Anonym skriver:
Jeg vælger at være anonym Da jeg ikke vil udstille nogen. Men jeg kender det her forældre par som har et barn på ca 22 mdr. Barnet er sød og glad, men så snart det skal i dp eller passes af andre der har regler, grænser og siger nej, så går det galt.
Vi har barn samme sted som forældrene, og det her er kun mine observationer, jeg har ikke ville blande mig. Men jeg har gentagne gange oplevet når jeg aflevere mit barn at det her barn græder når de andre nærmere sig legeværelset. Får barnet nej til noget, feks nej du må ikke ødelægge bogen så starter barnet med at græde. Får det at vide det skal gøre noget eller som sagt nej så starter det også med at græde. Jeg er afd en holdning at et barn selvfølgelig skal opdrages og dagpleje moren er super dygtig og jeg synes kun det er rimelige krav og grænser hun stiller dem.
efter at have lagt mærke til det ved dagplejen begyndte jeg at tænke over det når vi er sammen med forældrene. hvor vi godt kan hæve stemmen når vi siger nej eller hvis vores barn gør noget det ikke må, så foregår det her så sukkersødt.
Feks nej det må du altså ikke skat. Og barnet gør det selvfølgelig når det bliver sagt sådan. Jeg har aldrig set dem sige nej, sætte grænser eller hæve stemmeN. Vi gør det alle forskelligt det er jeg godt klar over. Men jeg begynder at tænke om barnets opførsel hos dagplejen skyldes der ikke siges nej og sættes grænser hjemme. Jeg har snakket med et fælles vennpar som siger de oplever det samme.
jeg tænker det må være frusterende for dagplejen. Hun har aldrig beklaget sig og er altid glad. Hatten af for det. Tror jeg ikke jeg ville være hvis det var mig.
jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre andres input. Om i har prøvet det samme eller trods et skyldes andet.
Jeg synes personligt, at du lægger alt for meget på det andet barn, og faktisk overskrider en grænse for, hvad du bør bruge din energi på. Hvis det var mig, der var forældre til det andet barn og vidste, at du diskuterede mit barn i sådan et forum som dette, og på det grundlag, ville jeg godt nok blive tosset.
Der er ikke nogen formel på, hvordan man skal opdrage et barn. I bund og grund er det forældrenes ansvar, bare det ikke er til direkte skade for barnet eller andre. Det kan godt være, at det andet barn måske er sensitivt eller ikke får en opdragelse, som du ville give, men derfor har det lige så meget ret til at være i dagplejen som dit. Du skriver selv, at dagplejemoderen gør et fantastisk arbejde, så derfor bør du efter min mening ikke bruge mere krudt på det.
Dit barn vil gennem barndommen møde mange forskellige børn, og vil du så også, når det kommer i børnehave og skole begynde at interessere dig for opdragelsen af alle de andre børn og hvilken indvirkning, det har på dit barn? Det du efter min mening skal gøre, er at ruste dit barn til at møde andre børn på en positiv måde. Du skal give dit barn selvtillid til at være autentisk og lære det, hvordan det takler de udfordringer, der vil komme i barndommen. Du gør dit barn en bjørnetjeneste, hvis du allerede nu, fjerner alle aspekter, der viser dit barn at verden er mangfoldig og at alle ikke er ens.
Det er bare min mening, men der er selvfølgelig mange måder at anskue det på