forbedringer praksis

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Rixer skriver:

Nej, det falder også mig i naturlig hænder, tænker jeg. Måske måden pædagogen gjorde det på, sådan anerkendende vinkel, for der er forskel på ham også en anden pædagog, men det er en anden side af sagen.

Men stod du og var uforstående overfor den anderkendende vinkel? Forstod du ikke hvorfor han gjorde som han gjorde? 

Man kan jo også se på sine kollegaer, se deres forskellige måder at håndtere ting på, og så tage dén måde til sig som passer bedst til dig som person. Der er jo ikke et endegyldigt svar på hvordan man skal håndtere børn, så det er ikke fordi at én af de to pædagoger nødvendigvis er forkert på den. 

Igen, du skal undre dig hvis der er noget du ikke forstår.. 

Hvis du hidtil har stillet dig undrende overfor ALT hvad du har observeret, også det du GODT forstår, så kan jeg faktisk godt forstå de har været utilfredse. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2014

Rixer

Mor11 skriver:

Men stod du og var uforstående overfor den anderkendende vinkel? Forstod du ikke hvorfor han gjorde som han gjorde? 

Man kan jo også se på sine kollegaer, se deres forskellige måder at håndtere ting på, og så tage dén måde til sig som passer bedst til dig som person. Der er jo ikke et endegyldigt svar på hvordan man skal håndtere børn, så det er ikke fordi at én af de to pædagoger nødvendigvis er forkert på den. 

Igen, du skal undre dig hvis der er noget du ikke forstår.. 

Hvis du hidtil har stillet dig undrende overfor ALT hvad du har observeret, også det du GODT forstår, så kan jeg faktisk godt forstå de har været utilfredse. 

Jeg mente mere måden han gjorde det synes jeg var en rigtig god ide også vil jeg lære af ham.

Han håndterede situationen på en måde, jeg tænkte det var da en god måde at gøre tingene på.

Det er da min læring.

Nej, jeg kan ikke rumme det med at undre mig for alt. Det kan man jo ikke, så spilder man jo dum, og det er dumt.

Anmeld

30. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Rixer skriver:

f.eks.

Jeg forstår ikke hvorfor du tog tiden fra Kasper

Jeg forstår ikke hvorfor du blev så vred på Erik

Så jeg skal ikke undre mig over hvis jeg har læringsmål om inkluderende pædagogik i klubben f.eks.

Vent det her forstår jeg ikke..

Skal man ikke undre sig, når man har læringsmål ?? eller er det to forskellige ting. Det er da læringsmål man arbejder med som skrives i logbogen ?

Læringsmål er dét du (blandt andet) skal lære/blive bedre til i løbet af din praktik. Mål du har sat for dig selv, måske i samarbejde med din vejleder.

det er dem du skal opfylde for at bestå praktikken.

at undre sig har ikke noget med dine læringsmål at gøre direkte. Men man kan jo sagtens komme ud for at man undre sig over noget der samtidig er relevant for ens læringsmål. 

Anmeld

30. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Rixer skriver:

Jeg mente mere måden han gjorde det synes jeg var en rigtig god ide også vil jeg lære af ham.

Han håndterede situationen på en måde, jeg tænkte det var da en god måde at gøre tingene på.

Det er da min læring.

Nej, jeg kan ikke rumme det med at undre mig for alt. Det kan man jo ikke, så spilder man jo dum, og det er dumt.

Jamen det er jo super at du synes hans håndtering var god. Så kan du tage det til dig og bruge det hvis du kommer udfor lignende situation. Men der er stadig ikke noget at undre sig over. Og det er okay.  

Anmeld

30. oktober 2014

Rixer

Mor11 skriver:

Læringsmål er dét du (blandt andet) skal lære/blive bedre til i løbet af din praktik. Mål du har sat for dig selv, måske i samarbejde med din vejleder.

det er dem du skal opfylde for at bestå praktikken.

at undre sig har ikke noget med dine læringsmål at gøre direkte. Men man kan jo sagtens komme ud for at man undre sig over noget der samtidig er relevant for ens læringsmål. 

Kæft jeg har været dum så.

Jeg havde troet den undren skulle have noget med læringsmål at gøre

Så jeg behøvede ingen gang at arbejde med inklusion

hvis jeg nu gerne vil blive bedre til at planlægge og tilrettelægge aktiviteter

eller blive bedre til at samarbejde med kollega og kende pædagogisk rutine

eller hvad kan blive bedre til i pædagogisk praksis

Jeg vil blive bedre til at feje

for praktik 3 handler om bredt kendskab til pædagogisk praksis

Anmeld

30. oktober 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Rixer skriver:

Uddyb ?

Det kan jeg godt fra bøgerne og det er tit og ofte jeg har kigget i bøgerne.

Uddrag fra min logbog

I dag på (klubben)har jeg observeret et inklusionsproces i praksis fra personale. Det foregik sådan, at jeg ser L og F som skriver sig på opslagstavlen. De skal til at spille Halo 4 og de går ind og sætter sig. Men så kommer A ind som ryster lidt og virker rastløs, han bryder ind med det samme og siger til J(pæd.): ”Jeg vil gerne være med på Halo 4, men jeg er bange for at spørge”. J.(pæd.) siger: ”Så kan vi sammen gå derind og spørge”. ”Skal vi det? ”A svarer med at nikke. J(pæd.) går med A ind og får A inkluderet i et fællesskab med de andre to. Jeg ser at pædagogen er spørgende overfor de andre to børn om A, kan være med og vise sine evner i Halo 4, og jeg undrer mig, at J(pæd.) er meget rolig i sin stemme, og dermed får J(pæd.) en meget utålmodig ivrig A inkluderet, sammen med de andre to børn. Jeg observere, at der et godt bånd mellem pædagog og barn relation, men jeg kunne forstå at det er hans måde at inkludere A på, i denne situation og det gik rigtig stærkt. A fik en succes oplevelse og gode råd om, at han bare skulle spørge næste gang, så han er også blevet guidet i det. Jeg undrede mig over, hvorfor han var i øjenhøjde, det virkede som om øjenkontakt er meget vigtigt for børn og han virkede meget motiverende overfor A. Jeg tænker, at jeg har lært noget og jeg kunne godt bruge samme metode, hvis jeg kommer i lignende situation, for jeg kan se, at A blev inkluderet og det skabte et børnefællesskab, som gjorde at ivrige A kom i betydning for både L og F.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det - jeg synes det er interessant at du nedskriver denne observation og undrer dig så meget over det i din tredje praktik. 

Anmeld

30. oktober 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Rixer skriver:

Jeg er helt forvirret hvordan skal man være i 3. praktik.

"Brug dine kollegaer og vejleder - lyt til dem.

skriv logbog hver dag - ikke som et referat af dagens forløb, men hvor du tænker over de forskellige situationer - hvad gik godt/skidt? Hvorfor gik det godt/skidt? Hvad kunne du ellers have ageret? Tal med vejleder om de forskellige situationer. Tænk over din rolle.

Du må tale med nogle pædagoger om hvad anerkendelse er og hvordan det kan se ud i praksis.

Undre dig over hvad de andre gør og hvorfor de gør som de gør - men pas på det ikke bliver til angreb."

"Jamen det kan også være at det er problemet at du vil bare stille og roligt i gennem den, den SIDSTE praktik er jo hvor du skal vise hvad du har lært, hvordan du vil bruge det, ikke som de første 2, hvor det er at lære."

"I starten studere man, lære kollegager og børn at kende, ser hvordan de andre håndtere det, blander sig ikke(Kun hvis man VIRKELIG VIRKLIG er uenig, eller barnet tager skade), hjælper til hvis der bliver spurgt om det, leger med børnene.. Danner et indtryk af det hele, sådan at du ikke presser dig på"

Du skal nok være meget mere afklaret i din sidste praktik - du er jo et skridt fra at være rigtig pædagog. 

Anmeld

30. oktober 2014

Rixer

mor:) skriver:

Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det - jeg synes det er interessant at du nedskriver denne observation og undrer dig så meget over det i din tredje praktik. 

Mor

Jeg vil gerne være dygtig og nu har jeg også lært, nye ting i dag kan jeg se. Men næste gang jeg laver læringsmål så vil jeg have hjælp fra PLS. Det var noget sludder jeg var indover.

Anmeld

30. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Rixer skriver:

Har du ikke snakket om dine læringsmål med din vejleder i de andre praktikker? Altså, der har du jo også skulle lave læringsmål. Det burde altså ikke være nyt for dig hvordan det fungerer..

Anmeld

30. oktober 2014

Morjanne76

Rixer skriver:

Er det pædagogisk praksis at feje? 

Hvordan kan det egentlig være at du benytter en baby side til sparring? 

Hvordan kan det blive nødvendigt at stoppe en relation? den du nævner. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.