Opdragelse ang. aftensmad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2014

Lullaby

Yurie skriver:

Du kan jo også som vært spørge om folk kan li sushi før du laver det.

Hvad er forskellen på at sige nej tak før og efter have smagt, hvis jeg har smagt det før?

Du ved jo ikke om mit smager anderledes end dit eget. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2014

Lullaby

mor:) skriver:

Så hvis man er gæst skal man smage og derefter fortælle værten at man ikke kan lide det? Hvorfor er det mere høfligt end at sige at man ikke er til sushi? 

Hvis man ved man ikke kan lide sushi, hvorfor skulle det så være anderledes den her gang? 

For at vise man værdsætter den umage de har lavet med maden. Jeg synes det er klart mere høfligt at smage først før man siger nej du, det kan jeg ikke lide.. 

Anmeld

11. maj 2014

Lullaby

Yurie skriver:

Men hvorfor skal han smage det IGEN? Når man har smagt en gang, behøverr man vel ikke smage det igen, hvis man ikke har lyst. 

Hun ved jo at han kan li det, men har ikke lyst til det den aften. så hvorfor bruge 1,5time på at sidde?. Det er spild af tid.

Jeg kører lidt i ring kan jeg se. Se en af de svar jeg har givet tidligere. 

Anmeld

11. maj 2014

Lullaby

modesty skriver:

Som jeg tidligere har nævnt - jeg har aldrig smagt gorgonzola og kommer aldrig nogensinde til det.

Jeg gad godt nok ikke have en veninde som så skævt til mig fordi jeg sagde nej tak til gorgonzolaen når jeg var på besøg hos hende. Jeg finder det fuldstændig absurd at jeg skulle tvinge mig selv til at spise (og ja, også smage på) noget jeg finder frastødende. Heldigvis har jeg ikke sådan nogle veninder...

Hos mig er der højt til loftet og plads til folk med andre vaner og skikke end mine egne. Jeg kommer ikke for sent når jeg bliver inviteret, men hvis en af mine veninder kommer en halv time for sent hos mig, er det også okay og ikke noget jeg bliver fornærmet over. Den der indstilling at dem der ikke følger ens egne regler er uforskammede eller whatnot, har jeg det svært med.

Jeg er også glad for at have venner der viser at de værdsætter at jeg har lavet mad før de siger nej tak. 

Anmeld

11. maj 2014

TNBC

Lullaby skriver:

Du ved jo ikke om mit smager anderledes end dit eget. 

Nej det kan jeg ikke. Men jeg er ikke til sushi, snegle og andre ting, og hvis det bliver serveret siger jeg pænt nej tak, fordi det er mit valg, og jeg vil ikke tvinges til at smage noget jeg ikke har lyst til, for det vil ligesom ødelægge min aften og jeg vil da også være lidt negativ overfor den person der har tvunget mig til noget jeg ikke har lyst til.

Så må personen blive fornærmet, men de kunne bare have spurgt,for de kan jo heller ikke forvente at alle kan li det der bliver serveret?
Hvorfor kan du ikke spørge dine gæster om der er noget de ikke spiser, i stedet for at tvangsfodre dem med noget de ikke spiser?

Hvis jeg tager på restaurant, bestiller jeg jo heller ikke snegle eller sushi, fordi det måske smager anderledes denne gang.. Det er et tyndt argument.

Anmeld

11. maj 2014

Karina84

Lullaby skriver:

For at vise man værdsætter den umage de har lavet med maden. Jeg synes det er klart mere høfligt at smage først før man siger nej du, det kan jeg ikke lide.. 

Som jeg før har skrevet i traaden, saa er jeg meget kræsen, og er der noget jeg ikke kan li', eller jeg ved jeg ikke kan li' ogsaa selvom jeg ikke har smagt paa det, saa gør jeg det altsaa ikke.... 
Jeg siger selvfølgelig meget høftligt nej tak, og forventer bestemt ikke særbehandling, det er jo ikke værtens problem at jeg er kræsen.

Men bare bare kald mig uhøflig saa, men at tvinge mig til at spise det, gør det bestemt ikke bedre, saa stejler jeg endnu mere, ogsaa nu som voksen.

Jeg er helt sikkert blevet bedre til at smage paa mad, især varme retter (kan saa ogsaa li' det meste kød osv.), men jeg indrømmer gerne at der stadig er ting jeg aldrig har smagt paa og som jeg ikke har lyst til at smage paa.

Som jeg ogsaa har skrevet er der flere ting der gør at aftensmaden ikke altid var sjov... En af de ting var ogsaa at det ALTID var det samme, ALTID soVs og kartofler og sjældent grønt (og var det der, var det en udkogt frost mix ting...).

Det betyder bare ALT hvordan man er vokset op og hvordan man haandterer aftensmads-situationen.

Anmeld

11. maj 2014

Karina84

Og det betyder bestemt ikke, at jeg ikke værdsætter værtens mad eller at man har slidt og slæbt i køkkenet... Jeg vil bare ikke tvinges til at putte noget i munden jeg ikke bryder mig om, det faar den helt modsatte effekt.

Anmeld

11. maj 2014

Lullaby

Yurie skriver:

Nej det kan jeg ikke. Men jeg er ikke til sushi, snegle og andre ting, og hvis det bliver serveret siger jeg pænt nej tak, fordi det er mit valg, og jeg vil ikke tvinges til at smage noget jeg ikke har lyst til, for det vil ligesom ødelægge min aften og jeg vil da også være lidt negativ overfor den person der har tvunget mig til noget jeg ikke har lyst til.

Så må personen blive fornærmet, men de kunne bare have spurgt,for de kan jo heller ikke forvente at alle kan li det der bliver serveret?
Hvorfor kan du ikke spørge dine gæster om der er noget de ikke spiser, i stedet for at tvangsfodre dem med noget de ikke spiser?

Hvis jeg tager på restaurant, bestiller jeg jo heller ikke snegle eller sushi, fordi det måske smager anderledes denne gang.. Det er et tyndt argument.

Det har du helt lov til at synes. 

Anmeld

11. maj 2014

SANIE89

Profilbillede for SANIE89

Hvordan kan man tvinge børn til at smage på noget de virkelig bare ikke har lyst til den pågældende dag. 

Så stor skade gør det da ikke at give et stykke rugbrød med et stykke pålæg hvis det var. 

Her hos os bliver kærestens datter som er her hver 14 dag ikke tvunget til at spise maden, men nu spiser hun det ofte alligevel da hun ikke er kræsen. 

Men ville hun en dag ikke have grøntsager så var det jo sådan det var. 

Og man tvangsfodre da slet ikke et barn Har selv prøvet det en gang hvor min mors eks mente jeg skulle smage noget kød og han fik da også stukket hul på min tunge, skal hilse og sige det ikke er rart At man overhovedet kan få den tanke er mig ubegribeligt. 

Hvis det er første episode forstår jeg slet ikke at du skulle trække den så langt. 

Anmeld

11. maj 2014

Mortil223

Yurie skriver:

hvor er jeg glad for at det ikke var sådan da jeg var barn, at hvis jeg ikke spiste min aftensmad kunne jeg gå sulten i seng. Avv min mave siger jeg bare. 

JeG ville aldrig nægte mine børn noget andet, hvis de ikke spiste deres aftensmad. det er bare synd..

hvis du har købt ind til det, har du jo ok også lyst til det.

jeg forstår ike hvorfor det er så vigtigt at de SKAL SMAGE, spise op og ikke må få andet eller lade vær med spise det hele. Jeg synes helt sikkert at det ødelægge hyggen ved bordet at have så mange regler omkring selve spisningen.

Lad vær at putte ord i min mund, jeg har aldrig sagt nogen som helst går sulten i seng, men man får hvad der bliver serveret også senere på aftnen hvis man ikke spiser sin aftensmad. 

Nix ingen hygge er ødelagt her, vi laver mad planer og handler ind for en uge af gangen, så der kan sagtens ske at maden sen aften ikke lige er det jeg har allermest lyst til, men sådan er det, vi har ro omkring bordet for alle ved hvad der forventes, man smager  maden og bliver til alle er færdige, og det er det men jo for nogen er 2 regler sikkert voldsom meget 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.