Nej tak til sort arbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.183 visninger
63 svar
53 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. juni 2013

Anonym trådstarter

Er jeg den eneste som takker nej til tilbuddet om sort arbejde?

Jeg har annonceret efter rengørringshjælp og fik et par henvendelser på min annonce. Jeg aftalte over telefonen med en dame, en takst som svarer til den de anbefaler hos 3F. Men da hun stod i vores hus, viste det sig at hun kun ville gøre det sort, ellers ville hun blive trukket i førtidspension. Da jeg nævnte det nye håndværkerfradrag, som man kun kan få, hvis det er lovligt. Så tilbød hun at vi kunne bruge et af hendes børns frikort. 

Hun var ikke flov over sit forehavende for sådan gjorde alle dem hun kendte jo og hun tvivlede på at jeg kunne finde arbejdskraft som ikke tænkte som hende.

Jeg er glad for at betale mange penge i skat hver måned, når de går til de som virkelig mangler dem og det ved jeg at de fleste sikkert gør, men når man møder et menneske med så lav moral, så bliver jeg altså træt, for det underminerer jo hele systemet og kaster mistænksomme skygger på de mennesker som helt legalt behøver pension.

Hvad med jer, hvad er jeres forhold til sort arbejde?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2013

Anonym

Det har jeg det helt fint med

Anmeld

20. juni 2013

gonefishing

Anonym skriver:

Jeg har annonceret efter rengørringshjælp og fik et par henvendelser på min annonce. Jeg aftalte over telefonen med en dame, en takst som svarer til den de anbefaler hos 3F. Men da hun stod i vores hus, viste det sig at hun kun ville gøre det sort, ellers ville hun blive trukket i førtidspension. Da jeg nævnte det nye håndværkerfradrag, som man kun kan få, hvis det er lovligt. Så tilbød hun at vi kunne bruge et af hendes børns frikort. 

Hun var ikke flov over sit forehavende for sådan gjorde alle dem hun kendte jo og hun tvivlede på at jeg kunne finde arbejdskraft som ikke tænkte som hende.

Jeg er glad for at betale mange penge i skat hver måned, når de går til de som virkelig mangler dem og det ved jeg at de fleste sikkert gør, men når man møder et menneske med så lav moral, så bliver jeg altså træt, for det underminerer jo hele systemet og kaster mistænksomme skygger på de mennesker som helt legalt behøver pension.

Hvis jeg virkelig var på skideren, og ikke behøvede noget fast, men penge her og nu.
Så ville jeg godt kunne finde på at tage sort arbejde.

Anmeld

20. juni 2013

lycly

Jeg ville aldrig hyre en håndværker eller andet sort. De skal sgu betale skat som os andre.
Men nu kender jeg en del håndværkere som er ansat i et "rigtigt" firma og der har jeg ikke noget imod at give dem 500 kroner for at ordne et eller andet for mig i deres fritid - men det må man vist heller ikke. Eller ?

Anmeld

20. juni 2013

Anonym

En gartner tager f.eks ca 500 kr i timen, men måske 120-200 i timen sort. Hold op en besparelse, hvis altså man fandt en der ville gøre det sort, og jeg tror det er derfor mange får lavet noget sort.

Anmeld

20. juni 2013

Anonym trådstarter

Flodkilling skriver:

Hvis jeg virkelig var på skideren, og ikke behøvede noget fast, men penge her og nu.
Så ville jeg godt kunne finde på at tage sort arbejde.

Jeg tror heller ikke mine grænser ville være helt sort, hvide , hvis det var en enkelt gang og vedkommende var en fattig studerende eller lign. Det er mere det at hun samtidig får førtidspension, som tricker mig tror jeg. 

Anmeld

20. juni 2013

Anonym

Anonym skriver:

Bruger selv sort arbejde og min mand er håndværkere og yder også sort arbejde.

vi ved begge det er forkert men nyder de ekstra penge som vi får ved det.

Anmeld

20. juni 2013

gonefishing

Anonym skriver:

Jeg tror heller ikke mine grænser ville være helt sort, hvide , hvis det var en enkelt gang og vedkommende var en fattig studerende eller lign. Det er mere det at hun samtidig får førtidspension, som tricker mig tror jeg. 

Ej ok så kan jeg godt forstå dig, på førtidspension får man jo noget med 12.000 kr ud (hvis hendes mand ikke tjener en hel del), så kan jeg ikke se hvorfor man skal tage sort, så er man jo ikke på skideren.

Jeg tænker mere på dem som er arbejdsløse og ikke kan få job, som har brug for penge fordi de sidder som enlige med 4 børn, DEM har jeg ikke ondt i røven over tager sort rengøring eller andet.

Men en førtidspensionist, - som jo er det fordi han/hun ikke kan varetage et job, det ville jeg faktisk have ondt i røven over og melde.

Anmeld

20. juni 2013

gonefishing

Anonym skriver:

Bruger selv sort arbejde og min mand er håndværkere og yder også sort arbejde.

vi ved begge det er forkert men nyder de ekstra penge som vi får ved det.

Det er lidt sjovt du siger det.
Nu kender vi f.eks. en der kan finde ud af netop håndværk, og han har da tit tilbudt hans hjælp, er det så sort arbejde? jeg mener eller er det en vennetjeneste?

Personligt kan jeg godt forstå at private er glade for sorte håndværkere/flyttemænd ect.
Hvis ikke det var fordi min mand lejede en bil, nu da vi snart skal flytte. Ville det snilt koste 5000 kr for en flyttemand at hjælpe.

eller vi fik tilbudt en lejlighed hvor der skulle sættes 2 gipsvægge op. ALLE steder står der at man kan det selv, men vi er ikke gode til det der med håndværk, og bestilte et overslag fra en håndværker: 40.000kr for to gipsvægge til et rum på 20kvm... BANG... hvem har råd til det i en lejebolig.

Vi fik så en anden bolig hvor der ikke skulle sættes vægge op. men come one...

Anmeld

20. juni 2013

nielsen80

Jeg bruger ikke sort arbejde - dels pga de argumenter du nævner, og dels pga jeg gerne vil have papir på det arbejde der bliver udført, hvis nu, der er noget i vejen.

Et eller andet sted er jeg nok af den holdning, at hvis man ikke har råd til at få noget lavet lovligt, så må man undvære. Det er svært at se noget der retfærdiggøre at stjæle(som jeg synes sort arbejde kan sidestilles med).

At der så godt kunne være nogle klarere linjer mellem vennetjenester og sort arbejde er en anden sag. For det er jeg enig i, det kan være svært at finde rundt i. Men som udgangspunkt - hvis penge skifter hænder, så er der tale om løn, og denne skal der betales skat af, vis man tjener over et hvis beløb...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.