Ny tvangsfjernelse i de unge mødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. august 2013

Loa

tribk skriver:

Vi skal i hvert fald være i stand til at stille sig kritisk overfor de sager der vedrører en selv. Og helst også alle andre.

Jeg mener da ikke at man bare skal godtage alt. Hvis man bliver fejlbehandlet på sygehuset skal man da klage. Hvis man bliver anholdt for noget man ikke har gjort, skal man da ikke bare acceptere det. Og hvis kommunen vil fjerne dit barn, når du er overbevist om at du godt kan varetage det, så skal man da stille sig på bagbenene.

Og det skal man helst også, hvis det er andre det sker for. Men som minimum når det er en selv.

Men hvordan kan VI vurdere om de to pågældende mennesker er i stand til at varetage et lille barns behov?
En ting er at forældrene selv muligvis klager/kæmper eller lign, men hvordan kan udefrakommende folk bedømme om barnet er/bliver fjernet på et for spinkelt grundlag.
Tvivler på kommunen lægger sagen ud til åben skue så vi alle kan vurdere og bedømme. Der er sikkert masser af ting i deres sag vi ikke kender noget til, hvis kommunen vælger at træffe sådan en beslutning...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2013

Mum33

Havre74 skriver:

Hvorfra kender du da mit erhverv ? Du konkluderer da i den grad selv noget om mig, uden at vide hvad min beskæftigelse består i. Eller misforstår jeg det du skriver først i indlægget her, så du mener generelt ?

Og hvis den "almene borger" ikke må tage stilling til det samfund, der omgiver vedkommende, hvem må så ? -Er det kun de offentlige myndigheder ? Og selvsamme "almene borger" kan sagtens være ansat i det offentlige.

Efter min mening er "almen borger" et lige så nedladende ord som "ældrebyrden". -Alle er lige meget værd og det bør man tage udgangspunkt i.

Almen borger er et andet ord for almindelig borger og det er på ingen måde nedværdigende.  Jeg mener bare man bør have tillid til deres arbejde. Selvfølgelig må man forholde sig kritisk til sagen, hvis man har begrundelserne i orden, men anser ikke et tv-show og en artikel i et dameblad for gode argumenter for at skulle forholde sig kritisk. Der må man have tillid til vores system. 

Anmeld

17. august 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Loa skriver:

Men hvordan kan VI vurdere om de to pågældende mennesker er i stand til at varetage et lille barns behov?
En ting er at forældrene selv muligvis klager/kæmper eller lign, men hvordan kan udefrakommende folk bedømme om barnet er/bliver fjernet på et for spinkelt grundlag.
Tvivler på kommunen lægger sagen ud til åben skue så vi alle kan vurdere og bedømme. Der er sikkert masser af ting i deres sag vi ikke kender noget til, hvis kommunen vælger at træffe sådan en beslutning...

Kommunerne MÅ slet ikke udtale sig om enkeltsager til pressen, og dermed får vi kun kendskab til den ene parts forståelse og udlægning af begrundelserne. Jeg er helt enig i, at det intet grundlag giver os for at vurdere sagerne. 

Anmeld

17. august 2013

Mor og meget mere

Havre74 skriver:

Hvorfra kender du da mit erhverv ? Du konkluderer da i den grad selv noget om mig, uden at vide hvad min beskæftigelse består i. Eller misforstår jeg det du skriver først i indlægget her, så du mener generelt ?

Og hvis den "almene borger" ikke må tage stilling til det samfund, der omgiver vedkommende, hvem må så ? -Er det kun de offentlige myndigheder ? Og selvsamme "almene borger" kan sagtens være ansat i det offentlige.

Efter min mening er "almen borger" et lige så nedladende ord som "ældrebyrden". -Alle er lige meget værd og det bør man tage udgangspunkt i.

Der er da intet nedladende i begrebet "almen borger" - det er vi allesammen, når vi ikke er involveret professionelt i en given sag og dermed langt fra kender alle aspekter. 

Jeg er enig med dig i, at man godt kan drøfte tvangsfjernelser som generelt fænomen, men i den aktuelle sag ved vi INTET. Vi har kun den forurettede parts subjektive udsagn, og det er i mine øjne intet værd. 

Anmeld

17. august 2013

tribk

Loa skriver:

Det er heller ikke sikkert at VI kan, men det kan være at der er en nabo der kan, eller en gammel lærer, eller venner af familien eller nogen andre der har kendskab til dem. Nogen som ikke ville have kendskab til sagen hvis den ikke havde været i medierne. Og nogen som har evnerne og kompetencerne til at være behjælpelige med at parret får en rimelig sagsbehandling. Lige nu er de jo helt i vildrede, det unge par. Og de føler IKKE de er blevet rimeligt behandlet, bl.a. fordi beslutningen er taget efter 14 dages undersøgelse.

Det kan også være, at det ER den helt rigtige beslutning at fjerne barnet. Min pointe er, at man ikke bare blindt kan stole på at det er den rigtige beslutning.

Anmeld

17. august 2013

Havre74

l.b. skriver:

Almen borger er et andet ord for almindelig borger og det er på ingen måde nedværdigende.  Jeg mener bare man bør have tillid til deres arbejde. Selvfølgelig må man forholde sig kritisk til sagen, hvis man har begrundelserne i orden, men anser ikke et tv-show og en artikel i et dameblad for gode argumenter for at skulle forholde sig kritisk. Der må man have tillid til vores system. 

Der er vi enige, selvfølgelig kan man ikke komme frem til sandheden ud fra tv-show og en artikel. Jeg har ikke engang set det omtalte tv-show. Jeg taler bare generelt og mener derfor også at andre kan have en holdning generelt.

Godt du ikke mente det nedladende, sådan opfattede jeg det lige i kampens hede.

Anmeld

17. august 2013

Havre74

Mor og meget mere skriver:

Der er da intet nedladende i begrebet "almen borger" - det er vi allesammen, når vi ikke er involveret professionelt i en given sag og dermed langt fra kender alle aspekter. 

Jeg er enig med dig i, at man godt kan drøfte tvangsfjernelser som generelt fænomen, men i den aktuelle sag ved vi INTET. Vi har kun den forurettede parts subjektive udsagn, og det er i mine øjne intet værd. 

Hende som skrev "almen borger" har skrevet hvorfor hun skrev det og jeg har lige svaret hende. Det er altid godt at få noget uddybet så man undgår misforståelser.

Jeg er enig, jeg svarer også kun ud fra en generel betragtning, det gør jeg næsten ved alt jeg kommenterer herinde.

Anmeld

18. august 2013

Pikku Myy

Carina:-) skriver:

Altså en IQ på 80 er meget dårligt begavet og på linie med et barn - 

Og hvad med barnet ? Skal det ikke have en chance for et normalt og godt liv ?

Har du ikke misforstået IQ-idéen lidt? Som jeg har forstået det, burde IQ'en have en (forholdsvis) fast værdi gennem livet. Nogle har en høj IQ, nogle har en lav, men de havde den samme IQ da de var børn. Man forsøger netop at tilpasse testene således at fx alder ikke burde have indflydelse.

Anmeld

18. august 2013

Mom

Profilbillede for Mom
Pikku Myy skriver:

j

Har du ikke misforstået IQ-idéen lidt? Som jeg har forstået det, burde IQ'en have en (forholdsvis) fast værdi gennem livet. Nogle har en høj IQ, nogle har en lav, men de havde den samme IQ da de var børn. Man forsøger netop at tilpasse testene således at fx alder ikke burde have indflydelse.

Jeg føler mig ret overbevidst om at ens iq skal være alderssvarende, altså den ændre sig gennem livet, med den viden.og de færdigheder man tilegner sig.

En iq på 80 som et voksent menneske anses som værende ret lavt, og udfra den kan jeg godt forstå hvis kommunen stiller sig skeptiske overfor hendes modenhed som kommende forældre.

Anmeld

18. august 2013

Mor og meget mere

Mom skriver:

Jeg føler mig ret overbevidst om at ens iq skal være alderssvarende, altså den ændre sig gennem livet, med den viden.og de færdigheder man tilegner sig.

En iq på 80 som et voksent menneske anses som værende ret lavt, og udfra den kan jeg godt forstå hvis kommunen stiller sig skeptiske overfor hendes modenhed som kommende forældre.

Blandt voksne er den ret stabil igennem livet - man får større viden ved fx at tage en universitetsuddannelse, men sjældent en væsentlig større IQ. Ideelt set viser den snarere det intelligenspotentiale, man besidder - ikke, hvad man så at sige har brugt potentialet til. 

Dog er det korrekt, at en meget lav IQ også vil afspejle sig som manglende modenhed og indsigt - retarderede er jo fx meget lig børn, groft sagt. 

Jeg vil dog ikke mene, at en IQ på 80 nødvendigvis giver sig udslag i barnlig adfærd. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.