Den er meget svær at bedømme.
Generelt tror jeg ikke at "dårlig opdragelse" vil give udslag så tidligt. Selvfølgelig er barnet jo nok begyndt at få en fornemmelse af, at det kan få sin vilje, ved en bestemt form for opførsel, men hvis forældrene syntes at det er den tilgang der virker for dem, så kan man jo ikke rigtig gøre så meget. Vi har jo, som forældre, hver især vores forskellige overbevisninger, som vi handler ud fra.
Jeg tror at i dette tilfældet er der også en god portion begyndende "selvstændighedsfase" med i det. Og der er de bare "rasmus modsat" med alt, og hvert barn har sin egen måde at vise sin utilfredshed på. Nogle gør det med gråd, andre bliver bare mutte, og så er der dem som vores dreng (25 måneder), som bare rigtig flabet og provokerende råber : Neeeeiiiij, til praktisk talt alt. Han gør det dog kun herhjemme, og ikke i f.eks DP'en, but who knows, måske det også kommer der på et tidspunkt.
Udefra set, vil vores dreng's provokerende og flabede udbrud, nok også godt kunne ses som dårlig opdragelse. Men jeg syntes nu selv at vi er ret kontante og konsekvente i vores opdragelses metode. Det er bare hans måde at håndtere denne fase i hans liv. Sådan er hans temperament og spirende personlighed skruet sammen.
Men som sagt, det er jo nok en blanding at en måske lidt for blød opdragelse og så et barn's helt normale udvikling.
Derudover, behøver det ikke at foregå på samme bløde måde når de er hjemme bag husets 4 vægge. Måske at de er bløde og lidt eftergivende, når de er ude, fordi at de simpelthen er lidt usikre og bange for at blive dømt, som hårde eller onde forældre. Jeg kender ihvertefald til flere forældre par, som har haft det sådan, især med det første barn. Man er "ny i faget", usikker og har ikke rigtig fundet sit fodfæste i sin nye rolle, og man er så hundeangst for at andre skal dømme en "forkert", "duer ikke", "for streng", "for blød", you name it.