Den nye reform tvinger os helt i knæ :'(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2013

Silas&Mille

Christina88 skriver:

Jeg skrev det med SU fordi jeg er træt af sætningen "jamen vi får kun SU og vi kan klare os så kan I også sagtens. Når vi kan klare os for få penge kan I også"

Og det er fint, men vi kan ikke få boligstøtte og ikke få fuld friplads da vi har valgt privat dagpleje til vores datter (af flere årsager) og derfor er der nogle udgifter som vi ikke får hjælp til.

Men hvis du har tid/lyst vil jeg meget gerne have en besked med de tilskud man kan få når man er på SU.

Ok, på den måde. Så kan jeg godt se det bliver ret svært.

Jamen det er såmænd egentligt bare de almindelig tilskud som boligstøtte, friplads osv. De bliver lide pludselig høje, fordi indtægten falder en helt del. Vi får fx halvdelen af vores husleje betalt og har fri pasning af to børn hver måned, så det er 4600kr vi har fået frigivet i forhold til da vi var på kontanthjælp og dagpenge.

Og så er der de ekstra 2300kr (før skat) man hver kan få når man bor sammen med en SU-modtager.

Glemte også at nævne at en af grundene til at vi har så meget udbetalt er at vi begge har taget SU-lån. Men vi ser det som en indtægt så længe vi læser. Ved gdt det så er lidt misvisende med de lån, men jeg tror nu heller ikke på at der er ret mange på SU med børn og forholdsvis stor bolig der kan klare sig uden.

Men jeg kan sagtens se det fra din side af. Det må satme ikke være sjovt at sidde i den situation I gør, når I bor i ejerbolig så bliver alt jo helt anerledes. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2013

Mom2

Silas&Mille skriver:

Jamen det er såmænd egentligt bare de almindelig tilskud som boligstøtte, friplads osv. De bliver lide pludselig høje, fordi indtægten falder en helt del. Vi får fx halvdelen af vores husleje betalt og har fri pasning af to børn hver måned, så det er 4600kr vi har fået frigivet i forhold til da vi var på kontanthjælp og dagpenge.

Og så er der de ekstra 2300kr (før skat) man hver kan få når man bor sammen med en SU-modtager.

Glemte også at nævne at en af grundene til at vi har så meget udbetalt er at vi begge har taget SU-lån. Men vi ser det som en indtægt så længe vi læser. Ved gdt det så er lidt misvisende med de lån, men jeg tror nu heller ikke på at der er ret mange på SU med børn og forholdsvis stor bolig der kan klare sig uden.

Men jeg kan sagtens se det fra din side af. Det må satme ikke være sjovt at sidde i den situation I gør, når I bor i ejerbolig så bliver alt jo helt anerledes. 

Vi bor i et lejet hus som er handicap venligt og kan ikke finde en handicap venlig lejlighed :/ Kunne vi bare det måtte vi jo se om vi kunne finde pengene til at flytte for så ville vi kunne få boligstøtte.

De 2300 i tillæg ville da være lækkert, men min mand står for at skal i udredning i det nye år, så han forhåbentlig kan blive fleksjobber, så ingen chance for at få det. Men vi har faktisk snakket om, at jeg nok bare er nød til at starte på SU berettiget uddannelse og så finde et fritidsjob og så tage lidt SU lån, synes bare det er en rigtig RIGTIG træls løsning og jeg er slet ikke skole stærkt så det bliver op ad bakke fra start og det er mit overskud bare ikke til, med det vi har gået igennem det her år.

Anmeld

22. november 2013

AnthonsMor

Hold da op, kan da godt forstå du også render rundt med en god portion frustration!
Tak for du får lige et tilbage (er vist på sin plads)

Ja det skal vel nok gå på den ene eller den anden måde, men det er bare sort lige nu. Det værste er at kommunen ikke engang kan fortælle hvor meget vi får, så vi kan lave budget efter det.

Jeg kan godt forstå de skal spare et sted og at de gør det på kontanthjælpen, synes bare det er for meget de tager på en gang. Selv 2000 om måneden havde været mange penge at undvære, men det dobbelte det er bare dræbende. Jeg ser forhåbentlig snart lyset, for at gå med alle de her frustrationer er opslidende

Og det er netop lige  dér det hele vælter.. Det sekund du ikke kan lave et budget og regne på hvor man evt. selv kan spare en smule - mange bække små

Men når ikke man har muligheden for det, så stresser man.. Det er en giga stressfaktor at have rod i økonomien, det synes jeg i hvert fald!

Ja, de er nødt til at spare, regeringen, men det er lige drastisk nok på én gang.. Hvis det så bare blev "trappet ned".. Nu kender jeg ikke så meget til KH reglerne, men er der noget med forskellige satser og trin, ligesom på dagpenge?

Og tak for krammeren, den falder på et "tørt" sted

Anmeld

22. november 2013

FruJacobsen

Silas&Mille skriver:

Jeg er overrasket over at høre, hvor meget I kan få, når I er på SU...min mand og jeg er også studerende, men får slet slet ikke i nærheden af, hvad I får udbetalt. Vi får alle de tillæg man kan samt lån...men vi kan heller ikke få friplads, som I skriver (vi giver 1000kr om mdr. for DP til vores søn). Det undrer mig virkelig, at der er så stor forskel i SU udbetalingen!

Anmeld

22. november 2013

Mom2

AnthonsMor skriver:

Og det er netop lige  dér det hele vælter.. Det sekund du ikke kan lave et budget og regne på hvor man evt. selv kan spare en smule - mange bække små

Men når ikke man har muligheden for det, så stresser man.. Det er en giga stressfaktor at have rod i økonomien, det synes jeg i hvert fald!

Ja, de er nødt til at spare, regeringen, men det er lige drastisk nok på én gang.. Hvis det så bare blev "trappet ned".. Nu kender jeg ikke så meget til KH reglerne, men er der noget med forskellige satser og trin, ligesom på dagpenge?

Og tak for krammeren, den falder på et "tørt" sted

Ja synes det var mere fair at give os en chance og trappe den ned af to omgange. Specielt fordi mange syge er på kh grundet elendig sagsbehandling!

Og ja rod i økonomien er mega stressende og opslidende for parforholdet.

En krammer er altid god i en træls tid

Anmeld

22. november 2013

lineog4

MilleMus1988 skriver:

for 2000 kr!!!!!!!!! du må da være sindssyg ...

man kan sku da ikke få bleer til 3 børn, madpakker til 5 dage om ugen til et børnehavebarn

og så ved siden af mad hver dag så man spiser sundt og varieret

at du kan leve på pasta altid, tillykke med det, men det er sku ikke sundt i længden

prøv at brug øverste etage

ja sorry, men jeg er så gal på folk som dig der ikke kan åbne øjnene men bare glor igennem folk !! FØJ siger sig

en eller anden dag håber jeg sku for dig at du virkelig kan mærke hvad det vil sige
så kan det måske være du siger undskyld til folk du såre så pisse meget på uvidenhed og direkte plathed !

Jeg forstår godt frustrationen er ikke enig med forsørgerpligten og synes vi træder på de som allerede ligger ned. Men jeg synes din tone er sindsyg hård og ikke efterlader muligheden for andre tænker anderledes. 

Jeg er ikke i tvivl om det bliver sindsyg hårdt økonomisk, har selv stået der da vi fik vores datter levede vi på min mands løn plus jeg fik 3000 udbetalt, og kort efter fik jeg 0 kr  - vi var to voksne og to børn og havde de 2000 du taler om - den gang var grænsen for tilskud til insitution en del højere så vi kunne ikke få tilskud og jeg nægtede at snyde systemet - havde faktisk min adresse hos min mor fordi vi skulle overtage hendes lejlighed, men ville ikke snyde og søge enlig forsørger tillæg og friplads - måske lidt dum naiv. Jeg kan huske jeg ønskede mig så meget en slagbænk til min datter, havde aldrig købt noget nyt til hende og hun havde sikke et værelse - min kære mand gik ned med skraldespanden og blev væK en time og kom hjem med slagbænken og jeg græd som pisket - det var det mest fantastiske jeg nogensinde havde fået....

jeg siger ikke fordi vi kunne så er reformen okay - men jeg siger man kommer ingen vegne ved at vælge en hård tone. man får ikke sympati men derimod modstand

Anmeld

22. november 2013

AnthonsMor

Christina88 skriver:

Ja synes det var mere fair at give os en chance og trappe den ned af to omgange. Specielt fordi mange syge er på kh grundet elendig sagsbehandling!

Og ja rod i økonomien er mega stressende og opslidende for parforholdet.

En krammer er altid god i en træls tid

Ja det er fandme noget bøvl er det!

Og du har jo ikke kun økonomien, kan forstå din mand også er syg, det tager jo også på dine kræfter..

Øv en træls tid!

Anmeld

22. november 2013

Mom2

Ja det er fandme noget bøvl er det!

Og du har jo ikke kun økonomien, kan forstå din mand også er syg, det tager jo også på dine kræfter..

Øv en træls tid!

Ja han er kronisk syg og blev så syg han har været i kørestol siden maj. Har siden april været mor, kæreste, handicap hjælper og skulle klare alt det huslige/købe ind og så økonomiske problemer oven i, jeg ved ærlig talt ikke rigtig hvordan jeg har overlevet..

Anmeld

22. november 2013

AnthonsMor

Christina88 skriver:

Ja han er kronisk syg og blev så syg han har været i kørestol siden maj. Har siden april været mor, kæreste, handicap hjælper og skulle klare alt det huslige/købe ind og så økonomiske problemer oven i, jeg ved ærlig talt ikke rigtig hvordan jeg har overlevet..

Det ved jeg godt.. Du er  stærk!!

Anmeld

22. november 2013

Mom2

AnthonsMor skriver:

Det ved jeg godt.. Du er  stærk!!

Er jeg jo nød til at være, kan ikke svigte min mand og mit barn. Ikke at det ikke er hårdt og har dælme også haft nogle dage hvor hele min verden er brudt sammen af små ting, men håber at det passer "Det der ikke slår dig ihjel gør dig stærkere", for så ender jeg da som super woman

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.