Troede faktisk ikke at man bare kunne ønske kejsersnit, fordi man er bange for at føde almindeligt.
Troede kun, hvis der virkelig var en medicinsk/helbredsmæssig grund, at man måtte få kejsersnit.
Altså, alle kvinder stort set er jo bange for at føde formentlig. Jeg var også skrækslagende og var sikker på jeg slet ikke kunne rumme og håndterer smerten. Men man klarer det jo meget bedre end man tror, og man er jo bygget til det, så selvfølgelig klarer man det....
Kvinder har ret til selv at vælge og kan ikke tvinges til at føde vaginalt mod deres vilje. Det ville heller ikke gå godt.
Selvom de fleste er nervøse over at skulle føde, så er det langt fra det samme som at være decideret angst for det. Det er som om tankerne om PKS går i sig selv, når det går op for os (os:de fleste mødre, der overvejer PKS), at der ikke findes nogen nemme løsninger, og at PKS er både smertefuldt og risikofyldt også.
Der er stor forskel på, hvordan man griber fødsler an i de forskellige lande. Og DK er absolut et af de allermest moder-jord-agtige fødesteder i den vestlige verden. I de fleste andre i-lande er epiduraler og kejsersnit mere reglen end undtagelsen, mens vi i DK fortsat forsøger at fastholde kvinder i den "naturlige" fødsel. Hvilket der også er mange gode grunde til. Men det er jo ikke fordi, at sundhedsfagligheden i USA fx er tåbelig. De er meget langt fremme. Og de anvender langt flere hjælpemidler, end vi gør..
Hvis man som kvinde træffer et informeret valg om PKS, så bør og skal det respekteres. Det er min mening - og i øvrigt også praksis de fleste steder.
Personligt er jeg glad for, at jeg ikke selv har været nødt til at vælge PKS (endnu). Jeg tror ikke, det er noget, man vælger for sjov, - i hvert fald ikke efter at være ordentligt informeret om indgreb og bivirkninger.

Anmeld