Folkeskoledebatten - hvad tænker i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. august 2014

lineog4

Har ikke lige læst alle svarene, men vil bare svare på ts og så læse svar bagefter 

Jeg synes det er rigtig synd at kampen om folkeskolen (hvis man skal kalde det det) foregår alene i medierne for der bliver det hurtigt de hurtige og fangende overskrifter og ikke de kedelige teoretiske forklaringer der bliver smidt ud.

Når det er sagt er jeg selv med til at sætte de i medierne da jeg er med i en ny forældregruppe som bryder forældre og skoles monopol på at kunne udtale sig på skolebørns forældres vegne. Men det synes som medierne er der hvor diskussionerne skal tages.

Jeg er ikke fortaler for den nye reform og det er der mange og lange grunde til. Men af de mest simple er jeg ikke er fortaler for det i mine øjne gammelsdags læringssyn der er i reformen, nemlig et læringssyn der placerer læring alene i skoleregi, samt sætter lighedstegn mellem den kvantum af læring og tid i skolen, dvs, har man 1 time mere i skole får man 1 times mere læring.

Derudover er en anden anke at man ikke har dykket ned i den enorme bunke af viden om netop skole, læring, progression, resultater osv. Man har kunne sælge ideen om flere time lig mere læring til trods for intet i forskningen eller forsøg tyder på det giver en signifikant bedre læring/resultater. Hvad man derimod ved er at det er indholdet af timerne der er af betydning - men men men det sparer ikke penge.

En tredje anke er den baserer sig på en resultattanke, hvis bare alle børn opnår gode pisa resultater så er alt godt også selv om eleven med det gode resultat ikke har rykket sig i et år. Med undervisning har man selvsagt et mål, underviseren ville gerne eleverne/de studerende tilegner sig denne viden, denne metode og lignende. Men det vigtigste er at eleverne udvikler sig. En del af reformen er baseret på tanken om lille Ib får 0 fejl i diktat, jo men han har bare ikke udviklet sig så han kan tage en sværere diktat - ligemeget han får 0 fejl vi har gjort det godt. Lille Søren fik 10 fejl i diktaten i sidste måned, og kun 5 i denne - lige meget han har stadig for mange fejl. Med resultat tankerne klarer Ib sig bedst, men i en progressions tanke som jo egentlig er det essentielle ved undervisning der klarer Søren sig bedst.

Derudover er der det helt lavpraktisk, lektiecafe i 1. Klasse - come on de er børn pg deres eneste lektie burde være læsning med en voksen hvilket ikke kan varetages i en lektiecafe, i min søns klasse er der 4 1/2 min pr elev om ugen i lektiecafeen. Og at man i det hele taget skriver lektier ind i den danske folkeskole igen tyder alt erfaring og forskning på at lektier ikke giver hverken mere læring eller bedre resultater, det gør derimod feedforward/forberedelse som slet ikke er tænkt i reformen. 

Så nej må sige det skurer mod min alt hvad jeg læste da jeg tog læste pædagogik på RUC og det jeg stadig læser af nye teorier. For mig at se er det en kæmpe spareøvelser som er blevet solgt som nu skal vi have en bedre skole

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2014

lineog4

lille-fisen skriver:

Hørte lige i radioen her til morgen at man havde lavet en rundspørge blandt et antal skoleledere som viste at mange steder havde man valgt kun at sætte en lærer af til 25 elever i lektiecafeen - så er vi da vist lige vidt hvar? 

Kan fortælle der også er skoler hvor der er en voksen til 3 klasser for det må man nemlig også gerne ;-) 

Det er heller ikke nødvendigvis en lærer men kan være en pædagog (intet ondt om pædagoger, men de har jo en anden faglighed ellers var der nok ikke to forskellige uddannelser).

lektiecafe anses ikke som en undervisningssituation og det er derfor en del af USU hvor der ikke er loft for gruppestørrelse, krav om hvem der varetager og man kan ikke forvente der er foregået en stor forberedelse...

Dermed ikke sagt lektiecafeer (som frivillige) ikke kan være en fantastisk ide. Min datter gik sidste år i en frivillig og nød det, har været i skole en uge nu og nægter at deltage i den som er nu....

Anmeld

16. august 2014

lineog4

Mor til Ella skriver:

Jeg tænker at man er nød til at give det er chance.

Synes alle er meget negative, og hvis det er sådan børn får serveret deres nye dagligdag af forældre og lærer så siger jeg stakkels unger.

Synes DK trænger til en skole hvor der er plads til at være forskellige, meget mere undervisning og meget mere disciplin.

Som jeg synes vi skulle starte med i de små hjem, så lærerne ikke skal bruge tid på at opdrage vores unger også.

Hvordan det hele kan praktiseres aner jeg ikke heldagsskole måske.

Men man må som minimum prøve at støtte op om det, der er kun gået 5 dage

Fordi jeg som forældre og fagperson er negativ over for det der i mine øjne er makværk og en spareøvelse, så betyder det jo ikke jeg giver det videre til mine børn.

jeg er den største støtte og fortaler for deres skole og har altid været også når jeg krummede tæer i mine sutsko og skulle bide mig i tungen. For lige så vel som jeg ved en del om pædagogik og didaktik så ved jeg også en del om hvordan støtten hjemmefra er essentiel.

Men det betyder jo ikke jeg skal pakke min viden væk og bare smile som en jubelidiot - jeg kender de teorier, undersøgelser, evalueringer af skoler i DK som har været alla reformen (og her taler jeg ikke lærere men reformen hvor der var tilført ekstra midler) og synes en konstruktiv kritisk dialog med beslutningstagere er super vigtigt.

Anmeld

16. august 2014

lineog4

bobbles skriver:

jeg giver fingeren til den skole reform!

min datter på 7 er lige startet i 1. klasse. men hun har altså et handicap,, og hun har brug for særlig støtte, hun er meget sensitiv og har absanser ( ryster meget på hænderne) og har epilepsi. hun var vant til i 0. klasse at hun lige kunne gå ud og ligge sig på sofaen, for hun bruger meget energi på det de fleste ville synes var nemt, bare det at holde på en blyant og skrive kan tappe hende for virkelig meget energi, og hun er fuldstændig færdig når hun kommer hjem

Håber hun møder en lærer der giver rum trods reform...

Men ja den er hård for de børn som ikke kan klare den lange skoledag trods Antorinis ord om spændende og anderledes.

Min dreng også lige startet i 1. Klasse, og intet ondt om skole, men der er (selvsagt er jeg lige ved at skrive for hans lærere har bare ikke tiden til andet) bare mere røv til sæde end godt er.... 

Han klarer det og er meldt fra lektiecafe så han i hvert fald får den halve time mere uden skole, men kan frygte på lang sigt....

Anmeld

16. august 2014

Studerendemor

lineog4 skriver:

Har ikke lige læst alle svarene, men vil bare svare på ts og så læse svar bagefter 

Jeg synes det er rigtig synd at kampen om folkeskolen (hvis man skal kalde det det) foregår alene i medierne for der bliver det hurtigt de hurtige og fangende overskrifter og ikke de kedelige teoretiske forklaringer der bliver smidt ud.

Når det er sagt er jeg selv med til at sætte de i medierne da jeg er med i en ny forældregruppe som bryder forældre og skoles monopol på at kunne udtale sig på skolebørns forældres vegne. Men det synes som medierne er der hvor diskussionerne skal tages.

Jeg er ikke fortaler for den nye reform og det er der mange og lange grunde til. Men af de mest simple er jeg ikke er fortaler for det i mine øjne gammelsdags læringssyn der er i reformen, nemlig et læringssyn der placerer læring alene i skoleregi, samt sætter lighedstegn mellem den kvantum af læring og tid i skolen, dvs, har man 1 time mere i skole får man 1 times mere læring.

Derudover er en anden anke at man ikke har dykket ned i den enorme bunke af viden om netop skole, læring, progression, resultater osv. Man har kunne sælge ideen om flere time lig mere læring til trods for intet i forskningen eller forsøg tyder på det giver en signifikant bedre læring/resultater. Hvad man derimod ved er at det er indholdet af timerne der er af betydning - men men men det sparer ikke penge.

En tredje anke er den baserer sig på en resultattanke, hvis bare alle børn opnår gode pisa resultater så er alt godt også selv om eleven med det gode resultat ikke har rykket sig i et år. Med undervisning har man selvsagt et mål, underviseren ville gerne eleverne/de studerende tilegner sig denne viden, denne metode og lignende. Men det vigtigste er at eleverne udvikler sig. En del af reformen er baseret på tanken om lille Ib får 0 fejl i diktat, jo men han har bare ikke udviklet sig så han kan tage en sværere diktat - ligemeget han får 0 fejl vi har gjort det godt. Lille Søren fik 10 fejl i diktaten i sidste måned, og kun 5 i denne - lige meget han har stadig for mange fejl. Med resultat tankerne klarer Ib sig bedst, men i en progressions tanke som jo egentlig er det essentielle ved undervisning der klarer Søren sig bedst.

Derudover er der det helt lavpraktisk, lektiecafe i 1. Klasse - come on de er børn pg deres eneste lektie burde være læsning med en voksen hvilket ikke kan varetages i en lektiecafe, i min søns klasse er der 4 1/2 min pr elev om ugen i lektiecafeen. Og at man i det hele taget skriver lektier ind i den danske folkeskole igen tyder alt erfaring og forskning på at lektier ikke giver hverken mere læring eller bedre resultater, det gør derimod feedforward/forberedelse som slet ikke er tænkt i reformen. 

Så nej må sige det skurer mod min alt hvad jeg læste da jeg tog læste pædagogik på RUC og det jeg stadig læser af nye teorier. For mig at se er det en kæmpe spareøvelser som er blevet solgt som nu skal vi have en bedre skole

Hvor har du ret - i alt, du skriver i denne tråd. 

Anmeld

16. august 2014

lille-fisen

lineog4 skriver:

Kan fortælle der også er skoler hvor der er en voksen til 3 klasser for det må man nemlig også gerne ;-) 

Det er heller ikke nødvendigvis en lærer men kan være en pædagog (intet ondt om pædagoger, men de har jo en anden faglighed ellers var der nok ikke to forskellige uddannelser).

lektiecafe anses ikke som en undervisningssituation og det er derfor en del af USU hvor der ikke er loft for gruppestørrelse, krav om hvem der varetager og man kan ikke forvente der er foregået en stor forberedelse...

Dermed ikke sagt lektiecafeer (som frivillige) ikke kan være en fantastisk ide. Min datter gik sidste år i en frivillig og nød det, har været i skole en uge nu og nægter at deltage i den som er nu....

åh gud er det rigtigt? det er da nogle seriøst hårde vilkår den skolereform skal implementeres under  Det kan da umuligt blive en succes med så få ressourcer

Anmeld

16. august 2014

lineog4

lille-fisen skriver:

åh gud er det rigtigt? det er da nogle seriøst hårde vilkår den skolereform skal implementeres under  Det kan da umuligt blive en succes med så få ressourcer

Ja desværre.

kan da godt se nogen fine tanker i reformen (til trods for jeg er uenig i det overordnede menneskesyn og læringssyn), men det har ringe kår fordi denne reform formodentlig ikke er lavet i undervisningsministeriet men i finansministeriet.

Den er solgt som anderledes og spændende, men det eneste spændende er formodentlig hvordan man kan gøre det med de nedskæringer der konstant er på skoleområdet 

Min datter har halvanden time lektiecafe med sin egen klasse, i samme lokale med en dejlig klubpædagog og resten er med samme klasse, i samme lokale med sin dansk lærer... Men hun er trods alt heldig for de er da kun 25 elever.

Anmeld

17. august 2014

modesty

Jeg er absolut ikke konservativ, men Pape rammer hovedet på sømmet med denne udtalelse:

"Da Konservative gik med i skolereformen, betingede vi os, at lektiecaféerne var frivillige. Alligevel ser vi nu her efter sommerferien, at de tvungne lektiecaféer stik mod loven indføres ad bagdøren. Mange steder er lektiecaféerne lagt midt imellem de andre undervisningstimer, hvor børnene reelt ikke kan undgå at skulle deltage. På andre skoler er lektiecaféerne godt nok lagt sidst på dagen, men skolefritidsordningen åbner først, når lektiecaféen lukker. Og skolebussen kører måske også først hjem, når det ringer ud fra lektiecafé."

http://www.information.dk/506372

Anmeld

17. august 2014

lineog4

modesty skriver:

Jeg er absolut ikke konservativ, men Pape rammer hovedet på sømmet med denne udtalelse:

"Da Konservative gik med i skolereformen, betingede vi os, at lektiecaféerne var frivillige. Alligevel ser vi nu her efter sommerferien, at de tvungne lektiecaféer stik mod loven indføres ad bagdøren. Mange steder er lektiecaféerne lagt midt imellem de andre undervisningstimer, hvor børnene reelt ikke kan undgå at skulle deltage. På andre skoler er lektiecaféerne godt nok lagt sidst på dagen, men skolefritidsordningen åbner først, når lektiecaféen lukker. Og skolebussen kører måske også først hjem, når det ringer ud fra lektiecafé."

http://www.information.dk/506372

Jeg ville gerne give min store datter lov til ikke at deltage i lektiecafe, men så ville det betyde hun to dage om ugen havde fri 40 minutter fri før klubben åbner og en dag halvanden time før. Ved jo så også godt det nok ville betyde hun slet ikke kom i den klub hun ellers elsker, for som andre mennesker vil hun jo nok få røget ned i sofaen hvis hun lige gik hjem og var alene....

Så jeg har som trods jeg tror på man kun burde deltage når man har behov måtte melde hende til og ja så kan hun måske spille fodbold i de timer hvor hun ikke har lektier...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.