Elgaard73 skriver:
Det er nok lidt et springfarligt emne (og jeg bliver nok også lagt for had af nogle personer nu), men hvad er jeres holdning til at få børn?
Er det en menneskeret? Eller et privilegie?
Grunden til at jeg spørger, er at jeg bliver en smule provokeret af de debatter, hvor TS efterspørger hvad vedkommende f.eks kan få ekstra fra staten, hvis hun vælger at sætte et barn/endnu et barn til verden, mens hun er på KH eller lign. Altså vel vidende at hun ikke selv vil være i stand til at forsøge det/dem. Og stakkels dem der tillader sig at stille sig kritisk over for det. For det er TS' drøm om familie, og alle skal have lov at opfylde sin drøm.Og alle har ret til at få børn.
Og det er der jeg nogle gange falder lidt af i svinget. For jeg mener ikke at det er en menneskeret, men et privilegie. Og nogle gange gør omstændighederne altså at man ikke kan kræve dette privilegie.
Som sammenligning kan jeg nævne, at jeg har været nød til at opgive min arbejdsdrøm, pågrund af sygdom, og jeg kunne da aldrig drømme om at alligevel kaste mig ud i projektet, velvidende at andre skulle betale for min drøm. At staten skulle trække det store læs, blot for at jeg kunne få opfyldt min drøm. Og min drøm er vel ikke mindre værd end en anden's drøm om børn. Men det er ok, at jeg skal opgive min drøm, men ve oh skræk, hvis det er drømmen om børn der skal/må opgives. For det er en menneskeret!
Hvad mener I? Er I enige, eller er jeg helt alene med denne holdning?
Jeg synes ikke, man kan stille det så firkantet op.
Skal vi som samfund sidde og vurdere, hvorvidt andre mennesker har ret til at blive gravide og få et eller flere børn, på baggrund af indkomst og social status? Det er godt nok en snæversynet holdning, synes jeg.
Jeg kan nævne masser af eksempler på dybt idiotiske forældre(undskyld mit franske), som overhovedet ikke er i stand til at tænke på barnets ve og vel (rent mentalt).
Men de har evt. hus, bil, gode Jobs, masser af opsparing og et flot, skinnende glansbillede osv.
Har de mere ret til børn end folk på SU, KH, løntilskudsjob, pension osv? Nogle mennesker vælger ikke deres kort her i livet. Man kan godt blive ramt. Enten af fysiske skader på krop, angst, kræft etc. og stadig være en god, omsorgsfuld, givende, ansvarlig forælder.
Jeg kender derimod også folk der har levet skrabet på SU el. lign., men som bare har fulgt deres drøm om, at give deres børn en god fremtid med godt økonomisk fundament osv, ved at tage en længere uddannelse.
Folk der vil være unge med deres børn og folk der bare helt og holdent er der for deres børn, som virkelig er super kærlige forældre trods en SU/KH etc.
Så ja, jeg synes det er en form for "menneskeret" at bestemme over egen krop, blive gravid og få ønskebarnet/børnene. Ikke dermed sagt at man skal sætte sig ned, være fuldt arbejdsdygtig og hygge sig på overførsel. Man skal skabe et godt fundament for sine børn, så vidt man kan.
Men jeg mener ikke, at man skal gøre sig fortjent(rent samfundsmæssigt og socialt) til at få et barn. Nok nærmere rent mentalt hvis noget endelig skulle måles op.
Derudover mener jeg ikke, at det er en menneskeret at
beholde sine børn, hvis man ikke er i stand til at varetage deres behov, fordi det - som tidligere nævnt i tråden - netop er en barne-ret med egnede forældre og de kan sandelig ikke måles op i indkomst el. uddannelsesniveau - taler af personlig erfaring.