Opdragelse ang. aftensmad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2014

Mortil223

lineog4 skriver:

Men hvis man ved hvordan det smager og ikke har lyst til det og der er andet mad på bordet? Hvad med at man har ret til at mærke efter nede i maden om lyst og sult?
Jeg laver nu heller ikke andet mad, men kommer mine børn senere og er sultne vil jeg da aldrig nægte dem mad.

Man spiser hele retten hos os, og hvis det er kød og fløde kartofler, så er det det og kommer man senere og er sulten fordi man ikke ville spise til aften er ens tallerken blevet gemt og man kan spise det  

Der er hvad der bliver serveret, og så er det egentlig bare ærgerligt at det ikke lige var det man han havde allermest lyst til den dag  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2014

Mortil223

Grund: han havde ikke lyst til flødekartofler Den dag, så lad ham dog slippe den dag. Han spiser dem jo nok en anden dag. 

Børn har tit at en dag kan de li det og den næste dag ikke, de dør ikke at springe en ting over så længe de spiser noget.

du laver vel heller ikke en risret, hvis du har lyst til pasta.

Hvorfor skal man fordi man kan li det, spise det? Hvad hvis er mæt, skal man så spise op? 

Men det er jeg er ligeglad med, der er hvad der bliver serveret Og har jeg handlet ind til risret spiser jeg risret, så går jeg ikke ikke lige ned og handler ind til noget andet. 

Anmeld

11. maj 2014

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman
Jeg er en af dem der blev tvunget til at spise min mad og hvis jeg ikke gjorde skulle jeg sidde med maden i flere timer. Jeg vil aldrig nogen sinde gøre det i imod mine unger. Selv idag er der nogen ting jeg ikke kan spise pga. De oplevelser. Jeg ved at min mor gjorde det i god mening da jeg var meget undervægtig, men det er bare ikke løsningen. Hvis min unger ikke kan lide maden må de undvære og få noget andet senere.

Anmeld

11. maj 2014

L&V

Puha hvor får jeg ondt i maven af alle de stakkels børn der vokser op med så lidt med bestemmelse og utrolig dårlig mad kultur.. Meget af det jeg læser virker for mig som den direkte vej mod spise problemer af den ene eller anden art...

Mad er noget der ska være hyggeligt, spændende, lækkert og ikke tvang og pres..

Anmeld

11. maj 2014

dpb

Lullaby skriver:

Jeg tror bare at vi er uenige. Herhjemme smager både voksne og børn på maden. Også selvom vi ved at der er en god chance for, at vi ikke kan lide det. Det synes jeg at mine børn skal opdrages til. At der er en person som har taget sig tid til at lave den her mad, det mindste man kan gøre, er at smage. Også selvom man ved at man ikke kan lide det. Sådan er det her hos os. 

nu vælger jeg lige det her indlæg ud af alle dem du har lavet i tråden

Jeg sidder og tænker om det også gælder gæster?? Altså når I har gæster hjemme, børnene har venner der skal spise med osv., om de så også SKAL smage på samme måde som dine børn og jer selv?? eller har de lov til at sige nej tak/ønsker ikke at smage??

Er bare lige nysgerrig, da jeg selv er utroligt kræsen

Qnuz

Anmeld

11. maj 2014

TNBC

Mortil223 skriver:

Men det er jeg er ligeglad med, der er hvad der bliver serveret Og har jeg handlet ind til risret spiser jeg risret, så går jeg ikke ikke lige ned og handler ind til noget andet. 

hvor er jeg glad for at det ikke var sådan da jeg var barn, at hvis jeg ikke spiste min aftensmad kunne jeg gå sulten i seng. Avv min mave siger jeg bare. 

JeG ville aldrig nægte mine børn noget andet, hvis de ikke spiste deres aftensmad. det er bare synd..

hvis du har købt ind til det, har du jo ok også lyst til det.

jeg forstår ike hvorfor det er så vigtigt at de SKAL SMAGE, spise op og ikke må få andet eller lade vær med spise det hele. Jeg synes helt sikkert at det ødelægge hyggen ved bordet at have så mange regler omkring selve spisningen.

Anmeld

11. maj 2014

lineog4

Mortil223 skriver:

Man spiser hele retten hos os, og hvis det er kød og fløde kartofler, så er det det og kommer man senere og er sulten fordi man ikke ville spise til aften er ens tallerken blevet gemt og man kan spise det  

Der er hvad der bliver serveret, og så er det egentlig bare ærgerligt at det ikke lige var det man han havde allermest lyst til den dag  

Der er jeg nok bare det hvor jeg tror man skal lære at lytte til sin krop nu hvor vi er så heldige at der er mad nok og står i det luksusproblem at lytter vi ikke kan det blandt andet føre til overvægt. Og jeg kan nu sagtens føle sult en time efter aftensmaden hvis det mad jeg har spist giver en hurtig mæthedsfølelse. Tænk bare på macD jeg er sulten en time efter
Mine børn nægtes aldrig mad, kan jo have perioder hvor de vokser helt vildt og den lille mave ikke kan rumme alt det mad de har behov for.
Og jeg ville selv miste appetitten både af tvang og ved at få en gammel tallerken serveret

Anmeld

11. maj 2014

TNBC

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Puha hvor får jeg ondt i maven af alle de stakkels børn der vokser op med så lidt med bestemmelse og utrolig dårlig mad kultur.. Meget af det jeg læser virker for mig som den direkte vej mod spise problemer af den ene eller anden art...

Mad er noget der ska være hyggeligt, spændende, lækkert og ikke tvang og pres..

Ja, helt enig.. jeg tænker også, det er lige til at børnene ender med at snige sig ned i køleskabet når mor og far laver noget andet, eller om natten fordi de er sulten(fordi de er blevet nægtet andet mad end det der var på bordet)
Avv min mave.

Jeg spiser ikke altid op, fordi der måske er noget på tallerknen jeg bare ikke lige har lyst til, så hvorfor skulle jeg spise det? Der er ingen grund til det. Og ingen løftede øjenbryn, for det er mit valg, jeg har ikke lyst til det i dag.

Hvorfor må børn ikke have det valg? Hvorfor skal de vokse med at man ALTID skal spise op(hvad hvis du er mæt), skal smage og du får bare ikke andet end det der står på bordet, og så lige en tvangsfodring??

Hvad med de børn der i en periode kun vil spise pasta med kethup? Skal de nægtes det, for det er ikke det der står på bordet?

Stakkels børn siger jeg bare.

Anmeld

11. maj 2014

Moma

Jeg er også en af dem, der hos min far (mine forældre var skilt) blev tvunget til at spise, hvad der blev serveret. 

Jeg husker f.eks tydeligt, hvorfor jeg ikke kan holde ud at spise bl.a. æbleflæsk, gule ærter og tomater i dag. Husker min fars kone, der sad ved min side, indtil jeg havde spist op. Selvom jeg sad og var ved at kaste mad op. Det kunne jeg aldrig byde mine børn.

De skal heller ikke smage - eller tvinges til at smage - aldrig! 

Vi gør lidt à la Lineog4 serverer forskellige retter, så der er noget til alle. Eller der kan altid serveres en rugbrødsmad.

Anmeld

11. maj 2014

Lullaby

dpb skriver:

nu vælger jeg lige det her indlæg ud af alle dem du har lavet i tråden

Jeg sidder og tænker om det også gælder gæster?? Altså når I har gæster hjemme, børnene har venner der skal spise med osv., om de så også SKAL smage på samme måde som dine børn og jer selv?? eller har de lov til at sige nej tak/ønsker ikke at smage??

Er bare lige nysgerrig, da jeg selv er utroligt kræsen

Qnuz

Hvis mine børn har venner på besøg, smager de automatisk på maden. Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi mine børn siger at hvis de ikke kan lide det, behøver de ikke at spise det. Så ligger det implicit at man jo skal smage før man ved det. Jeg tvinger ikke gæster men tænker helt klart mit hvis ikke de i det mindste smager. Jeg gør jo mit til at det skal være lækkert og hvis de så ikke engang gider smage så bliver jeg sådan hmmm.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.