Lullaby skriver:
Nej men hvorfor give dem det valg hvorvidt de skal smage? De har valget efterfølgende, du kan vælge om du vil have det eller ej. Der er mange der skriver, at de har mange forskellige ting på bordet. Det er da også et valg at give dem.
Jeg har mange ting på bordet ikke af hensyn til børnene alene men da også af hensyn til os voksne - eller mange og mange ting, men der er altid forskelligt gnave grønt (fx er der hver aften agurk som min mand ikke kan spise og der er tomat som jeg ikke kan spise og ingen af os smager hver aften da det virker absonst) og forskellige grøntsager fordi jeg elsker grøntsager og børnene udviser ikke helt samme glæde især ikke når det er squashnudler stegt i hvidløg, ingefær og chili - og hvorfor skulle jeg undvære det fordi jeg skulle spare dem for at smage det?
Derudover er der er der ofte kød eller fisk med et tilbehør hvor jeg meget ofte springer pastaen, risen og kartoflerne over da jeg ved det giver mig en del kilo på sidebenene, men jeg samtidig også ved de små har brug for den benzin da de bevæger sig en del mere end deres gamle mor.
Så er jeg gift med en italiener og er der ikke pasta så skal der være brød og igen er det mig der er den særlige jeg spiser ikke brød til min aftensmad og smager det heller ikke.
Hvis der serveres pasta med kødsauce får jeg også lov at slippe og vælge grøntsager. Og sådsn kunne jeg blive ved. Det er lige så ofte mig eller min mand der fravælger en fødevare enten grundet smag eller fordi vi jo bare ikke har brug for helt samme ting som børn i voksealderen.
Er der dessert fravælger jeg også

Så jo der er flere ting, men det er ikke: pasta med kødsauce, rugbrødsmadder, suppe og fisk. Men er sammensat måltid så selvom man fravælger en fødevare så får man noget der er sundt og nærende. Og ja en del af det er rent faktisk egoisme for jeg vil have lov at lave stærk mad en gang imellem, jeg vil have lov at lave frisk torskerogn selvom min mand ikke kan lide det, jeg vil have lov til at putte gorgonzola i en omelet selvom Dina hader det, jeg vil også have mine smagsløg pirret uden at ødelægge livet for mine børn hver evig eneste aften fordi de skal smage løvstikkepesto, ingefærdressing, marokkansk kylling, indisk suppe hver evig eneste gang det serveres. På samme måde skal de også have lov at få det de lyster en gang imellem uden jeg er tvangsindlagt til melboller (som jeg forresten godt kan lide men...), pasta alla carbonara, pasta med kødsauce, flødekartofler mm.
Må så også sige, mine børn helt uden tvang og regler ofte vil smage på tingene - min store pige som ellers var forfærdelig kræsen her hjemme, smagte på alt i børnehaven, og når hun gik på besøg. Og nu smager hun nysgerrigt på alt selv ost som hun ved hun ikke kan lide, for det kan jo være hun kunne lide det nu. Hun har aldrig gjort det bare fordi det var en regel, men gør det nu af egen nysgerrighed og er derfor også åben for hun måske kan lide det... Jeg tror man med tvang i stedet bremser åbenheden for at kunne lide det - og vil sige med tvang mener jeg ikke man opfordrer til det, selv viser vejen ved at gøre det som det lyder som I gør, men ved at proppe ind i munden, blive sidden i timer fordi det partout skal smages en dag hvor lillemanden er gået i stædigmode.