Anonym skriver:
Hov det kan jeg ikke huske jeg har skrevet. Så det var vist ikke lige meningen
Kan jo smutte når det går lidt stærkt.
jeg ved faktisk ikke lige nu hvad der skulle have stået. Jeg ved godt man ikke kan bede et barn stoppe med at græde. Det gør det jo for en grund. Og grunden her er måske at det ikke er vant til hjemme fra at få sat grænser som der bliver i dagplejen.
jeg ved jo heller ikke om der i dagplejen er sat noget i gang. ved forældrene en gang har nævnt at dagplejen har nævnt at der skulle en fra kommunen eller en sundhedsplejeske ud. Men det kunne forældrene ikke forstå for de havde jo ikke noget problem med barnet. Så om der er kommet nogen og hvad der videre er sket ved jeg ikke da vi ikke har hørt noget.
Jeg har svært ved at forstå, det optager dig så meget. Du har observeret, barnet græder meget, når det møder modstand - okay. Er det uafbrudt gråd dagen lang? Tænker du, barnet generelt trives dårligt? For mig lyder det som et barn, der endnu ikke har lært at kapere modstand og at dele med andre, men herregud - det er under to år gammelt, og det kan være svært at lære for mange småbørn.
For mig at se tillægger du dagplejen nogle følelser og reaktioner, som du ikke ved, om hun har. Måske er det barn nr. 14, hun passer, som reagerer på den måde, og måske har hun helt styr på det og ser slet ikke så alvorligt på det som du. Jeg synes, du skal være varsom med at overføre din egen reaktion til hende. Tilsyneladende tager du det som en selvfølge, at hun må opfatte det som et stort problem - men det ved du ikke noget om.
Om forældrenes måde at irettesætte på er "dårligere" end din, er der heller ikke noget endegyldigt svar på. Vi kan ikke vide, om du i vores øjne er for hård ved dit barn - eller om både du og barnets forældre handler inden for rammerne af, hvad der er "normalt" og okay.
Ikke to mennesker er ens, heller ikke to småbørn, og små børn er ikke maskiner, der reagerer på en bestemt måde efter en bestemt manual - at irettesætte tydeligt giver ikke pr. automatik børn, der tåler modstand, og at sige nej på en ikke-tydelig måde giver ikke pr. automatik børn, der reagerer som ham eller hende her. Så nej, du finder ikke noget endegyldigt svar på barnets adfærd ud fra forældrenes måde at irettesætte barnet på - slet ikke med så lille et barn.
Det er MEGET tidligt at gøre sig bekymringer om barnets fremtid på så usikkert et grundlag. Jeg ville være mere bekymret for et utrygt barn, der fik meget skældud. Hvis jeg var dig, ville jeg stole på, at dagplejen - som du har stor tillid til - vil søge hjælp, hvis hun er bekymret for barnet, og så ellers blande mig uden om.