Opdragelse ang. aftensmad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2014

Lullaby

Karina84 skriver:

Ih det er lidt et ømt punkt det her hos mig... For jeg er en af dem der er og var meget kræsen! Aftensmaden blev tit en kamp som endte i gråd, fordi min far mente at jeg SKULLE spise op og smage på det... Mine forældre greb det helt forkert an, synes jeg, og der er flere ting der gør at jeg synes det. 
Det første og største er helt klart at aftensmaden blev gjort til en kamp, en træls ting... Og DET hjalp i hvert fald ikke.

Jeg er helt enig i at man ikke skal stå og lave 117 forskellige ting, og jeg ser helst at de smager på maden inden de siger nej tak. Så må de spise det der ellers er, for jeg ved der er noget de kan lide på bordet. MEN de skal bestemt ikke tvinges til det, de skal blive ved bordet til vi alle er færdige med at spise, og det er det. 
Aftensmaden skal ikke være en træls oplevelse, det skal være en hyggestund, det andet ved jeg bare har den præcis modsatte effekt.

Og herregud, han dør jo ikke af at undvære flødekartofler den dag, eller eks. med frikadeller (!!!)... Nøj hvor var jeg gået helt i baglås hvis en tvang mad i munden på mig 

Jeg blev også tvunget til at spise maden. Absolut ikke en rar oplevelse. Husker stadig løgsovs.  Men det er jo ikke det samme som at tage en mundfuld og så smage på maden. Derefter sige nej tak. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2014

Bare gæst

MilleMus1988 skriver:

i mine øre lyder det præcis som vi ville gøre herhjemme

så intet der syntes jeg er forkert

vi har endda sidet med frikadeller som jeg ved han elsker, men da manden havde skåret dem ud uden knægten havde set det, så mente han bestemt ikke det var frikadeller. så knægten NÆGTEDE at spise dem, efter en del tid, måtte jeg simpelthen lige spidse munden på drenge og få stoppet et stykke frikadelle i munden på ham, han gik i skrig , fik tygget engang, og mmm jamen det var jo fridaller JA!!!! ogs å åd drengen 4 stk . såå ja nogen gange må man bare lige være lidt mere kontant hehe ..

jeg er tom for ord! 

Anmeld

11. maj 2014

modesty

Lullaby skriver:

Det synes jeg er da det samme. Barnet  vælger om det vil spise det der bliver serveret.

Nej, det er ikke det samme.

Men lad os bare stoppe den her. Jeg kommer aldrig til at forstå livsværdier baseret på pligt og manerer fremfor livsværdier baseret på ærlighed og lyst.

Anmeld

11. maj 2014

Lullaby

Nej, det er ikke det samme.

Men lad os bare stoppe den her. Jeg kommer aldrig til at forstå livsværdier baseret på pligt og manerer fremfor livsværdier baseret på ærlighed og lyst.

Jeg kan så slet ikke forstå hvor ærlighed kommer ind i spillet. Jeg synes jeg selv jeg er rimelig ærlig mht hvorfor de skal smage på maden. 

Jeg synes slet ikke at det ene udelukker det andet. Men sådan er vi jo forskellige. God søndag. 

Anmeld

11. maj 2014

modesty

Lullaby skriver:

Jeg kan så slet ikke forstå hvor ærlighed kommer ind i spillet. Jeg synes jeg selv jeg er rimelig ærlig mht hvorfor de skal smage på maden. 

Mht manerer så er det noget jeg vægter højt. At du så synes at de også skal have lov til at ræbe sig fordi de har lyst det kan jeg så heller ikke forstå. Men fair nok. God søndag. 

Jeg mener at det er en generelt uærlig indstilling at man skal sidde og putte ting i munden som man ikke bryder sig om, og smile pænt og være høflig. 

Hvis jeg havde lavet sushi til mine gæster, ville jeg ti gange hellere have at gæsten sagde "det er jeg sgu ked af, men jeg spiser ikke sushi" end at gæsten spiste noget mad han/hun ikke kunne lide. Så ville jeg da netop føle at jeg havde fejlet som vært - i mit hjem skal det være lystfyldt og ikke pligtfyldt at spise, og man skal kunne sige fra lige så nemt som man kan sige til.

Anmeld

11. maj 2014

Lullaby

modesty skriver:

Jeg mener at det er en generelt uærlig indstilling at man skal sidde og putte ting i munden som man ikke bryder sig om, og smile pænt og være høflig. 

Hvis jeg havde lavet sushi til mine gæster, ville jeg ti gange hellere have at gæsten sagde "det er jeg sgu ked af, men jeg spiser ikke sushi" end at gæsten spiste noget mad han/hun ikke kunne lide. Så ville jeg da netop føle at jeg havde fejlet som vært - i mit hjem skal det være lystfyldt og ikke pligtfyldt at spise, og man skal kunne sige fra lige så nemt som man kan sige til.

Vi snakker stadig ikke om at spise. Men smage. Jeg ville godt nok synes at du var en uhøflig person hvis du så maden og sagde, nej tak. Jeg kan ikke lide udseendet på maden. Åh tak fordi jeg har knoklet i køkkenet og du ikke engang gider smage. 

Men hey, så er det da godt, at vi ikke skal spise hos hinanden. 

Anmeld

11. maj 2014

lineog4

Lullaby skriver:

Nej men hvorfor give dem det valg hvorvidt de skal smage? De har valget efterfølgende, du kan vælge om du vil have det eller ej. Der er mange der skriver, at de har mange forskellige ting på bordet. Det er da også et valg at give dem. 

Jeg har mange ting på bordet ikke af hensyn til børnene alene men da også af hensyn til os voksne - eller mange og mange ting, men der er altid forskelligt gnave grønt (fx er der hver aften agurk som min mand ikke kan spise og der er tomat som jeg ikke kan spise og ingen af os smager hver aften da det virker absonst) og forskellige grøntsager fordi jeg elsker grøntsager og børnene udviser ikke helt samme glæde især ikke når det er squashnudler stegt i hvidløg, ingefær og chili - og hvorfor skulle jeg undvære det fordi jeg skulle spare dem for at smage det?
Derudover er der er der ofte kød eller fisk med et tilbehør hvor jeg meget ofte springer pastaen, risen og kartoflerne over da jeg ved det giver mig en del kilo på sidebenene, men jeg samtidig også ved de små har brug for den benzin da de bevæger sig en del mere end deres gamle mor.
Så er jeg gift med en italiener og er der ikke pasta så skal der være brød og igen er det mig der er den særlige jeg spiser ikke brød til min aftensmad og smager det heller ikke.

Hvis der serveres pasta med kødsauce får jeg også lov at slippe og vælge grøntsager. Og sådsn kunne jeg blive ved. Det er lige så ofte mig eller min mand der fravælger en fødevare enten grundet smag eller fordi vi jo bare ikke har brug for helt samme ting som børn i voksealderen.
Er der dessert fravælger jeg også

Så jo der er flere ting, men det er ikke: pasta med kødsauce, rugbrødsmadder, suppe og fisk. Men er sammensat måltid så selvom man fravælger en fødevare så får man noget der er sundt og nærende. Og ja en del af det er rent faktisk egoisme for jeg vil have lov at lave stærk mad en gang imellem, jeg vil have lov at lave frisk torskerogn selvom min mand ikke kan lide det, jeg vil have lov til at putte gorgonzola i en omelet selvom Dina hader det, jeg vil også have mine smagsløg pirret uden at ødelægge livet for mine børn hver evig eneste aften fordi de skal smage løvstikkepesto, ingefærdressing, marokkansk kylling, indisk suppe hver evig eneste gang det serveres. På samme måde skal de også have lov at få det de lyster en gang imellem uden jeg er tvangsindlagt til melboller (som jeg forresten godt kan lide men...), pasta alla carbonara, pasta med kødsauce, flødekartofler mm.

Må så også sige, mine børn helt uden tvang og regler ofte vil smage på tingene - min store pige som ellers var forfærdelig kræsen her hjemme, smagte på alt i børnehaven, og når hun gik på besøg. Og nu smager hun nysgerrigt på alt selv ost som hun ved hun ikke kan lide, for det kan jo være hun kunne lide det nu. Hun har aldrig gjort det bare fordi det var en regel, men gør det nu af egen nysgerrighed og er derfor også åben for hun måske kan lide det... Jeg tror man med tvang i stedet bremser åbenheden for at kunne lide det - og vil sige med tvang mener jeg ikke man opfordrer til det, selv viser vejen ved at gøre det som det lyder som I gør, men ved at proppe ind i munden, blive sidden i timer fordi det partout skal smages en dag hvor lillemanden er gået i stædigmode.

Anmeld

11. maj 2014

lineog4

Vi snakker stadig ikke om at spise. Men smage. Jeg ville godt nok synes at du var en uhøflig person hvis du så maden og sagde, nej tak. Jeg kan ikke lide udseendet på maden. Åh tak fordi jeg har knoklet i køkkenet og du ikke engang gider smage. 

Altså lige sushi rammer du et ømt punkt, for jo hellere lade mig få alt sushien alene end smage når du ved du ikke kan lide når jeg giver andre sushi elsker jeg når de siger de ikke kan lide det før de begynder at spise for så er der mere til mig

Nej må indrømme jeg virkelig ikke tænker på det som respektløst hvis en af mine gæster ikke vil smage på alt hvad jeg har lavet, men hvis de intet spiste overhovedet ville jeg nok tænke: øhhh... Men igen er det fordi jeg er vant til forskellig smag (mine børn er diamentrale modsætninger, en elsker kartofler, den anden har aldrig rørt det, en elsker ris, den anden putter en skefuld i munden og så er det det) og ja har flere ting på bordet så der er lidt for en hver smag dog ikke både ris og kartofler.

Når vi holder fødselsdag laver jeg jo også to lagkager og forventer (og håber) ikke alle gæster vil smage begge to, jeg laver også gerne to forskellige slags boller da jeg ved nogen gerne vil have dem grove. Der er også forskellig pålæg nogen gange slæbt med hele vejen fra Italien, men forventer da heller ikke de smager på det hele - så lige billedet af en buffet i mit hoved

Nu jeg tænker over det ændrede min måde at lave mad sig efter mine rejser i Kina, nød virkelig den måde hvor der var små retter og man kunne tage i den rækkefølge man ønskede, og det man ønskede. Oplevede det som enormt appetitligt - nyder at gå og lave små ting til bordet og en masse små skåle velvidende alle ikke smager eller spiser alt

Anmeld

11. maj 2014

modesty

Som jeg tidligere har nævnt - jeg har aldrig smagt gorgonzola og kommer aldrig nogensinde til det.

Jeg gad godt nok ikke have en veninde som så skævt til mig fordi jeg sagde nej tak til gorgonzolaen når jeg var på besøg hos hende. Jeg finder det fuldstændig absurd at jeg skulle tvinge mig selv til at spise (og ja, også smage på) noget jeg finder frastødende. Heldigvis har jeg ikke sådan nogle veninder...

Hos mig er der højt til loftet og plads til folk med andre vaner og skikke end mine egne. Jeg kommer ikke for sent når jeg bliver inviteret, men hvis en af mine veninder kommer en halv time for sent hos mig, er det også okay og ikke noget jeg bliver fornærmet over. Den der indstilling at dem der ikke følger ens egne regler er uforskammede eller whatnot, har jeg det svært med.

Anmeld

11. maj 2014

Mum33

MilleMus1988 skriver:

i mine øre lyder det præcis som vi ville gøre herhjemme

så intet der syntes jeg er forkert

vi har endda sidet med frikadeller som jeg ved han elsker, men da manden havde skåret dem ud uden knægten havde set det, så mente han bestemt ikke det var frikadeller. så knægten NÆGTEDE at spise dem, efter en del tid, måtte jeg simpelthen lige spidse munden på drenge og få stoppet et stykke frikadelle i munden på ham, han gik i skrig , fik tygget engang, og mmm jamen det var jo fridaller JA!!!! ogs å åd drengen 4 stk . såå ja nogen gange må man bare lige være lidt mere kontant hehe ..

Seriøst? Er målløs. Hvorfor skulle den frikadelle ned? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.