Folkeskoledebatten - hvad tænker i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2014

modesty

betski skriver:

Er lektiecafé obligatorisk hos jer? Hos os er det 100% frivilligt - heldigvis tager min datter i mod det med kyshånd. Ikke fordi vi ikke selv magter opgaven derhjemme, men mere fordi hun godt kan lide tanken om at når hun kører hjem fra skole kan resten af dagen bruges på fritidsinteresser og kammerater.

Min søn er ikke nået skolealderen endnu, men har hørt flere veninder snakke om obligatorisk lektiehjælp.

Ja - hvis lektiehjælpen fungerer optimalt, er det en rigtig god hjælp, men jeg synes godt nok at man hører mange eksempler på at lektierne bare ikke bliver lavet. Og så er det sgu ikke fedt hvis det er obligatorisk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2014

Mor til Ella

modesty skriver:

Nej vi kan ikke få det hele, men vi kan godt kræve at vores børns tid UDENFOR UNDERVISNINGEN er fri for dem selv og os forældre at forvalte.

Eller, det burde vi i hvert fald kunne kræve.

Som skrevet tidligere, synes jeg at lektiecaféer er en rigtig god idé, netop for børn som dine - men det er IKKE en god idé at der er tvang involveret.

Synes heller ikke om tvangen.

Og lektie cafeen skulle jo gerne på sigt hvertfald gøre at de ikke kommer hjem med de store lektier, og så skal man jo ikke bruge tid på det i den sparsomme tid vi har med ungerne

Dejligt at debattere i så god tone

Anmeld

15. august 2014

Tin

Profilbillede for Tin
Mor til Ella skriver:

Synes heller ikke om tvangen.

Og lektie cafeen skulle jo gerne på sigt hvertfald gøre at de ikke kommer hjem med de store lektier, og så skal man jo ikke bruge tid på det i den sparsomme tid vi har med ungerne

Dejligt at debattere i så god tone

Har barn i 1.,4. Og 9.kl.

Leksiecafe er IKKE noget man bliver tvunget til!!

Man er oblikatorisk tilmeldt et kvartal af gangen. Og man er fritstillet til at framelde det over skole Intra.

Altså er det noget man frit vælger....dog lidt bøvlet hvis timerne ligger mellem andre oblilatoriske fag! Vores ligger heldigvis som sidste timer på dagen,og vi har valgt at lade vores børn gøre brug af det gode tiltag :-)

Anmeld

15. august 2014

Mor til Ella

Tin skriver:

Man er oblikatorisk tilmeldt et kvartal af gangen. Og man er fritstillet til at framelde det over skole Intra.

Altså er det noget man frit vælger....dog lidt bøvlet hvis timerne ligger mellem andre oblilatoriske fag! Vores ligger heldigvis som sidste timer på dagen,og vi har valgt at lade vores børn gøre brug af det gode tiltag :-)

Synes også det er et super tiltag

Anmeld

15. august 2014

LinLin

Twinkle little star skriver:

At jeg er glad for mit valg om at min søn skal på en lille privat skole, hvor der er tid til det enkelte barn og ikke stoppet 25 elever ind i en klasse.. 

Min søn går i 2. Kl i en folkeskole; de er 18 elever!: I de to andre klasser er de 20... (Der er en der er flyttet til en anden by siden de startede i 0. )

Anmeld

15. august 2014

LinLin

Tin skriver:

Er det? Det vidste jeg ikke synes egentligt det er fint at det er der, men han har jo ingen dage han har fri før 14 og det synes jeg er "sent" hvis man gerne vil lave noget = køre et eller andet sted hen efter skoledagen er slut. Jeg vil hellere end gerne hjælpe ham herhjemme om aftenen i stedet

Anmeld

15. august 2014

LinLin

Muhmi skriver:

Jeg har det sådan lidt at et barn i første klasse absolut ikke har behov for 37 timers skolegang. Det er helt ude i hampen synes jeg, selvom børnene tit er afsted ligeså mange timer om ugen, så er det ikke fair at alt den tid skal være brugt på indlæring.

Samtidig bryder jeg mig absolut ikke om at de fleste 5. kl og opefter både skal være så lang tid i skole, have deres fritidsinteresser, tid med familien/venner og så samtidig får lektier med hjem! Mine børn skal ikke være arbejdsbier fra de er små til de bliver kastet ud i "vælg dig en uddannelse"'s helvedet. Det er fint at niveauet bliver hævet, ingen tvivl om det, men det gør det jo ikke engang, de bliver bare kastet ud i at skulle være flere timer afsted og bruge deres fritid på lektier alligevel. Det er i min optik bare ikke i orden. De får én barndom, den kommer aldrig tilbage og den skal ikke kun bruges med at lære, lære og så lære lidt mere, de skal sgu også have lov til at have det sjovt!

Der er da ingen i 1. Kl. der har 37 timer!?
Min i 2. Har hver dag fra 8-14...

Anmeld

15. august 2014

LinLin

Jeg synes umiddelbart det er nogle lange dage... 8-14 har min søn i 2. kl. og da jeg nu er på barsel ville jeg da gerne have kunnet hente ham før og hygge med ham (selvom det nok efterhånden mere er mit behov end hans  - fx måtte han gå hjem efter skole i går men valgte at blive 1 1/2 time i Sfo i stedet &nbsp

Men altså... Alle omstruktureringer er jo svære -specielt i starten, men ofte er det jo bare indtil man har vænnet sig til at tingene er anderledes!
Og de har været igang een uge

Anmeld

15. august 2014

cammai

Profilbillede for cammai

Status for 1. Uge i heldagsskolen er super positiv herhjemme 

Mine er i lektiecafe 4 dage om ugen og det var frivilligt om de skulle tilmeldes dette. I deres lektiecafe er det lektier der bliver lavet og er der tid tilovers har de fået udleveret bøger de kan lave i i stedet. Mine børn synes det er super fedt at lektierne er lavet når de kommer hjem og jeg har nogle helt anderledes glade og afslappede børn, der føler de har fri når de kommer hjem. Igår kunne min ældste ikke komme i lektiecafe da det kun er et tilbud 4 dage ugentligt og han synes det var mega træls at skulle sidde og lave dem i går aftes efter fodbold. Selvfølgelig kan meget jo ændre sig, men indtil videre er udmeldingen fra dem alle at det ikke føles hårdt med de ekstra timer da der sker mange nye spændende ting med gode afbrud i form af bevægelse i løbet af dagen. 

Anmeld

15. august 2014

Carina:-)

Jeg er lykkelig for at vi har valgt privatskole med 20 eleveri hver klasse og ingen skolereform.

Her går min datter som er startet i 0 kl. i skole 8-11.30 og så nyder hun eller sin barndom sammen med hendes venner.

Kan på ingen måde se at det skal gavne at sidde på skolebænken i så mange timer når man stadig er et lille barn.

Og hvis vi virkelig klarer os så dårligt ude i verden er det besynderligt at mange forskere i f.eks USA er danskere.....

Ikke om jeg kunne tænke mig kinesiske tilstande - hvorfor i alverden få born hvis de allerede fra småbarnsalderen skal leve deres liv på en stol. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.