt for mange år med et håbløst aktiverings-cirkus bevist.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2014

Sprit25

Anonym skriver:

Det må da være rart at sidde på sin høje hest og træde på alle de ulækre fattige. De kan da bare få sig lidt flere penge, ikke? Fy for helvede!

Jeg er arbejdsløs og har været det i et par år efterhånden, lige bortset fra en kort ansættelse hos en chef, der udsatte mig for sexchikane og som gjorde mit liv til et helvede. Jeg ville rigtig gerne have et nyt job. Jeg har en god uddannelse og et højt snit og jeg er én af de bedste til det jeg gør. Men kommer der flere jobs af den grund? Nej. Søger jeg alt hvad jeg kan? Ja. Ender det formentlig med at jeg kommer på KH? Ja.

Og så skal jeg sidde og høre på at jeg er doven og malker systemet og gud ved hvad. Du må være et meget, meget usselt menneske. Lærer du også dine børn, at folk på overførselsindkomst er mindre værd?

Jeg tror TS er efter dem der netop bare nasser på samfundet og vi kender vel alle en der stod til at falde for dagpengeloftet også lige pludselig fik et job nu ved jeg ikke hvad du er uddannet som og jeg kan da godt forstå når du har en uddannelse med gode snit det er vildt træls at sidde på numsen og "fede" den. Nej jobs hænger desværre ikke på træerne og snit er desværre ikke afgørende

Anmeld

16. november 2014

Sandratoft

sessen1984 skriver:

Det er jo kun GF der forsvinder fra samlevende kontanthjælpsmodtagere.  

Jeg citerer fra Finansministeriets nyhed om Finanslov 2015: 

"Afskaffelse af den gensidige forsørgerpligt for samlevende kontanthjælpsmodtagere."

Så som jeg forstår det, så bliver den ikke afskaffet for alle. Kun der hvor begge er på KH. Såfremt den ene har et job, så vil de stadig skulle forsørge partneren.  

Jeg forstår det som at det er hvor den ene er i arbejde og tjener over et vist beløb, der frafalder den. Den har vel aldrig været frafaldet hvor begge har fået kh?

Men ja, jeg stemmer helt klart på venstre når der er valg igen, de vil hurtigst muligt stoppe afskaffelsen af gensidig forsøegerpligt

Anmeld

16. november 2014

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg synes at den gensidige forsøgerpligt er røv og nøgler.. Selvfølgelig er der nogle der bare malker systemet og nyder at kunne få penge uden at skulle lave noget.. Men skal vi nu ikke gå ud fra at det er et fåtal? 

Jeg selv kom på kontanthjælp efter jeg havde afsluttet min uddannelse. Der var ansættelsesstop i min kommune, og derfor ingen mulighed for at finde et job. Hvad skal man så stille op?? Når der ingen job er at få, er det jo så godt som umuligt at komme ud af den situation at være på kontanthjælp og blive selvforsørgende.. At jeg så efterfølgende er blevet gravid med min kæreste som jeg ikke bor sammen med, gør kun ondt værre.. Hvis vi flyttede sammen, eller har mere samvær end et par timer om ugen, ville han skulle forsørge mig og vores tilsammen snart 4 børn, på sin mekanikerløn.. Kan det lade sig gøre?? I think not!!

At der er ansættelsesstop i kommunen betyder jo kun at det ikke er muligt at blive fastansat i det offentlige kommunale system ... det er stadig muligt at blive kassedame i netto, fabriksarbejder, rengøringspersonale eller andre jobs i den private sektor ... eller søge job i en anden kommune ... så nej det er ikke umuligt at finde job ... men sværere måske ... og så vil man jo have muligheden for akasse efter endt uddannelse og dermed dagpenge i 2 år

Anmeld

16. november 2014

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det må da være rart at sidde på sin høje hest og træde på alle de ulækre fattige. De kan da bare få sig lidt flere penge, ikke? Fy for helvede!

Jeg er arbejdsløs og har været det i et par år efterhånden, lige bortset fra en kort ansættelse hos en chef, der udsatte mig for sexchikane og som gjorde mit liv til et helvede. Jeg ville rigtig gerne have et nyt job. Jeg har en god uddannelse og et højt snit og jeg er én af de bedste til det jeg gør. Men kommer der flere jobs af den grund? Nej. Søger jeg alt hvad jeg kan? Ja. Ender det formentlig med at jeg kommer på KH? Ja.

Og så skal jeg sidde og høre på at jeg er doven og malker systemet og gud ved hvad. Du må være et meget, meget usselt menneske. Lærer du også dine børn, at folk på overførselsindkomst er mindre værd?

Fra TS: jeg ved snart ikke om jeg igen orker at svare på et indlæg der IGEN bærer præg af du ikke har gidet læse det første indlæg i tråden. 

Anmeld

16. november 2014

Fru Frederiksen.

Anonym skriver:

Som jeg skriver er jeg anonym af hensyn til kredsen, jeg skal gerne sende en pm så du kan se hvem jeg er, hvis du så sover bedre om natten. 

Det er det jeg siger, du vil ikke vedkende dig din mening, i hvert fald ikke over for dem der tror de kender dig. Jeg er ligeglad med hvem du er og jeg sover fint om natten. Så du behøver ikke at sende mig nogen besked. 

Anmeld

16. november 2014

Anonym

mor:) skriver:

Kan din kæreste heller ikke tåle prævention? 

Jeg dømmer dig ikke, men jeg forstår ikke dine valg og de forventninger du efterfølgende har. 

Det kan godt være det ikke ville have været meget du får udbetalt, men det er trods alt bedre end ingenting. Jeg har da også kun en su og det går da fint. 

jeg forstår ikke man får børn uden at have tænkt det økonomiske igennem.

Om min kæreste ikke tåler prævention? Jo det gør han da, men det hjælper ikke meget hvis det er mig han har sex med.. For JEG kan som sagt ikke tåle det.. 

Kontanthjælp er jo en overlevelseshjælp, og det er for mig fint.. Jeg er vant til at være fattig, har været det hele mit liv, og har klaret mig selv siden jeg var 16.. Men da jeg var på elevløn og fik de 9700 før skat, var der virkelig kun til overlevelse.. Så hvis jeg skulle på a kasse og gå ned i indkomst, ville mig og mine børn ikke kunne få mad på bordet.. I mit budget er der vitterligt ikke noget der kan spares væk. Vi har ingen kabel tv, ingen lån, intet ud over mad og husleje, vand/varme/el.. Og jeg er sgu stolt af at jeg gennemførte min uddannelse. Havde jeg været på SU, havde jeg fået en del mere udbetalt..

Anmeld

16. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Så grelt synes jeg nu heller ikke ts fremstiller det. 

Det er af ren nysgerrighed: søger du ALLE slags job eller kun job du er uddannet til? 

Anmeld

16. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Om min kæreste ikke tåler prævention? Jo det gør han da, men det hjælper ikke meget hvis det er mig han har sex med.. For JEG kan som sagt ikke tåle det.. 

Kontanthjælp er jo en overlevelseshjælp, og det er for mig fint.. Jeg er vant til at være fattig, har været det hele mit liv, og har klaret mig selv siden jeg var 16.. Men da jeg var på elevløn og fik de 9700 før skat, var der virkelig kun til overlevelse.. Så hvis jeg skulle på a kasse og gå ned i indkomst, ville mig og mine børn ikke kunne få mad på bordet.. I mit budget er der vitterligt ikke noget der kan spares væk. Vi har ingen kabel tv, ingen lån, intet ud over mad og husleje, vand/varme/el.. Og jeg er sgu stolt af at jeg gennemførte min uddannelse. Havde jeg været på SU, havde jeg fået en del mere udbetalt..

Så du kan heller ikke tåle kondom? 

Forstår nu hvorfor du fravalgte a-kasse. 

Anmeld

16. november 2014

Valle81

Jeg håber inderligt at det bliver ens for alle mht. forsørgelsespligten.

Enten skal den gælde for alle - gift eller ugift, kontanthjælp eller ej - eller også skal den helt forsvinde.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.