Anonym skriver:
Det har været sådan et års tid, altid er et forkert ord at bruge. Men i hvert fald i et års tid. Men pylret vil jeg ikke kalde det. Det er tydeligt at høre det er fordi der bliver sat grænser som ikke passer det her barn. Jeg synes godt man kan høre forskel på om et barn er ked af det, pylret eller som den her slags gråd.
Ved godt man ikke nødvendigvis behøver at have mødt sådan et barn før. Men det undre mig virkelig meget. Men okay sætter jeg og dagplejen hårdere grænser end forældrene. Og forældrene måske nemmer "overgiver" sig de gråden ja så kan jeg da godt se det er sværer for barnet at forstå det og synes det er okay når der sættes grænseR. Men jeg kan bare godt blive bekymret for når barnet skal videre. Hvordan vil det ikke tage det at der er andre børn i bh og der sker en masse og der vil blive skældt ud, sat grænser osv. Lige nu er det jo ikke så slemt ved dagplejen og der er tryghed men sådan bliver det ikke ved at være.
jeg bliver ikke som sådan irriteret men jeg kan bare ikke forstå hvorfor det reagere sådan og hvorfor forældrene ikke gør noget. Med hensyn til alderssvarende. Så kan jeg kun sammenligne med vores eget samt de børn vi kender. Og der synes jeg barnet er en smule bagud men igen så udvikler børn sig forskelligt så det behøver jo ikke være noget.
Jeg kan godt følge dig i, at man selvfølgelig kan blive bekymret for om dette barn nu vil kunne håndtere den "virkelige" verden derude. Men jeg kan forvisse dig om, at hvis der er den mindste smule grund til bekymring, vil DP, eller senere BH, skride til handling og sørge for den bedst mulige støtte til barnet (og forældrene).
At du ikke forstår situationen, fordi at du aldrig har oplevet en tilsvarende, kan du jo ikke dømme barnet og forældrene for. Altså jeg forstår jo heller ikke russisk, men det dømmer jeg da ikke russerne for. Det er MIN manglende erfaring og engagement i sproget, der gør det.
Og lige til sidst, så studsede jeg over noget du skrev i et tidligere indlæg. Noget med at du ikke forstod, hvorfor at dette barn dog ikke holdt med at græde, når nu at det havde fået det af vide så mange gange. At det burde være "vant til det nu"? Jeg håber da virkelig at det bare var en forkert formulering, for det vidner da bestemt ikke om gode opdragelses metoder.
En barn i den alder græder, fordi at det, lige nu og her, rent instinktivt føler lyst til at græde. Det er impulsstyret og er inde i sit hovde slet ikke udviklet nok til at styre det. Ihvertefald ikke i den grad, som du efterspørger. Så hvis et barn holder op med at græde i den alder, er det ikke fordi at det har "fået det af vide tit nok", men fordi at det har givet op.
Og det kommer til at koste dette barn meget mere, på den lange bane, end et par forældre, som måske/måske ikke er for bløde i deres opdragelsesmetoder.