Jeg var i dag til samtale på Roskilde hospital - eller.. Det vil sige jeg var blevet kaldt ind for at få at vide, at jeg skulle tale med en anden. Ret skuffende.
Jeg skal højst sandsynligt have planlagt kejsersnit, da jeg er ekstremt bange for, at føde vaginalt. Min mor og mormor brækkede begge halebenet under deres fødsler, og for en del år siden døde en bekendt under fødslen. Derudover er jeg bare i det hele taget rigtig bange for hele forløbet. Nå, men som sagt var jeg blevet henvist til en læge, af min jordemoder, for at tale kejsersnittet igennem, men da jeg kommer derop sidder der tre damer og sender mig videre til en anden jordemoder. De brugte i alt 3 minutter på mig. De lagde dog godt ud med at sige, at de ikke ville presse mig til noget overhovedet, da de godt kunne forstå, at jeg var bange med de historier jeg har, men alligevel bliver jeg sendt videre til en anden jordemoder, som skal lave en fødselsplan sammen med mig, så jeg kan undgå kejsersnit. Her føler jeg mig bare presset til, at skulle gennemgå noget, som jeg virkelig ikke har lyst til, eller kan håndtere. Var jo netop blevet sendt op på hospitalet, fordi min jordemoder heller ikke ser andre udveje end kejsersnit.
Jeg tror måske jeg har brug for, at høre fra andre der måske har stået i samme situation, eller som har kunne gennemgå en vaginal fødsel trods kæmpe angst.
Undskyld hvis det blev langt og rodet! 
Søde ven 
Jeg synes, det lyder som om, de har negligeret dig og dine behov i det her forløb. Du føler dig tydeligvis ikke hørt, og det gør dig bestemt ikke mindre utryg.
Jeg vil råde dig til, at begynde at tale i mere TYDELIGE vendinger. Ikke sige "Jeg ved ikke, om jeg har så meget lyst til at føde vaginalt", men i stedet "Jeg ønsker at få foretaget et kejsersnit. Jeg har mine grunde, og jeg har truffet min beslutning. Det vil give mig ro, at det bliver føjet ind i min journal hurtigst muligt, eftersom jeg er i uge 32 nu. Jeg er naturligvis interesseret i at blive klædt så godt på som muligt til indgrebet, og jeg ønsker at kende forløb og riscisi på forhånd."
Sundhedssystemet er nogle gange tungt at danse med. Men du er i din gode ret til at ønske PKS. Når fagfolk forsøger at tale dig fra det, er det jo i bedste mening, men desværre må din personlige integritet ofte betale prisen.
Jeg kender Roskilde Sygehus rigtig udmærket, og det er fyldt med dygtige, dejlige og dedikerede fagfolk, - men der er også (endnu) et par gamle dinoer ansat, og den type er altså noget tykhudede og ikke specielt fintfølende over for en (kommende) mors sårbarhed (og så er det sagt på en pæn måde).
Så mit råd til dig: Speak up and speak clearly!