Alt den ynk om gensidig forsørgelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. november 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

I den ideelle verden så ville alle få udbetalt et beløb så de kan leve et godt og komfortabelt liv. Uafhængigt af deres samlevers indkomst. Jeg kan godt se det problematiske i at man gør mennesker økonomisk afhængige af andre. Det er uanset om man er gift eller ej.

Problemet er bare at vi ikke lever i en ideel verden. Den offentlige sektor har vokset realt de sidste mange årtier (heldigvis ikke længere procent af BNP). Man har næsten i ligeså mange år forsøgt at bekæmpe denne tendens. Man har længe forudset at vi simpelthen ikke vil have en velfærdsstat, hvis vi ikke skærper nogle af de meget favorable rettigheder givet tidligere under økonomiske opsving. Vi bliver ældre, føder færre børn, hvilket betyder flere skal forsørges af staten og færre finansiere regningen. Samtidig kræver vi som borgere bedre og flere services. Der er stærk modstand imod enhver form for 'besparelse'. Jeg ved godt de fleste har den opfattelse at der bliver sparet hele tiden, men det er langt fra sandt. Det er generelt svært at gennemføre besparelser. Især på områder hvor man virkelig kunne nedbringe udgifterne, såsom ved efterløn og kontanthjælp. Forstående nok, vil dem det går udover, kæmpe med næb og klør for at undgå det. Det er rigtigt der er blevet indført reformer på disse områder i de seneste par år, men bare se på hvor lang tid det har taget dem. Reform på efterlønsområdet har man talt om i mere end et årti før man endelige formåede at komme igennem med et forslag. Den økonomiske nedtur i Danmark har nok trods alt gjort det 'nemmere' at komme igennem med reformer.

Det ovenstående betyder dog ikke at jeg ikke har utrolig stor sympati for de mennesker som lider under besparelserne. De individuelle historier rører mig dybt. Ja, jeg er nok glad for jeg ikke skal tage de her beslutninger. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2014

Fru Frederiksen.

Anonym skriver:

Fra TS : Ja det er så pokkers ærgeligt at have ondt i røven, normalt synes jeg ellers jeg er god til at lide i stilhed, men det her har nok gjort lige tilpas ondt.

Jeg håber også på sundhed og fortsat arbejde, tak, og i lige måde også da 

Jeg må have det her ud. Der er mange ting man kan være træt af, jeg er træt af ynk fra anonyme mennesker.  Det virker lidt som om, man har en mening man ikke vil vedkende sig. Lidt en trist måde at sige sin ærlige mening på.

Anmeld

16. november 2014

Anonym trådstarter

Venter sig :) skriver:

Jeg må have det her ud. Der er mange ting man kan være træt af, jeg er træt af ynk fra anonyme mennesker.  Det virker lidt som om, man har en mening man ikke vil vedkende sig. Lidt en trist måde at sige sin ærlige mening på.

Som jeg skriver er jeg anonym af hensyn til kredsen, jeg skal gerne sende en pm så du kan se hvem jeg er, hvis du så sover bedre om natten. 

Anmeld

16. november 2014

Loa

Demosan skriver:

I den ideelle verden så ville alle få udbetalt et beløb så de kan leve et godt og komfortabelt liv. Uafhængigt af deres samlevers indkomst. Jeg kan godt se det problematiske i at man gør mennesker økonomisk afhængige af andre. Det er uanset om man er gift eller ej.

Problemet er bare at vi ikke lever i en ideel verden. Den offentlige sektor har vokset realt de sidste mange årtier (heldigvis ikke længere procent af BNP). Man har næsten i ligeså mange år forsøgt at bekæmpe denne tendens. Man har længe forudset at vi simpelthen ikke vil have en velfærdsstat, hvis vi ikke skærper nogle af de meget favorable rettigheder givet tidligere under økonomiske opsving. Vi bliver ældre, føder færre børn, hvilket betyder flere skal forsørges af staten og færre finansiere regningen. Samtidig kræver vi som borgere bedre og flere services. Der er stærk modstand imod enhver form for 'besparelse'. Jeg ved godt de fleste har den opfattelse at der bliver sparet hele tiden, men det er langt fra sandt. Det er generelt svært at gennemføre besparelser. Især på områder hvor man virkelig kunne nedbringe udgifterne, såsom ved efterløn og kontanthjælp. Forstående nok, vil dem det går udover, kæmpe med næb og klør for at undgå det. Det er rigtigt der er blevet indført reformer på disse områder i de seneste par år, men bare se på hvor lang tid det har taget dem. Reform på efterlønsområdet har man talt om i mere end et årti før man endelige formåede at komme igennem med et forslag. Den økonomiske nedtur i Danmark har nok trods alt gjort det 'nemmere' at komme igennem med reformer.

Det ovenstående betyder dog ikke at jeg ikke har utrolig stor sympati for de mennesker som lider under besparelserne. De individuelle historier rører mig dybt. Ja, jeg er nok glad for jeg ikke skal tage de her beslutninger. 

I den ideelle verden var det vel ikke nødvendigt med alle mulige former for støtte fra staten, ANDET end til dem der vitterligt er syge.

alle andre var selvfølgelig i jobs og "fik" derfor udbetalt et beløb hver måned i form af deres løn 

Anmeld

16. november 2014

Sprit25

I min verden synes jeg også debatten om GF har været mudret og træls. Inderst inde synes jeg det er fair nok at man som samlevende skal forsøge hinanden. Sådan er livet for gifte og for SU modtageren. Jeg er selv på su og har oplevet at det var nemmere at udskyde uddannelse da man fik mere i KH hvilket kan pikke mig af men min kæreste forsøger mig og der er intet indkomstberritiget. Derfor kan jeg blive så mega harm når folk går i spagat over GF! 

Dog kan jeg godt se at får mennesker der er syge er det noget lort, men igen der er så mange der bare snyder med lortet. Jeg kan selv nogen hvor jeg tænkte: okay seriøst du gider jo bare ikke! 

Jeg tror faktisk jeg synes GF er okay

Anmeld

16. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Hvis jeg havde valgt a kasse, ville jeg have fået udbetalt 80 % af min daværende løn. Som var elevløn, på 9700 kr før skat.. 

I har selvfølgelig ret i at det var mit eget valg at blive gravid.. Jeg kan ikke tåle prævention, og afholdenhed er.. svært.. når man elsker sin kæreste. Men i sidste ende var det mit eget valg, jeg vidste jo godt at det indebar en risiko.. Synes måske bare at der er forskel på om man skal forsørge et eller fire børn.. Men det er altid nemt at dømme andre, når man selv står i en anden situation,.

Kan din kæreste heller ikke tåle prævention? 

Jeg dømmer dig ikke, men jeg forstår ikke dine valg og de forventninger du efterfølgende har. 

Det kan godt være det ikke ville have været meget du får udbetalt, men det er trods alt bedre end ingenting. Jeg har da også kun en su og det går da fint. 

jeg forstår ikke man får børn uden at have tænkt det økonomiske igennem.

Anmeld

16. november 2014

Anonym

Det må da være rart at sidde på sin høje hest og træde på alle de ulækre fattige. De kan da bare få sig lidt flere penge, ikke? Fy for helvede!

Jeg er arbejdsløs og har været det i et par år efterhånden, lige bortset fra en kort ansættelse hos en chef, der udsatte mig for sexchikane og som gjorde mit liv til et helvede. Jeg ville rigtig gerne have et nyt job. Jeg har en god uddannelse og et højt snit og jeg er én af de bedste til det jeg gør. Men kommer der flere jobs af den grund? Nej. Søger jeg alt hvad jeg kan? Ja. Ender det formentlig med at jeg kommer på KH? Ja.

Og så skal jeg sidde og høre på at jeg er doven og malker systemet og gud ved hvad. Du må være et meget, meget usselt menneske. Lærer du også dine børn, at folk på overførselsindkomst er mindre værd?

Anmeld

16. november 2014

Hønsemor

Jeg vil dog til TS og det med at betale SKAT så andre kan få, indskyde at man også betaler SKAT på lige fod med alle andre når man er på KH

Anmeld

16. november 2014

Anonym

Hønsemor skriver:

Jeg vil dog til TS og det med at betale SKAT så andre kan få, indskyde at man også betaler SKAT på lige fod med alle andre når man er på KH

Jeg er vild med denne her kommentar

Anmeld

16. november 2014

Anonym

Jeg synes ikke det er okay at du dømmer folk efter at de bager, tager på ture med deres børn og tager lidt frivilligt arbejde. For du ved ikke hvordan de har det bagefter disse ting.

jeg står selv i den situation at jeg har fået et piskesmæld og netop pga folk med en holdning som dig tør jeg ikke ligge mine oplevelser med min datter ud på fb. Fordi folk som dig vil dømme mig og sige at jeg ikke fejler noget. Men i ser bare ikke hvordan jeg har det når dagen er omme.

men fordi man fejler noget hvorfor skal ens børn så lide? 

Nu er jeg selv på kh og mine børns far og jeg flyttede fra hinanden for 3 mdr siden. Ikke fordi vi blev ramt af den gf for det gjorde vi ikke. Da han er førtidspensionist. Vi mistede måske 500kr om mdr før skat. Men det første folk siger når de hører vi ikke er sammen mere er. " nå i blev ramt af gf så i måtte flytte fra hinanden!" Nej det var ikke derfor, for vi blev ikke ramt af den.

men folk kommer med de dømmende øjne med det samme. Og det synes jeg sgu ikke er fair.

men nej jeg deler din mening om folk der bare ikke gider og lave noget ikke skal brokke sig. Og bare komme afsted. Jeg ville sgu ønske at jeg ikke fejlede noget og bare kunne hoppe ud på arbejdsmarkedet for med min uddannelse, ville jeg kunne leve et liv med meget mindre bekymringer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.