Hvad kalder i et menneske der er chokoladebrun???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juni 2013

MortilElias2010

StineW79 skriver:

Ja nu er jeg lige nød til spørge, og spørg måske dumt, men hvad kalder i et menneske der har chokolade farvet hud?? 

Når der er kommet et par svar, så fortæller jeg hvorfor jeg spørg. Vh stine

Vi læser bogen pt. "Fra top til tå" som godnatlæsning - vi har lånt den af børnehavens bibliotek og der er en kort og simpel forklaring med billeder - få fat på den, får han det læst op så er det jo allerede besvaret hvis han møder en dreng/pige mere med en mørk hudfarve  Den er super god, Elias syntes den er vildt spændende og han er 3.5 år. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2013

LinLin

Jeg kalder dem i min institution for somaliere - for der kommer de allesammen fra hvis jeg ikke ved hvor de er fra siger jeg afrikaner.

Jeg synes ikke "neger" er nedsættende, men det ved jeg mange andre gør, så for ikke at blive misforstået bruger jeg det ikke. I hvert fald ikke overfor nogen, der ikke ved, jeg ikke bruger det som et "grimt" ord

Anmeld

23. juni 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
Flodkilling skriver:

Chokolade lækker?

Ja det syntes jeg jo også de er, men det var mere fordi thea på 4 år i dag spurte mig, hvorfor der var en lille dreng, der var chokolade farvet?? 

Og det eneste jeg nåede at sige var, at det var jo fordi han var neger, også stillede hans mor sig lige foran mig og sagde at man altså ik måtte sige neger, fordi det var et rigtig grimt ord, at det altså hedder afrikaner og at det ku jeg godt lige tage og tænke over i fremtiden. 

Ok sagde jeg, det var jeg ik klar over at man ik måtte sige, men at det ville jeg da tænker på fremover. Først bagefter kom jeg til at tænke på, at det jo ik er alle chokolade farvet folk, der er fra Afrika!? Vh stine

Anmeld

23. juni 2013

StineW79

Pikku Myy skriver:

Min oplevelse er at det er forskelligt fra person til person om "neger" bliver opfattet negativt. Jeg gik i gymnasiet med en fyr som blev rigtig stødt over det ord, og følte at det handlede om den "hvide mands" forsøg på at undertrykke "de sorte". Men en af hans bedste venner var neger (efter egen definition) og havde det meget mere stramt med at blive defineret som Afrikaner (han var jo ikke fra Afrika) eller sort (for det var han jo heller ikke). De følte begge at det var svært ikke at lægge noget i det når folk omkring dem skulle definere dem.

Og det er jo netop det: Børn har brug for at få defineret ting for at de kan forholde sig til dem. Og nogen gange skal man også give forvirrede forældre en chance

Det er forskelligt hvad jeg siger fra gang til gang - det afhænger af kontekst, men jeg slutter altid af med at sige at udover farven/sproget/handikappet er han/hun præcis som os andre.

Ja jeg syntes jo også at alle folk er ens og lige meget værd! Og de farvet jeg har kendt/ kender kalder nemlig også sig selv for neger, så for mig har det jo aldrig været et negativt ord. Vh stine

Anmeld

23. juni 2013

annec

StineW79 skriver:

Det er jo den naturlige forklaring, som man som voksen godt ka forstå. Og det var endelig også den forklaring jeg havde i mit hovede.

Da vi så stod i svømmehallen og der var en lille dejlig dreng, der var chokoldade farve, så spurte thea. 

Mor hvorfor er drengen chokolade farvet?? Hvortil jeg lige når at svare at det er fordi at han er neger, også når jeg ik at sige mere, før hans mor stiller sig lige foran mig og siger, at man altså ik må sige neger, fordi det er nedsættende og rigtig grimt at sige sådan noget. At det hedder afrikaner, og at det sku jeg lige tage og huske at man ik sagde mere. 

Hvortil at jeg svarede at ok det vidste jeg ik, men at det ved jeg så nu.  Undskyld. 

Men nu kommer jeg så til at tænke på, at det jo da ik er alle farver der kommer fra Afrika, så alle vil vel ik kaldes for afrikaner!??? 

Måske det bare er mig der er total uvidende, men da jeg var barn, sagde man da neger, uden at det var noget der var grimt eller racistisk. Vh stine

Er helt sikker på at du bestemt ikke er den enste forældre der siger neger.. Folk vil måske bare ikke indrømme det..

Men vi siger altså også neger nogen gange.. De 'Neger' jeg kender, kalder sig selv for negere.. Så ser intet nedladende i det! :-)

Anmeld

23. juni 2013

StineW79

PT skriver:

Jeg forstår, du ikke bruger ordet neger som nedsættende, men historien bag ordet ER meget nedsættende, og derfor er selve ordet også. Det er et levn fra "fortiden", hvor den hvide mand herskede

Min datter stillede mig modsatte spørgsmål en dag: Hvorfor er du helt hvid, mor?
Jeg svarede, at det var fordi, mormor og morfar og oldemor og oldefar er hvide, så det blev jeg også, men at hendes far er mørkere, så derfor er hun så heldig at være mørkere i huden - ligesom Adam, for hans far er helt sort, og derfor har de en anden farve end mig.
Den godtog hun helt uden spørgsmål, for det gav jo mening

Jeg synes, det er dejligt, du kommer med sådan et åbent debatoplæg om dette emne, og jeg læser dig ikke som fordomsfuld. Uden debat lærer man aldrig fra hinanden xxx

Nej jeg mente det nemlig overhovedet heller ik som et negativt ord, men ku jo sagtens mærke at hun blev lidt stødt på sin søns vejne, hvilket jeg blev overrasket over, da jeg jo aldrig har tænkt på det som andet end positivt. 

Men det vil jeg da klart tænke over i fremtiden!! 

Og tror thea bare var dybt fascineret af ham, fordi han jo var den total modsætning af hende selv. Hun ligner jo sin far på en prik, med helt, helt lyst hår, lys hud og meget blå øjne. X

Anmeld

23. juni 2013

StineW79

MortilElias2010 skriver:

Vi læser bogen pt. "Fra top til tå" som godnatlæsning - vi har lånt den af børnehavens bibliotek og der er en kort og simpel forklaring med billeder - få fat på den, får han det læst op så er det jo allerede besvaret hvis han møder en dreng/pige mere med en mørk hudfarve  Den er super god, Elias syntes den er vildt spændende og han er 3.5 år. 

Den ska vi helt sikkert låne næste gang, vi kommer på biblioteket!! Tak for det! Vh stine

Anmeld

23. juni 2013

StineW79

annec skriver:

Er helt sikker på at du bestemt ikke er den enste forældre der siger neger.. Folk vil måske bare ikke indrømme det..

Men vi siger altså også neger nogen gange.. De 'Neger' jeg kender, kalder sig selv for negere.. Så ser intet nedladende i det! :-)

Tror måske også at det kommer an på hvordan man er " opdraget" med ordet, for for os har det jo aldrig været noget negativt! Og de farvet jeg har kendt/ kender, kalder også sig selv for neger, så har virklig aldrig tænkt at det var et grimt ord. Vh stine

Anmeld

23. juni 2013

Fenja09

StineW79 skriver:

Ja nu er jeg lige nød til spørge, og spørg måske dumt, men hvad kalder i et menneske der har chokolade farvet hud?? 

Når der er kommet et par svar, så fortæller jeg hvorfor jeg spørg. Vh stine

Nu har jeg læst det meste af tråden og kan fortælle at ordet "neger" blev politisk ukorrekt at sige for mange år siden. Det er også mange år siden vi ændrede negerkys til flødebolle. Selvom det for mange i dag er et negativt ladet ord, så står det i vores retskrivningsordbog og det gør det også idag. Det er en del af det danske ordforråd, selvom det for nogen kan virke stødende.

Hvis man slår ordet op i Den Danske Ordbog forklares ordet som en person tilhørende den negroide race med mørk hud og mørkt kruset hår.

Personligt siger jeg sort eller mørk, og hvis jeg kender vedkommende og skulle forklare det til min datter ville jeg fortælle hvilket land personen kommer fra og at det er derfor huden er mørkere end vores. Hvis man er sikker på at det er en dansker med rødder i f.eks Afrika, kunne man vælge at sige afro-dansker. Og ellers så er de vel indere, tyrkere, japanere osv.

Jeg synes at ordet "farvet" lyder så grimt og langt mere nedsættende en f.eks ordet "neger". Hvis der er nogen der er "farvet" så er det da os hvide mennesker!

/Fenja

Anmeld

23. juni 2013

Kløver

PT skriver:

Farvet og neger er begge levn fra "fortiden", hvor den hvide mand herskede, og de er begge lige nedsættende.
Du ønsker vel heller ikke, at blive betegnet som blegansigt? Det er præcis det samme

Jeg opfatter ikke dine indlæg som fordomsfulde, men netop de betegnelser er meget nedsættende, og som sagt ord, jeg aldrig ville tolere i mit nærvære

Nu har jeg ikke et forhold til blegansigt og tror netop jeg undrer mig fordi neger førhen var et helt alm ord for et menneske med mørk hud og de træk, hvor jeg i de sidste 20 år ikke kan se hvad som har gjort det pludselig ikke er ok længere

Jeg tror udelukkende mit problem er at der ikke findes et nyt ord at putte ind istedet, som er ok at sige uden man træder nogle over tæerne eller selv bliver beskyldt for at være et grimt menneske, at man nærmest i dag skal være så påpasselig hvis man tilfældigvis er hvid, og at det af samme årsag så pludselig er så svært at undgå at træde nogle over tæerne når folk som jeg selv stort set kun har mødt mørke eller, hvad jeg må sige, hvilket jeg nu ikke længere ved, selv kun har omtalt dem selv som værende neger.

Tror også man skal passe på ikke at slæbe fortidens spøgelser med, så det netop besværliggør det at kunne svare på et uskyldigt barns spørgsmål uden nogen lægger så meget mere i det end der er

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.