Nej tak til sort arbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2013

Anonym

Jeg har fået lavet lidt sort arbejde, men jeg vælger samtidigt omhyggeligt ikke at bruge for mange penge på det, for så vil jeg hellere have det hvidt!

Jeg har lige fået lavet gårdsplads mm for 11.000 sort, de 2 håndværkere jeg har haft ude gav mig 2 overslag på 50.000 og 55.000 - hvidt! Håndværkerfradrag eller ej, så bruger jeg ikke det 5 dobbelte bare fordi det er lovligt.

Jeg synes de danske skatter er skruet helt op, det er sygt og alt for dyrt at være dansker. Vi overvejer serøst at flytte til udlandet pga af skattetrykket, men det er mig der holder os her pga min familie.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2013

Anonym

Jeg er studerende og arbejder sort for 500-1.000 kr. om måneden. Det er højst 12.000 om året, altså ca. 5.000 skat går glip af. Mon skattefar overlever? Tjo...

Jeg synes klart der er forskel på sort arbejde i forhold til beløbet.

Anmeld

22. juni 2013

nielsen80

Anonym skriver:

Jeg er studerende og arbejder sort for 500-1.000 kr. om måneden. Det er højst 12.000 om året, altså ca. 5.000 skat går glip af. Mon skattefar overlever? Tjo...

Jeg synes klart der er forskel på sort arbejde i forhold til beløbet.

Uha bliver altså nødt til at kommentere, for det er godt nok en dobbeltmoralsk holdning. En ting er, at man ikke synes der noget i vejen med sort arbejde(er jeg så ikke enig i), men at synes det er ok man selv udfører det, også havde moralsk overlegenhed i forhold til andre der gør det, det er altså ikke ok.

En studerende siger" jeg har ikke så meget, derfor må jeg gerne" ....en millionær siger " jeg betaler allerede så meget til skattefar, derfor må jeg gerne". Så kan vi jo blive ved. I min verden er INGEN undtaget lovgivningen.

Desuden synes jeg dit argument om beløbets størrelse er uholdbart. I følge dansk statistik er der cirka 250000 SU modtagere i DK. Hvis ALLE havde samme holdning som dig og snød staten for 5000 årligt, så ville et hurtigt regnstykke vise et potentielt tab til staten på 1,25 mia kr. Det kan man immervæk få en del velfærd for( måske endda forhøje SUen).

De mange små beløb som umiddelbart ikke virker som meget, er jo sammenlagt rigtig mange penge. Og man er da nødt til at feje for egen dør INDEN man fordømmer andre. Beløbets størrelse er da underordnet i den sammenhæng.

Anmeld

22. juni 2013

effie

Anonym skriver:

Bruger selv sort arbejde og min mand er håndværkere og yder også sort arbejde.

vi ved begge det er forkert men nyder de ekstra penge som vi får ved det.

indirekte stjæler i penge fra skolerne og uddannelse ins og fra naboen..

for at kunne bruge mere jer jer selv. 

Anmeld

22. juni 2013

Anonym

nielsen80 skriver:

Uha bliver altså nødt til at kommentere, for det er godt nok en dobbeltmoralsk holdning. En ting er, at man ikke synes der noget i vejen med sort arbejde(er jeg så ikke enig i), men at synes det er ok man selv udfører det, også havde moralsk overlegenhed i forhold til andre der gør det, det er altså ikke ok.

En studerende siger" jeg har ikke så meget, derfor må jeg gerne" ....en millionær siger " jeg betaler allerede så meget til skattefar, derfor må jeg gerne". Så kan vi jo blive ved. I min verden er INGEN undtaget lovgivningen.

Desuden synes jeg dit argument om beløbets størrelse er uholdbart. I følge dansk statistik er der cirka 250000 SU modtagere i DK. Hvis ALLE havde samme holdning som dig og snød staten for 5000 årligt, så ville et hurtigt regnstykke vise et potentielt tab til staten på 1,25 mia kr. Det kan man immervæk få en del velfærd for( måske endda forhøje SUen).

De mange små beløb som umiddelbart ikke virker som meget, er jo sammenlagt rigtig mange penge. Og man er da nødt til at feje for egen dør INDEN man fordømmer andre. Beløbets størrelse er da underordnet i den sammenhæng.

Jeg forstår tildels godt, hvad du mener med, at det er dobbeltmoralsk. Men jeg er stadig af den holdning, at beløbet har betydning. Dette er også på baggrund af skats egen hjemmeside, hvor der står, at beløb over 10.000 kr. skal betales digitalt.

Den 1,25 mia. kr. Staten potentielt ville gå glip af, er ikke ret meget i forhold det samlede statsforbrug på 1.080 mia. kr. (2012).

Anmeld

22. juni 2013

Anonym

effie skriver:

indirekte stjæler i penge fra skolerne og uddannelse ins og fra naboen..

for at kunne bruge mere jer jer selv. 

Tjaeh det kommer vel an på om dem kæresten laver noget sort for ville få det lavet hvis det skulle på regning og dermed blev 30-50% dyrere? det tror jeg ikke alle ville og dermed "stjæles" der jo ikke noget fra nogen!

Men ja det er moralsk forkert at yde sort arbejde, men det ændrer ikke på at vi nyder de ekstra penge. Egoistisk - ja, men jeg stemmer også konservativt

Anmeld

22. juni 2013

Maja88

jeg laver lovligt sort arbejde hvis man kan kalde det det

jeg arbejder som instruktør i en forening og der er et vist beløb man må modtage skattefrit fra dem på et år

Anmeld

22. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Min holdning til sort arbejde har ændret sig under krisen. For mig handler det nu  i høj grad om arbejdsløshed - jeg synes, det er meget forkert at udføre og få udført fx håndværkerarbejde sort, mens dygtige håndværkere fyres eller må gå konkurs på grund af manglende ordrer.

Før krisen var jeg mere afslappet omkring det - lokalt var der masser at lave for håndværkere, nogle af dem havde så mange ordrer, at de kunne være svære at få fat på, og så kunne jeg i højere grad se igennem fingre med, at nogle valgte at få udført opgaver sort. 

Anmeld

22. juni 2013

effie

Anonym skriver:

Tjaeh det kommer vel an på om dem kæresten laver noget sort for ville få det lavet hvis det skulle på regning og dermed blev 30-50% dyrere? det tror jeg ikke alle ville og dermed "stjæles" der jo ikke noget fra nogen!

Men ja det er moralsk forkert at yde sort arbejde, men det ændrer ikke på at vi nyder de ekstra penge. Egoistisk - ja, men jeg stemmer også konservativt

nej den holder ikke det agument..

sort arbejde er fusk uanset beløbet... og formåelt og om man ville havde fået det gjodt afligevel..

sort arbejde stjæler arbejde fra håndværkerne og fra statskasse.. længre er den ikke..

konservativ går nu heller ikke ind for stort arbejde..

og man kan kun sænke skatten hvis alle yder det de SKAL alså ikke fifler uden om med lidt sort arbejde her og der..

Anmeld

22. juni 2013

effie

Anonym skriver:

Jeg forstår tildels godt, hvad du mener med, at det er dobbeltmoralsk. Men jeg er stadig af den holdning, at beløbet har betydning. Dette er også på baggrund af skats egen hjemmeside, hvor der står, at beløb over 10.000 kr. skal betales digitalt.

Den 1,25 mia. kr. Staten potentielt ville gå glip af, er ikke ret meget i forhold det samlede statsforbrug på 1.080 mia. kr. (2012).

men det er jo bare en gruppe..

mange håndværkere ser det på samme måde..

måske lyder 1.25 milioner for en gruppe ikke af meget.. men hvis det gælder hvor både håndværker, studerende, arbejdsløse, folk på KH osv.. ja så bliver det mange penge...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.