LuLy skriver:
Havde lige en lille episode med min datter i dag som absolut ikke ville gå selv hjem fra dagplejen (vi bor 5-7 min derfra så havde ikke klapvogn med) hun ville bæres. Det sagde jeg nej til for hun er alt for tung at bære. Det resulterede i at hun bare stod stille og jeg måtte så "hive" hende med og hun hylede selvfølgelig. Da vi så kommer ind i opgangen og skulle op af trappen (vi bor i lejlighed - på 4. sal!) ville hun selvfølgelig heller ikke gå op af trappen.
Så smed hun sig på gulvet og nægtede og ville ingenting. Jeg havde allermest lyst til at tage hende i hovede og r*v men så ville hun jo få sin vilje - at blive båret op.
Efter et kvarter var det dog lige præcis hvad jeg gjorde fordi jeg ikke magtede mere.
Hvad gør I? Er I bare stædige eller har I en eller anden pædagogisk korrekt metode til at få ungen til at samarbejde..?
synés altid det er svært hvordan man skal vælge at tackle det. Men prøver at holde hovede koldt og overveje om det krav jeg stiller mit barn er noget jeg kan gennemføre. Hvis det er at gå fire skridt hen til bilen så sættet jeg kravet at han selv skal gå, for det kan han godt, og jeg kan ikke blive ved med at bære ham når han vokser så hurtigt. Hvis det er at gå længere og jeg ved han er træt, så vælger jeg ikke at stille krav og bestemme for ham at han skal i klapvognen, om han vil eller ej. Jeg fortæller ham i forvejen, inden han ser vognen, at det er det han skal, og at det bestemmer mor.
hvis er langt og han ikke er træt, så for ham lov at bestemme selv.
det overføre jeg i alle situationer.
for mig gælder det om at have antennerne ude, for at ikke at komme til at stille et krav som jeg og mit barn ikke kan leve op til, for når det sker og jeg er nød til at give mig, så kan jeg godt starte forfra næste gang. Min dreng er nemlig lynhurtig til at fange tingene og husker vanvittig godt hvis der F eks er noget han har fået lov til alligevel. Eller jeg F eks er kommet til at sige ikke i dag, men næste gang må du. Og han bliver så skuffet og rasende hvis der sker noget andet end han havde forventet.
men selv om jeg overholder alt det, så smider han på gulvet engang imellem alligevel.
Jeg fortæller ham at jeg godt kan se at han er sur/ked eller lignende, men at jeg siger nej. Prøver derefter at aflede ham med noget han gerne må. Nogle gange virker det, andre gange ikke. Så går vi videre til næste skridt hvor han for love at ligge alene et øjeblik, jeg kommer tilbage og snakker med ham igen, og så plejer han være kølet ned igen.
så alt i alt prøver jeg at forebygge, anerkende, aflede, trøste men holde fast i nej'et.