Anonym skriver:
sagen er den at vi har en datter som er meget bagud i udviking og kan ikke noget selv. Vi har i dag snakket om at vores datter bliver 1 år om nogle uger og jeg gerne ville ha at vi skulle fødselsdag for hende selvom hun ikke kan noget, men det vil min kæreste ikke, han vil bare ha at det kun er os, da han ikke kan de hvad hun skulle få ud af det, så han siger at jeg bare skal lave lagkage til mig og ham os storbror så det bare er os 4. Jeg er så knust over at hun ikke skal ha lov til at mærke at det er hendes dage og at gæsteren er hendes.
Nu sidder jeg så og tænker skal det være sådan alt for hun aldrig lov til at holde fødselsdag 
nu har jeg læst hele tråden og puha hvor skal man lige starte...
vi holdte 1 års fødselsdag, nok mere for vores egen skyld end for vores datters skyld, fordi vi er så pokkers stolte af at vi har lavet sådan en lille frækkert, som vi elsker så højt
vi fejrede den med familie og venner, som knuselsker vores lille pige. Jeg kunne ALDRIG drømme om at forestille mig en fest for at fejre hende, hvis de deltagende ikke delte min kærlighed til mit barn

så SELFØLGELIG skal I holde fødselsdag! og tage en masse dejlige billeder og råhygge, for minder sidder også i billeder og fortællinger, og dem må hun ikke undvære (efter min mening)
Så jeg kan til dels faktisk godt forstå faren.... hvis familie og venner ikke har forståelse for situationen og knuselsker barnet på dets egne vilkår (og hvor det skærer i hjertet at familie og venner kan udtale sådan om jeres barn

), jamen så havde jeg faktisk heller ikke lyst til at have dem med....
Jeg tror simpelthen jeg ville sige "fingeren til dem" der ikke kan acceptere jeres liv, som det er og fremover vil forme sig. Nyd at I har fået et barn, der i den grad viser hvem, der er jeres sande venner og tvinger jer til at se på verden i et meget mere nuanceret og omfavnende perspektiv

Og så se at find nogle ordentlige venner fuld af varme og omsorg

jeg kender flere, fx der har født for tidligt, der ofte ses fordi de så har en grundforståelse for hinandens vilkår "jeg elsker mit barn, men nøj hvor er det også hårdt" -vilkåret
Jeg håber I finder en god løsning, så I kan få fejret 1 års fødselsdag med manér uden at dagen bliver ødelagt af andres dårlige indsigt og empati for deres medmennesker