Samtale på hospitalet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2013

Trinebaby

Lykke:) skriver:

Okay. Tusind tak for dine svar

Så lidt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2013

Maja_4000

Det var da egentlig underligt! Jeg skal nemlig føde på Roskilde!
Må jeg spørge hvorfor du fik det på eget ønske? Og hvad de sagde og gjorde og i det hele taget hvordan hele din oplevelse med det var?
Super fedt, at høre fra en fra samme hospital!

Jeg har også nogle grimme historier, som gjorde at jeg var rigtig bange for det ..

Jamen jeg gik hos en jm på sygehuset fordi jeg havde graviditetssukkersyge da jeg fortalte om mine tanker .. Hun sendte mig videre til en fødselslæge, som fortalte om risici (jeg havde læst alt hvad jeg kunne finde på nettet hjemmefra - så jeg blev ikke overrasket over noget )

Derefter kom jeg til infoaften en måneds tid før termin, hvor de gennemgik hvordan det hele foregår, fortæller praktisk info, man kan stille spørgsmål osv. Derefter kom alle til en samtale, hvor vi fandt datoen for hvornår jeg skulle have lavet ks

Anmeld

8. oktober 2013

Lykke:)

Maja_4000 skriver:

Jeg har også nogle grimme historier, som gjorde at jeg var rigtig bange for det ..

Jamen jeg gik hos en jm på sygehuset fordi jeg havde graviditetssukkersyge da jeg fortalte om mine tanker .. Hun sendte mig videre til en fødselslæge, som fortalte om risici (jeg havde læst alt hvad jeg kunne finde på nettet hjemmefra - så jeg blev ikke overrasket over noget )

Derefter kom jeg til infoaften en måneds tid før termin, hvor de gennemgik hvordan det hele foregår, fortæller praktisk info, man kan stille spørgsmål osv. Derefter kom alle til en samtale, hvor vi fandt datoen for hvornår jeg skulle have lavet ks

Okay, det lyder som om, at du har haft en rigtig god oplevelse med det. Jeg håber, at hende jordemoderen jeg kommer til samtale med, lytter til mig og forstår mig

Anmeld

8. oktober 2013

jydeinden

Jenny12 skriver:

Jeg kan nu ikke se grovheden i at oplyse ts om vaginal fødsel, når nu man selv har prøvet det og oven i købet oplevede en situation som ts frygter  Der er ingen som prøvet at tale ts fra pks, blot komme med personlige beretninger, positivitet og fakta, i en svær stund

måske ikke groft, men i mine en anelse unødvendigt misforstå mig ikke, det er fint at fortælle hvordan man oplevede det, men det er bestemt ikke mit indtryk at det er det ts ber om, hun vil gerne have et ks og så mener jeg enligt grundlaget er lidt irrelevant.. for mig svarer det lidt til at sige til en der har tandlægeskræk at vedkommende bare skal tage sig sammen fordi man selv klarede det Så fint.. vi mennesker er nu en gang forskellge :-) og det er vores behov også.. så hvis ts føler for ks er det min mening at man bør bakke op om det og ikke gøre det værre end det er :-) 

Anmeld

9. oktober 2013

Jenny12

jydeinden skriver:

måske ikke groft, men i mine en anelse unødvendigt misforstå mig ikke, det er fint at fortælle hvordan man oplevede det, men det er bestemt ikke mit indtryk at det er det ts ber om, hun vil gerne have et ks og så mener jeg enligt grundlaget er lidt irrelevant.. for mig svarer det lidt til at sige til en der har tandlægeskræk at vedkommende bare skal tage sig sammen fordi man selv klarede det Så fint.. vi mennesker er nu en gang forskellge :-) og det er vores behov også.. så hvis ts føler for ks er det min mening at man bør bakke op om det og ikke gøre det værre end det er :-) 

Ts slutter sit indlæg af med:

"Jeg tror måske jeg har brug for, at høre fra andre der måske har stået i samme situation, eller som har kunne gennemgå en vaginal fødsel trods kæmpe angst"

Det synes jeg lægger op til andet end bare opbakning

Anmeld

9. oktober 2013

Loa

Frk. Himmelblå skriver:

Søde ven 

Jeg synes, det lyder som om, de har negligeret dig og dine behov i det her forløb. Du føler dig tydeligvis ikke hørt, og det gør dig bestemt ikke mindre utryg.

Jeg vil råde dig til, at begynde at tale i mere TYDELIGE vendinger. Ikke sige "Jeg ved ikke, om jeg har så meget lyst til at føde vaginalt", men i stedet "Jeg ønsker at få foretaget et kejsersnit. Jeg har mine grunde, og jeg har truffet min beslutning. Det vil give mig ro, at det bliver føjet ind i min journal hurtigst muligt, eftersom jeg er i uge 32 nu. Jeg er naturligvis interesseret i at blive klædt så godt på som muligt til indgrebet, og jeg ønsker at kende forløb og riscisi på forhånd."

Sundhedssystemet er nogle gange tungt at danse med. Men du er i din gode ret til at ønske PKS. Når fagfolk forsøger at tale dig fra det, er det jo i bedste mening, men desværre må din personlige integritet ofte betale prisen. 

Jeg kender Roskilde Sygehus rigtig udmærket, og det er fyldt med dygtige, dejlige og dedikerede fagfolk, - men der er også (endnu) et par gamle dinoer ansat, og den type er altså noget tykhudede og ikke specielt fintfølende over for en (kommende) mors sårbarhed (og så er det sagt på en pæn måde).

Så mit råd til dig: Speak up and speak clearly!

Troede faktisk ikke at man bare kunne ønske kejsersnit, fordi man er bange for at føde almindeligt.

Troede kun, hvis der virkelig var en medicinsk/helbredsmæssig grund, at man måtte få kejsersnit.

Altså, alle kvinder stort set er jo bange for at føde formentlig. Jeg var også skrækslagende og var sikker på jeg slet ikke kunne rumme og håndterer smerten. Men man klarer det jo meget bedre end man tror, og man er jo bygget til det, så selvfølgelig klarer man det....

Anmeld

9. oktober 2013

Frk. Himmelblå

Troede faktisk ikke at man bare kunne ønske kejsersnit, fordi man er bange for at føde almindeligt.

Troede kun, hvis der virkelig var en medicinsk/helbredsmæssig grund, at man måtte få kejsersnit.

Altså, alle kvinder stort set er jo bange for at føde formentlig. Jeg var også skrækslagende og var sikker på jeg slet ikke kunne rumme og håndterer smerten. Men man klarer det jo meget bedre end man tror, og man er jo bygget til det, så selvfølgelig klarer man det....

Kvinder har ret til selv at vælge og kan ikke tvinges til at føde vaginalt mod deres vilje. Det ville heller ikke gå godt.

Selvom de fleste er nervøse over at skulle føde, så er det langt fra det samme som at være decideret angst for det. Det er som om tankerne om PKS går i sig selv, når det går op for os (os:de fleste mødre, der overvejer PKS), at der ikke findes nogen nemme løsninger, og at PKS er både smertefuldt og risikofyldt også.

Der er stor forskel på, hvordan man griber fødsler an i de forskellige lande. Og DK er absolut et af de allermest moder-jord-agtige fødesteder i den vestlige verden. I de fleste andre i-lande er epiduraler og kejsersnit mere reglen end undtagelsen, mens vi i DK fortsat forsøger at fastholde kvinder i den "naturlige" fødsel. Hvilket der også er mange gode grunde til. Men det er jo ikke fordi, at sundhedsfagligheden i USA fx er tåbelig. De er meget langt fremme. Og de anvender langt flere hjælpemidler, end vi gør..

Hvis man som kvinde træffer et informeret valg om PKS, så bør og skal det respekteres. Det er min mening - og i øvrigt også praksis de fleste steder. 

Personligt er jeg glad for, at jeg ikke selv har været nødt til at vælge PKS (endnu). Jeg tror ikke, det er noget, man vælger for sjov, - i hvert fald ikke efter at være ordentligt informeret om indgreb og bivirkninger.

Anmeld

9. oktober 2013

Loa skriver:

Tror der er stor forskel på, at være bange og decideret angst. Når jeg går med tanker om planlagt kejsersnit, er det virkelig overvejet nøje, og ikke bare en beslutning taget "fordi det er nemt" som mange nok vil sige. For mig er det IKKE nemt at stå i denne her situation. Det er bestemt heller ikke sjovt at være nået så langt ud, at jeg føler at jeg ikke kan gøre andet end kejsersnit for at kunne have mig selv med i det. Så er der mange der siger "du har selv valgt at skulle have børn" det har jeg helt bestemt. Men jeg havde på ingen måde forestillet mig hvordan jeg ville have det med en fødsel, før nu hvor det pludselig kommer tæt på.

Anmeld

9. oktober 2013

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Det vil jeg gøre. Tusind tak
Jeg kom til at tænke på, ved du hvornår de på Roskilde foretager kejsersnit? Både dag og ca. uge?

De laver PKS tirsdag og fredag,og som regel er det et sted mellem 4-10 dage før termin. 

Jeg forstår så ikke du fik tid hos en JM,da det er en af lægerne der skal godkende det,jeg ville hvis jeg var dig,prøve at få en tid hos Jens Lyndrup,han er overlæge på afdelingen,og meget dygtig,og næsten altid til at tale med. 

Anmeld

9. oktober 2013

Mor_til_2_unger skriver:

De laver PKS tirsdag og fredag,og som regel er det et sted mellem 4-10 dage før termin. 

Jeg forstår så ikke du fik tid hos en JM,da det er en af lægerne der skal godkende det,jeg ville hvis jeg var dig,prøve at få en tid hos Jens Lyndrup,han er overlæge på afdelingen,og meget dygtig,og næsten altid til at tale med. 

Okay, tusind tak!
Ham vil jeg prøve at spørge efter!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.