Fenja09 skriver:
En af årsagerne til at folk ikke mener at man ikke burde få børn hvis man ikke kan lave dem på den naturlige måde er fordi at det at skabe liv altid vil og har været det mennesket ønsker sig allermest - en evne som alle gerne vil besidde uanset om de kan selv eller skal have hjælp. Det er et ønske - et eftertragtet et.
Og det er jo heldigt at mennesket er rigtig god til at tilpasse sig og derfor er videnskaben også nået dertil hvor vi kan hjælp par som ikke kan få børn på den naturlige måde.
Når noget er så naturligt og ligger så dybt i os at vi skal videreføre vores gener, hvorfor skal folk på overførselsindkomst så fortrænge eller opgive ønsket om børn fordi nogle mener at det er med til at ødelægge vores samfunds økonomi? Jeg tror helt inde i mit hjerte at der er mange andre ting der ødelægger Danmarks økonomi.
Og så mener jeg ikke at man kan sammenligne job og børn.
Jeg vil langt hellere sidde som 80-årige med 4 unger end at have arbejdet hele livet med det jeg allerhelst ville. Forstået på den måde, at børnene er vores fundament, vores videreførsel - det er vores job ikke. Det er trist når man ikke kan forfølge sin drøm mht. karriere men efter min mening er det ikke lige så stort tab, som hvis man ikke får lov at få de børn man gerne vil have - hvis man kan få dem!
Selvfølgelig skal man gøre sig fortjent til at få børn - men afhænger det af ens økonomi eller ens hjerte og forstand?
Jeg tror at du misforforstår mig lidt. Det er ikke folk's situation (økonomis, fysisk, mentalt osv) jeg stiller spørgsmålstegn ved. Det er ene og alene den udmelding, at de har KRAV på at få børn. Det er selve det at det bliver krævet, der vælter læsset for mig.
Ja, ønsket om børn kan være enormt, pågrund af det dybtliggende instinkt mennesket har for at føre arten vidre, men det gør det jo ikke til en menneskeret.
Men jeg skal da være den første til at råbe tak og amen for at videnskaben idag er i stand til at hjælpe os, der ikke helt selv kan finde ud af det. Men det er jo stadig ikke en menneskeret.
At der så er nogle der mener at man ikke bør få børn, hvis man ikke kan lave dem selv...Det kan jeg kun ryste på hovedet af. Med så få børnefødsler som vi efterhånden har i verden, så ville det da hurtigt. gå endnu hurtigere ned af bakke, hvis vi så også lige skar alle fertilitets babyerne fra. Der ville efterhånden ikke blive meget verden tilbage til de narturligt lavede babyer.
Og så mener jeg altså godt, at man kan sammenligne drømmen om f.eks job og børn. Jeg har fuld forståelse for at du helst vil sidde som 80 årig, og have fået 4 børn... Men hvis ikke der var nogle der havde store job drømme og ambitioner, hvad ville det så være for en verden vi ville efterlade til de 4 børn. Hvis ikke der var nogle der brændte med krop og sjæl for deres job, hvem skulle så få hjulene i verden til at dreje rundt.
Og for mit vedkommende har jeg fantaseret om drømmejobbet, siden jeg var lille pige.Det har været så stor en del af mig og den jeg er vokset op til at blive, at jeg har svært ved at bare feje det af bordet og trække let på skuldrene. Hvorimod min drøm om reproduktion, først er dukket op i voksenårene.og ikke en nær så indgroet del af min identitet. Så for mig er den ene drøm, bestemt ikke mindre værd end den anden drøm, Folk har jo hver især noget de brænder for og drømmer om, og det ville da næsten være arrogant at sige at en drøm, ikke har nær så stor værdi som en anden.