Svinekød bandlyst i instutioner!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juli 2013

Krussedulle

Havre74 skriver:

Du kan jo også vende dit spørgsmål om...

Er der nogen der kommer til skade ved at spise svinekød`?

Ingen kommer til skade, af at spise halal, men dyret kan lide under slagtning.

Ingen kommer til skade af at spise svinekød. Dyret lider ikke under slagtning.

Nogen vil ikke spise halalkød og nogen vil ikke spise svinekød og begge dele skal respekteres.

Har du noget der understøtter dine påstande??

http://m.samvirke.dk/mad/artikler/saadan-foregaar- halalslagtning-danmark.html

Jeg har ikke sagt at det ikke skulle accepteres?? Blot at jeg er uforstående overfor at folk skriver "det skal mine børn ikke spise!!!"
Som sagt 99% af slagtekyllinger i DK er halalslagtet.

Det er da bare tankevækkende at når det hedder "halal" går folk helt amok, men buræg køber de med glæde, gad vide hvordan de høns har haft det?!

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1448 731.ece

http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article143527 0.ece

Lidt at læse også

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2013

Krussedulle

mulle85 skriver:

ingen kritik eller noget, men jeg er kristen og spiser altså ikke halal nogen steder hen og ligemeget hvad er det min mening, jeg spiserdansk mad!!

Halal har jo intet med kødets oprindelse at gøre?!

Det er en måde at slagte et dyr på!

Lige som den lørdagskylling du spiser

(Siger ikke at du spiser kylling hver lørdag, eller at du overhovedet spiser kylling, det var for at sætte et eks op!)

Anmeld

18. juli 2013

mulle85

Krussedulle skriver:

Halal har jo intet med kødets oprindelse at gøre?!

Det er en måde at slagte et dyr på!

Lige som den lørdagskylling du spiser

(Siger ikke at du spiser kylling hver lørdag, eller at du overhovedet spiser kylling, det var for at sætte et eks op!)

det er skam også helt i orden, er heller ikke ude på og støde nogle eller noget, men jah det har jeg fået oplyst at kylling og andre fjerkræg er, men nu spiser jeg ikke ret ofte kylling og andet fjerkræg kan jeg ikke li, er ret kræsen især ang kød!

Anmeld

18. juli 2013

SjeBets

Halal betyder jo egenligt bare rent, renset.

Og hvis det er det dyreetiske man er bekymret for, så skal man bare købe kød der er slagtet i DK da man IKKE må slagte uden dyret er bedøvet i DK, men det må man i andre lande.

Kan det  virkelig genere så meget at en troede lige smider en velsignelse over et dyr der er ved at blive slagtet ?

Jeg vil sige som jeg siger til ALLE, spis dansk, så er du sikker på hvad du får  og sikker på at dyret ikke lider i slagtningen, hvordan det så er vokset op ser ikke ud til at bekymre mange. Men bare det ikke bliver velsignet .. NEj puha det kan vi ikke lide

Og for mig og mange andre pæredanske folk er gris bestemt ikke lig dansk mad, dansk mad er så mange ting. Gris er bare EN eneste ingrediens som kan benyttes.

Anmeld

18. juli 2013

A&F

mulle85 skriver:

det er skam helt i orden at du blander dig, det er et åbent forum og vi alle skal være her med alle vores meninger og holdninger!

har læst om det osv og ligemeget hvad vil jeg ikke spise det, har intet imod muslimer eller noget men ser ikke halal slagtet kød som noget jeg vil spise eller vil have mine børn til, det er min mening, jeg respektere skam også andres, det jeg har set var dyremishandling og ku slet ikke se på det, så selvfølgelig danner jeg et indtryg udfra det, det er jo klart!

Helt i orden ven . Jamen selvfølgelig skal intet dyr mishandles ;(. Islam er imod det, det er derfor der er nogle stramme krav når det kommer til halal slagtning , da dyret netop ikke skal gøres bange og lide overlast. Ja, vi bliver alle påvirket af det vi ser på tv, derfor forholder jeg mig ofte kritisk, da man hurtigt kan blive fordomsfuld mm, hvis du kan følge mig . Så når jeg går i dybden med det jeg er kritisk omkring så tager jeg enten afstand til det, eller bliver åben omkring det. Men sådan er vi jo så forskellige

Anmeld

18. juli 2013

Krussedulle

mulle85 skriver:

det er skam også helt i orden, er heller ikke ude på og støde nogle eller noget, men jah det har jeg fået oplyst at kylling og andre fjerkræg er, men nu spiser jeg ikke ret ofte kylling og andet fjerkræg kan jeg ikke li, er ret kræsen især ang kød!

Men du spiser det dog

Hvis du har læst bare et af mine links, kan du læse dig frem til at, halalslagtning i DK, foregår sådan at dyret ER bedøvet inden det slagtes!

Anmeld

18. juli 2013

mulle85

A&F skriver:

Helt i orden ven . Jamen selvfølgelig skal intet dyr mishandles ;(. Islam er imod det, det er derfor der er nogle stramme krav når det kommer til halal slagtning , da dyret netop ikke skal gøres bange og lide overlast. Ja, vi bliver alle påvirket af det vi ser på tv, derfor forholder jeg mig ofte kritisk, da man hurtigt kan blive fordomsfuld mm, hvis du kan følge mig . Så når jeg går i dybden med det jeg er kritisk omkring så tager jeg enten afstand til det, eller bliver åben omkring det. Men sådan er vi jo så forskellige

jeg kan sagtens følge dig i hvaddu mener!

medierne har det selvfølgelig med og blæse tingene op, og i den her er det jo børnehaver osvsom lige netop tager de valg her,i min søns børnehave er de meget blandet også og det respekteres også så når der f.eks holdes fødselsdage er det noget alle børnene må få der skal tages med hvilket også kun er fair, og min søns bedste ven er heller ikkedansk, så viser det sig han er muslim og kom herop ku jeg aldrig drømme om og severe mad han ikke måtte få, vi skal alle være her, så i bund og grund er det nok bare fordi man er frustreret over retten til nogle børnehaver siger man ikke må bestemme hvad sit eget barn skal spise, hvis du forstår hvad jeg mener!

Anmeld

18. juli 2013

mulle85

A&F skriver:

jeg kan sagtens følge dig i hvaddu mener!

medierne har det selvfølgelig med og blæse tingene op, og i den her er det jo børnehaver osvsom lige netop tager de valg her,i min søns børnehave er de meget blandet også og det respekteres også så når der f.eks holdes fødselsdage er det noget alle børnene må få der skal tages med hvilket også kun er fair, og min søns bedste ven er heller ikkedansk, så viser det sig han er muslim og kom herop ku jeg aldrig drømme om og severe mad han ikke måtte få, vi skal alle være her, så i bund og grund er det nok bare fordi man er frustreret over retten til nogle børnehaver siger man ikke må bestemme hvad sit eget barn skal spise, hvis du forstår hvad jeg mener!

Anmeld

18. juli 2013

mulle85

Krussedulle skriver:

Men du spiser det dog

Hvis du har læst bare et af mine links, kan du læse dig frem til at, halalslagtning i DK, foregår sådan at dyret ER bedøvet inden det slagtes!

så bare en film idag hvor dyret ikke blev bedøvet og selvfølgelig bliver man påvirket af det, for det var virkelig synd for det dyr fik det helt dårligt af og se den!

Anmeld

18. juli 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Havre74 skriver:

Halal er ikke den danske slagtemetode. Jeg har været på virksomhedsbesøg på et dansk kyllingeslagteri. Kyllingerne får dog først skåret halsen op EFTER de er blevet bedøvet, netop fordi vi i DK ikke tillader andet, og dette kaldes så halalslagning. Ved traditionel halalslagning bliver dyret ikke bedøvet først, hvilket betyder at dyret først dør når det er forblødt. Jo større dyret er, jo længere tid tager det. Jeg har også set større dyr blive halalslagtet, for netop at se hvad det handler om.

Svinekød er ikke det eneste DK har at byde på, nej, men vi har tradition i DK med svineproduktion og i flere lande roser de vores kød. Skulle vi så selv, som danskere være så dumme, at vi ikke vil spise det vi selv producerer`?

Hvorfor skal man som dansker overhovedet forsvare noget der er dansk tradition, når det ikke er noget der er skadeligt for andre`?

(jo dyret dør, men de bliver opbevaret på mindst mulig stressende vis inden slagning, bliver gasset og så skudt. Dyret opdager ingenting).

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at halal er dansk. Men jeg forstår ikke den her reaktion. Det sker kun i institutioner hvor der er et  højt antal muslimer og det sker for at lette det praktiske arbejde samt økonomien. Jeg er helt sikker på børnene ikke vil ligge mærke til det...kun hvis forældrene præger dem til det. Jeg er også sikker på børnene ikke lider under at undvære svin 2-3 måltider om ugen. De vil stadig præges derhjemme og få de danske madtraditioner med i rygsækken alligevel

til dem der skriver at I selv vil bestemme hvad jeres barn skal spise...det gør I jo ikke i og med der er madordning, så er det jo institutionens madmor der bestemmer hvad de får at spise. Så meld madordningen fra og lav frikadellemadder til jeres børn. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.