Folkeskoledebatten - hvad tænker i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2014

modesty

Først opdragelse når vi aldrig ser dem, er godt nok et dårligt argument mange børn ville være i en SFO til 17 før alligevel.

Opdragelse starter forhåbentlig før af de fleste børn, det gør det hvertfald hjemme hos mig.

Og JEG synes man skal støtte op, så børnene ikke bliver endnu mere forvirret. Og børn er altså ikke dumme de ser også tv og høre radio, Den anden folkeskole fungerede sørme heller ikke for alle.

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at det er løsningen, men vi ved det jo ikke.

Jeg skrev der i MIN illusion af en god folkeskole skal der være plads til forskellighed, og det er så et punkt der ikke bliver opfyldt på nogen måde.
Jeg ønsker også skoleuniformer, men man kan ikke få alt hvad man peger på.

Naturligvis er det et dårligt argument. Som belyser en af mine pointer - nemlig at visse forældre har mulighed for at se deres børn mere end andre, og den mulighed bliver dem frataget ved heldagsskolen.

Hvad siger du til de historier folk skriver her i tråden, om lektiecafé hvor der overhovedet ikke bliver lavet lektier? jeg har læst lignende ting på fb også.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2014

tithi

Jeg finder det interessant at mens reformen kun var på tegnebrættet, synes de fleste (hvert fald dem jeg kom i kontakt med, og dem jeg kunne læse om i medierne) at det hele var en god ide, og at lærerne skulle lade være med at brokke sig, for nu ville deres arbejdsdag jo "bare" stemme mere overens med alle andres. Nu hvor reformen er trådt i kraft, synes forældre pludselig alligevel ikke det er så smart fordi det søreme også påvirker deres dagligdag. - det havde måske været hensigtsmæssigt at brokke sig noget før, i stedet for at have et horn i siden på lærerne.

Jeg synes mere undervisning er en super ide.

Jeg synes enhedsskolen og inklusion er en super ide.

Jeg synes forberedelse på skolen er en fantastisk ide.

Jeg synes lektiehjælp er en god ide (jeg har ikke helt fundet ud af om jeg synes det er godt at det er tvunget eller ej).

Men når det er de samme lærere der skal udføre mere arbejde, kan jeg ikke forstille mig andet end at kvaliteten vil falde.

Vi har flere svage elever, flere undervisningstimer og mindre forberedelsestid - det hænger jo ikke sammen.

Og til dem der mener at mange lærere alligevel ikke bruger al deres forberedelsestid, kan jeg bare sige: det er jeg sikker på der er nogen der ikke gør, men i kan sku da ikke skære alle over en kam, og da slet ikke hvis i ingen erfaring har med undervisning i folkeskolen og forberedelse heraf.

Jeg håber da ved gud der er flest af de lærere der brænder for deres arbejde, og som sætter en ære i at tilpasse undervisningen bedst muligt, i at være innovativ, pædagogisk og autoritativ.

MVH en kommende lærer

Anmeld

15. august 2014

stjernehimmel

stjernehimmel skriver:

Jeg må erkende at jeg var målløs igår da min datter i 3 klasse kom hjem...

de har altid haft mange lektier... 

de har haft 2 timers lektiehjælp siden mandag... de havde fået 4 siders skriftlig dansk for(uden det er skrevet på intra), men da hun så kommer hjem igår er det skrevet på intra og INTET er lavet i lektie cafen.. OVERHOVEDET.. der har de lavet alt muligt andet fis...

det er bare op ad bakke så.. for oveni er der matematik HVER dag og læsning i lektier... så synes det er SÅ grotesk at de ikke bruger deres lektier cafe fornuftigt og som du selv skriver eks bruger den til at øve i at ramme en bold...

Hov.. dog skal det nok nævnes at jeg er stor tilhænger af den nye skolereform.. og ser frem til stormen har lagt sig og indkørseksperioden er ovre 

Anmeld

15. august 2014

Muhmi

Jeg har det sådan lidt at et barn i første klasse absolut ikke har behov for 37 timers skolegang. Det er helt ude i hampen synes jeg, selvom børnene tit er afsted ligeså mange timer om ugen, så er det ikke fair at alt den tid skal være brugt på indlæring.

Samtidig bryder jeg mig absolut ikke om at de fleste 5. kl og opefter både skal være så lang tid i skole, have deres fritidsinteresser, tid med familien/venner og så samtidig får lektier med hjem! Mine børn skal ikke være arbejdsbier fra de er små til de bliver kastet ud i "vælg dig en uddannelse"'s helvedet. Det er fint at niveauet bliver hævet, ingen tvivl om det, men det gør det jo ikke engang, de bliver bare kastet ud i at skulle være flere timer afsted og bruge deres fritid på lektier alligevel. Det er i min optik bare ikke i orden. De får én barndom, den kommer aldrig tilbage og den skal ikke kun bruges med at lære, lære og så lære lidt mere, de skal sgu også have lov til at have det sjovt!

Anmeld

15. august 2014

Mor til Ella

modesty skriver:

Naturligvis er det et dårligt argument. Som belyser en af mine pointer - nemlig at visse forældre har mulighed for at se deres børn mere end andre, og den mulighed bliver dem frataget ved heldagsskolen.

Hvad siger du til de historier folk skriver her i tråden, om lektiecafé hvor der overhovedet ikke bliver lavet lektier? jeg har læst lignende ting på fb også.

Rigtigt. Men så kan man igen vende den om.
Jeg er feks først hjemme 18.30 til hverdag når jeg arbejder og det er der jeg er tidligst hjemme, jeg ville have glæde af at mit barn først skulle i skole kl 9.30 da det er om morgnen jeg har kvalitets tid med mine unger, men igen vi kan ikke få det hele.

Jamen hvad tænker jeg om det start vanskeligheder håber jeg da.
For lektie hjælpen er et af de tiltag jeg synes godt om, da jeg aldrig selv har været skolestærk, og ved at jeg fra tidligt i mine pigers skole gang vil få problemer med at hjælpe dem.

Og det er stadig de børn der har det svært bogligt men bestemt også socialt jeg er mest bekymret for, og ber til at mine unger får det nemt på begge fronter, for de andre er der ikke plads til i dagen Danmark.

Trist men sandt....

Anmeld

15. august 2014

modesty

Mor til Ella skriver:

Rigtigt. Men så kan man igen vende den om.
Jeg er feks først hjemme 18.30 til hverdag når jeg arbejder og det er der jeg er tidligst hjemme, jeg ville have glæde af at mit barn først skulle i skole kl 9.30 da det er om morgnen jeg har kvalitets tid med mine unger, men igen vi kan ikke få det hele.

Jamen hvad tænker jeg om det start vanskeligheder håber jeg da.
For lektie hjælpen er et af de tiltag jeg synes godt om, da jeg aldrig selv har været skolestærk, og ved at jeg fra tidligt i mine pigers skole gang vil få problemer med at hjælpe dem.

Og det er stadig de børn der har det svært bogligt men bestemt også socialt jeg er mest bekymret for, og ber til at mine unger får det nemt på begge fronter, for de andre er der ikke plads til i dagen Danmark.

Trist men sandt....

Nej vi kan ikke få det hele, men vi kan godt kræve at vores børns tid UDENFOR UNDERVISNINGEN er fri for dem selv og os forældre at forvalte.

Eller, det burde vi i hvert fald kunne kræve.

Som skrevet tidligere, synes jeg at lektiecaféer er en rigtig god idé, netop for børn som dine - men det er IKKE en god idé at der er tvang involveret.

Anmeld

15. august 2014

bobbles

jeg giver fingeren til den skole reform!

min datter på 7 er lige startet i 1. klasse. men hun har altså et handicap,, og hun har brug for særlig støtte, hun er meget sensitiv og har absanser ( ryster meget på hænderne) og har epilepsi. hun var vant til i 0. klasse at hun lige kunne gå ud og ligge sig på sofaen, for hun bruger meget energi på det de fleste ville synes var nemt, bare det at holde på en blyant og skrive kan tappe hende for virkelig meget energi, og hun er fuldstændig færdig når hun kommer hjem

Anmeld

15. august 2014

Røverdatter

Må ærlig indrømme at jeg ikke har sat mig utrolig meget ind i det med folkeskolen. Alene af den grund at mit barn (og kommende børn) skal gå i privatskole hvor skolen selv har rådighed over dagligdagen. Men håber da at både forældre og børn vil trives med tiden i det nye.

Til gengæld har jeg lidt en fornemmelse af at dette vil medføre at børn (og lærere, forældre for den sags skyld) kan udvikle lettere stressede symptomer. Og jeg er netop af den holdning at et barn skal være barn så længe muligt. Den naturlige udvikling af barn til ung til voksen må bevares. Det er min holdning. Og mange andres tror det er vigtigt at vores børn ikke presses for meget i skolen...

Anmeld

15. august 2014

anna111

Profilbillede for anna111
Jeg har ingen børn i skole endnu
men jeg kan ikke lade hver at tænke på.
Når vi selv har haft en lang arbejdsdag ville vi så gide at skulle sidde i mange mange timer og lave lektier oven i?
Tror børnene bliver meget mere skole trætte nu.
Og tror ikke de rigtig får tid til deres venner.

Anmeld

15. august 2014

betski

modesty skriver:

Nej vi kan ikke få det hele, men vi kan godt kræve at vores børns tid UDENFOR UNDERVISNINGEN er fri for dem selv og os forældre at forvalte.

Eller, det burde vi i hvert fald kunne kræve.

Som skrevet tidligere, synes jeg at lektiecaféer er en rigtig god idé, netop for børn som dine - men det er IKKE en god idé at der er tvang involveret.

Er lektiecafé obligatorisk hos jer? Hos os er det 100% frivilligt - heldigvis tager min datter i mod det med kyshånd. Ikke fordi vi ikke selv magter opgaven derhjemme, men mere fordi hun godt kan lide tanken om at når hun kører hjem fra skole kan resten af dagen bruges på fritidsinteresser og kammerater.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.