Folkeskoledebatten - hvad tænker i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2014

stjernehimmel

Christine skriver:

Vi fik at vide første dag år lektiecafe kan indebære fx at øve sig i at ramme en bold med et rundboldbat og at der således sandsynligvis vil komme hjemmearbejde alligevel 

Tror hverken politikere eller lærere har gennemtænkt konceptet helt så det er ret frustrerende at vi er nødt til at tage det som det kommer, det virker tilfældigt og formålsløst.

Jeg må erkende at jeg var målløs igår da min datter i 3 klasse kom hjem...

de har altid haft mange lektier... 

de har haft 2 timers lektiehjælp siden mandag... de havde fået 4 siders skriftlig dansk for(uden det er skrevet på intra), men da hun så kommer hjem igår er det skrevet på intra og INTET er lavet i lektie cafen.. OVERHOVEDET.. der har de lavet alt muligt andet fis...

det er bare op ad bakke så.. for oveni er der matematik HVER dag og læsning i lektier... så synes det er SÅ grotesk at de ikke bruger deres lektier cafe fornuftigt og som du selv skriver eks bruger den til at øve i at ramme en bold...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2014

betski

Lunae skriver:

Hold op hvor er der meget fokus på folkeskolen pt.

Hvad tænker i?
• er heldagsskolen en god eller dårlig ide?
• hvordan kunne man i jeres optik forbedre folkeskolen
• hvad tænker i om niveau og holdinddeling

Osv osv osv.

Del jeres tanker og lad os få en sund debat

Ja der er rigtig meget fokus på folkeskolen lige nu. Desværre synes jeg det er sørgeligt at forældre i det omfang er så negative omkring noget som allerede er besluttet. Det kan da ikke andet end at smitte af på deres børn.

Jeg er positiv indstillet overfor den nye reform. Især fordi den er besluttet. Så synes jeg vi skylder vores børn og lærer at støtte op om det valgte, så man kan få det bedste resultat. Min datter har ikke én eneste gang brokket sig over den øget tid i skolen. Hun er glad for muligheden for lektiecafé hver dag - hun har sågar fravalgt kor for at have lektiecafé. Så for vores vedkomme, er der pt. kun positiv oplevelser omkring det.  

Anmeld

15. august 2014

Happiness

Jeg tænker at man nok liiige skal have været igang med den et stykke tid før man kan svare om den er god/dårlig.

Nye tiltag kræver tid at indføre. Og der er en tilvænningsfase, der lige skal overståes. Så jeg vil mene at det først er når skoleåret er slut at man reelt kan svare om reformen er god eller dårlig. Og først her se de spæde resultater. 

Derudover er det jo også op til skolelærerne/ledelsen at få tingene til at køre ud fra den nye reform. Det er jo ikke reformen der bestemmer om de skal lære at slå til en bold i lektiecaféen, eller om det er matematik der terpes. 

Men jeg glæder mig til at se hvordan det ser ud når det rigtigt er kommet igang Måske der skal justeres i det, måske den skal helt revurderes, eller måske den rent faktisk er lige det der skal til

(Jeg synes ærligt talt at medierne skulle til at finde noget andet at gå op i Ikke at det ikke er vigtigt, men hvis alle faggrupper skulle gå til medierne, hver gang der ikke var ordentlige arbejdsforhold.... Ja... Så ville der ikke være plads til andet i aviserne. Nogle gange må man tilordne sig en højere magt og følge trop, på trods af at man ikke er enig. Og så må man bare få det bedste ud af det, selv om man synes at det er sur røv!

Det var fint mens det stod på i forhold til selve reformen, men synes der bliver kogt lige lovligt meget suppe på den nu. At ALT hvad de er utilfredse kommer frem i medierne. )

Anmeld

15. august 2014

modesty

Lunae skriver:

Hvad tænker i?

Osv osv osv.

Jeg tænker at det er umuligt at sige noget om, før der er gået mindst et par år.

Umiddelbart synes jeg at et par timers ekstra undervisning om ugen er acceptabelt.

Idéen om mere fysisk aktivitet i skoledagene er skøn, men jeg tvivler på at den bliver ordentligt udnyttet.

Inklusion er et skønt ord, men når jeg snakker med mine lærerveninder er det tydeligt at der er alt, alt for få resourcer til at implementere de fine tanker i praksis.

Obligatorisk lektiecafé synes jeg er en katastrofe. Fint nok at der er tilbud til dem som har brug for det, og jeg tænker egentlig også at skolen til en vis grad kunne, måske ikke tvinge, men kraftigt anbefale elever der har behov, til at blive i lektiecafé. På samme måde som man f.eks har talepædagog og læsehjælp o.s.v.

Men når man som forælder mener at man kan støtte sit barn bedre under lektierne end en lektiehjælp hvor der er mange børn til hver lærer. Når man har tiden til at være sammen med sit barn derhjemme om lektierne. Så synes jeg at det er helt hul i hovedet at barnet skal tvinges til et tilbud som, efter hvad der står her i tråden i hvert fald, ikke engang er effektivt.

Jeg har evner, resourcer og tid til at læse lektier sammen med mit barn, og jeg synes det er sørgerligt hvis jeg ikke får muligheden for at tilbringe den tid sammen med ham.

Heldigvis skal han først i skole om 3 år, så man kan jo håbe at de værste begynderfejl er blevet udredt til den tid.

Anmeld

15. august 2014

Ciss

Jeg tænker, at kvalitet er vigtigere end kvantitet - og jeg synes også, at det er mærkeligt, at samfundet går i retning af at børnene SKAL være på skolen 8-16, samtidig som det forventes af forældrerne i arbejde, at de skal være fleksible og akseptere "utraditionelle" arbejdstider. Flere og flere arbejdsgrupper får arbejdstider som ikke følger den traditionelle 8-16 dag, og dermed betyder tvungen lang skoledag også, at man i praksis gør det endnu vanskeligere for mange forældrer at følge sine børn op - end sige have mulighed for en god, daglig kontakt med sine børn. Selv har jeg varierende arbejdstider, og mange dage har jeg mulighed for at være hjemme mellem f eks 12 og 16, men IKKE mellem 16 og 20. Og jeg er jo langt fra alene i denne situation. Jeg synes, det er mærkeligt, at man med vold og magt ønsker at gennemføre et system, som ikke passer med fremtidens samsundsstruktur.

Noget helt andet er jo, at mit hjerte virkelig bløder for alle de tusindvis af børn, som mobbes hver dag, og som nu er tvunget til at være sammen med sine mobbere det meste af dagen uden mulighed for at komme væk. Det er fint nok med handlingsplaner osv, men vi ved jo alle, at mange tilfælde ikke opdages/tages alvorligt/løses.

Det er godt, at man leder efter måder at forbedre skolen på - men jeg tror, man er startet i forkert ende. Det virker, som om man er startet med et Princip om, at flere timer=bedre skole, og så har man så taget det derfra, i stedet for at starte ude i skolen med at se på, hvad skiller god undervisning/gode skoler fra dårlig undervisning/mindre gode skoler.

Nu er der jo uanset intet, man kan gøre andet end at følge med og se, hvordan dette udvikler sig.

Anmeld

15. august 2014

lille-fisen

Hørte lige i radioen her til morgen at man havde lavet en rundspørge blandt et antal skoleledere som viste at mange steder havde man valgt kun at sætte en lærer af til 25 elever i lektiecafeen - så er vi da vist lige vidt hvar? 

Anmeld

15. august 2014

Ciss

lille-fisen skriver:

Hørte lige i radioen her til morgen at man havde lavet en rundspørge blandt et antal skoleledere som viste at mange steder havde man valgt kun at sætte en lærer af til 25 elever i lektiecafeen - så er vi da vist lige vidt hvar? 

Et af de store problemer er jo, at mange af de fine ideer koster mange penge at gennemføre på en god måde. Så mange steder vil de nok ende med bare at blive gennemført, uden at rescourserne er tilstrækkelige.

Anmeld

15. august 2014

Mor til Ella

Lunae skriver:

Hvad tænker i?

Osv osv osv.

Jeg tænker at man er nød til at give det er chance.

Synes alle er meget negative, og hvis det er sådan børn får serveret deres nye dagligdag af forældre og lærer så siger jeg stakkels unger.

Synes DK trænger til en skole hvor der er plads til at være forskellige, meget mere undervisning og meget mere disciplin.

Som jeg synes vi skulle starte med i de små hjem, så lærerne ikke skal bruge tid på at opdrage vores unger også.

Hvordan det hele kan praktiseres aner jeg ikke heldagsskole måske.

Men man må som minimum prøve at støtte op om det, der er kun gået 5 dage

Anmeld

15. august 2014

modesty

Jeg tænker at man er nød til at give det er chance.

Synes alle er meget negative, og hvis det er sådan børn får serveret deres nye dagligdag af forældre og lærer så siger jeg stakkels unger.

Synes DK trænger til en skole hvor der er plads til at være forskellige, meget mere undervisning og meget mere disciplin.

Som jeg synes vi skulle starte med i de små hjem, så lærerne ikke skal bruge tid på at opdrage vores unger også.

Hvordan det hele kan praktiseres aner jeg ikke heldagsskole måske.

Men man må som minimum prøve at støtte op om det, der er kun gået 5 dage

Hvorfor skal man prøve at støtte op om det hvis man synes at det er en virkelig dårlig idé? Jeg støtter da heller ikke op om Danmarks deltagelse i en krig blot fordi at "nu er vi der jo", eller besparelser på sygehusene fordi "nu er de jo vedtaget". Man kan da sagtens udtrykke sin utilfredshed med noget selvom det er blevet gennemført. Det sker jo rent faktisk at love og beslutninger blivet lavet om når modstanden er stor nok.

Jeg stoler på at forældre er fornuftige nok til ikke at tale grimt om børnenes skole foran dem. Det er ikke ensbetydende med at vi ikke kan være utilfredse i andre fora end sammen med dem.

Du snakker om at der skal være plads til at være forskellige - hvilke tiltag er det du snakker om her? Inklusion? Det er jo et tiltag der ender med at bide sig selv i røven totalt, fordi der ikke bliver sat resourcer af til de mere krævende børn, som derfor blot vil blive endnu mere marginaliserede fordi de andre børn vil blive irriterede på dem. Inklusion i de danske skoler handler om at spare. Intet andet. Det er ren newspeak når de påstår at motivationen er andet.

Og det er jo lidt svært for os at opdrage vores unger, hvis vi aldrig ser dem...

Anmeld

15. august 2014

Mor til Ella

modesty skriver:

Hvorfor skal man prøve at støtte op om det hvis man synes at det er en virkelig dårlig idé? Jeg støtter da heller ikke op om Danmarks deltagelse i en krig blot fordi at "nu er vi der jo", eller besparelser på sygehusene fordi "nu er de jo vedtaget". Man kan da sagtens udtrykke sin utilfredshed med noget selvom det er blevet gennemført. Det sker jo rent faktisk at love og beslutninger blivet lavet om når modstanden er stor nok.

Jeg stoler på at forældre er fornuftige nok til ikke at tale grimt om børnenes skole foran dem. Det er ikke ensbetydende med at vi ikke kan være utilfredse i andre fora end sammen med dem.

Du snakker om at der skal være plads til at være forskellige - hvilke tiltag er det du snakker om her? Inklusion? Det er jo et tiltag der ender med at bide sig selv i røven totalt, fordi der ikke bliver sat resourcer af til de mere krævende børn, som derfor blot vil blive endnu mere marginaliserede fordi de andre børn vil blive irriterede på dem. Inklusion i de danske skoler handler om at spare. Intet andet. Det er ren newspeak når de påstår at motivationen er andet.

Og det er jo lidt svært for os at opdrage vores unger, hvis vi aldrig ser dem...

Først opdragelse når vi aldrig ser dem, er godt nok et dårligt argument mange børn ville være i en SFO til 17 før alligevel.

Opdragelse starter forhåbentlig før af de fleste børn, det gør det hvertfald hjemme hos mig.

Og JEG synes man skal støtte op, så børnene ikke bliver endnu mere forvirret. Og børn er altså ikke dumme de ser også tv og høre radio, Den anden folkeskole fungerede sørme heller ikke for alle.

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at det er løsningen, men vi ved det jo ikke.

Jeg skrev der i MIN illusion af en god folkeskole skal der være plads til forskellighed, og det er så et punkt der ikke bliver opfyldt på nogen måde.
Jeg ønsker også skoleuniformer, men man kan ikke få alt hvad man peger på.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.