Hej,
Jeg kender ikke selv diverse krav for at komme i behandling for barnløshed. Men en holdning kan jeg da have 
Min første tanke er, når jeg læser debatten, at der tilsyndeladende er stor forskel på hvor mange samtaler hvert par skal igennem, inden man kommer til det, det hele handler om: Behandlingen - det mener jeg bør ændres. Alle bør skulle igennem det samme antal samtaler med diverse fagfolk (alm. læge, læge på klinikken, og hvem ellers?)
Dernæst så tænker jeg, at der er god logik i, at man skal tabe sig ned til en acceptabel BMI inden behandlingen kan starte. Vi kender vist alle risicierne ved overvægtige gravide, og dertil skal jo nævnes at der er så vidt jeg er orienteret større risiko for at noget går galt under fødslen hvis moderen er overvægtig.
Så tænker jeg noget ala arbejde... Altså vi kan alle havne i en situation hvor vi ikke længere er i stand til at forsøge os selv, specielt i disse tider hvor der fyres rigtigt mange mennesker. MEN, når det er sagt, så ville det måske naturligt, at kigge på om blot den ene forældre har arbejde, eller har HAFT arbejde. Hvis man som det offentlige sidder med en kvinde og en mand som vil i behandling, men som aldrig har arbejdet en dag i deres liv, og altid været på kontanthjælp, hvad kommer det så til at betyde omkostningsmæssigt for det offentlige? Det vil givetvis komme til at betyde, den omkostning som behandlingen koster, friplads til barnet i dagpleje, vuggestue, børnehave, SFO. Og man kan måske også spørge sig selv, hvilken drivkraft disse forældre ville have, for at få deres barn godt igennem uddannelse, og senere på arbejde? De har jo aldrig selv prøvet det!
Psykiske sygdomme: Den syntes jeg er svær, for rigtigt mange psykiske lidelser kan jo behandles rigtigt godt. Men jeg syntes godt man som det offentlige kan stille krav om at man rent faktisk er i behandling, og at behandlingen rent faktisk virker.
Fysiske sygdomme: Den syntes jeg også er svær, for hvordan kan vores fysisk være hæmmende overfor vores forældre evne. Dog vil jeg sige, at hvis skal i behandling for barnløshed, burde kigge på, om blot den ene forældre vil være i stand til at tage sig fysisk af barnet. Forstået på den måde, at hvis moderen (den kommende) er meget plaget af en fysisk sygdom, så SKAL den kommende far være i sådan en fysisk stand, at han kan varetage barnet.
Og sidst men ikke mindst, vil jeg mene at det er sund fornuft, at man kigger på parret som helhed - hvordan er de sammen?
Hvis nu moderen er meget plaget af en fysisk sygdom, som gør hende sengeliggende tit, og manden har en depression, som selvom han er i behandling, gør at han kan have svært ved at overskue hverdagen - skal parret så have behandling? For hvem skal så sørge for barnet når moderen er sengeliggende?
Og ja jeg ved godt, at mange som kan få børnene uden hjælp, slet ikke burde være blevet forældre. Det ved jeg.
Men når vi snakker om, at hjælpe (og bruge penge) på at hjælpe mennesker med at få børn, mener jeg også at det er iorden at kigge på om det fra statens side er en god investering, eller på den lange bane en omkostning (groft sagt)