Nej tak til sort arbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2013

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

En førtidspensionist lever med sin "sygdom" 24 timer i døgnet

Ja og jeg betaler gladeligt min skat til de som har brug for det. Men selvom man er syg behøver man ikke underminere det system som hjælper en. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2013

bøllen

Flodkilling skriver:

underligt.... min papsøster får 15.000 kr før skat og 12.000 efter skat.

Der er forskel på fp om man er enlig eller samlevende. Og den er indtægtsbestemt . 

Anmeld

20. juni 2013

nielsen80

Flodkilling skriver:

Det eneste jeg kan se af sammenhæng i de to sager er at det er ulovligt. Det er det også at slå ihjel og voldtage.

Jeg synes stadig at der er forskel på at stjæle fra en butik, da butikken har betalt penge for den ting man stjæler, altså "røvrender" man og skaber et tab for den stakkels butik ejer.

Hvor at hvis du har f.eks. en flyttemand der vælger i weekenden at tage hjemmefra børn og kone, fordi de skal ha råd til mad på borderet og tag over hovedet, for at flytte sort for folk og får 600kr ned i lommen på en søndag. Det er ikke noget jeg får ondt i røven over.
Faktisk synes jeg i stedet at man skulle tænke på at der er en grund til at folk bruger sort arbejde, - det er fordi alle ikke har råd til at betale fuld pris.

At millionærer får lavet sort arbejde, det er til gengæld noget der ville få mit pis i kog. Men igen, folk der ikke normalt ikke ville kunne betale for ydelsen.

F.eks. hvis du er studerende og skal flytte, du kender ingen der kan hjælpe dig, og du får 4000 kr pr måned. Normalt pris med moms ville bliver 2500-3000 kr for flytning en lørdag-søndag. Du får tilbudet om at betale 700 kr for samme ydelse.... hvad vælger du?
Betaler du 600 kr og har 3400 tilbage af din SU eller vælger du at betale 3000 kr og ha 1000 kr tilbage af din SU?

Men når du får udført sort arbejde, så stjæler du jo fra den kasse vi alle betaler ind til. Og handlingen er jo den samme om du er studerende eller millionær - du undlader at betale den fulde pris for en ydelse, og den del du ikke betaler, er den del som ville gå til fælleskassen.

Har man ikke råd til flyttefolk, så må man jo flytte selv. Har man ikke råd til rengøringshjælp, så må man gøre det selv...jeg kunne blive ved. Synes virkelig man har et moralsk problem, når man på den ene side brokker sig over den lave ydelse at enlige, studerende og KH modtagere får, også på den anden side mener disse så er frataget lovgivningen pga den lave ydelse. Staten mister rigtig mange penge på sort arbejde, penge som jo netop kunne bruges til at forhøje disse ydelser.

Anmeld

20. juni 2013

C-Dog

Sort arbejde er noget svineri. Håber det bider dem selv i røven i sidste ende.

Dog ser jeg det ikke som sort arbejde at stikke naboens 12 årige en 20 for at fodre kaninen, eller give en veninde 200kr som tak for at passe barn når man er til eksamen. Men dem der der arbejder sort og virkelig snyder så det driver. Det er svinsk!

Anmeld

20. juni 2013

gonefishing

bøllen skriver:

Der er forskel på fp om man er enlig eller samlevende. Og den er indtægtsbestemt . 

ahhh ja så gir det mening. hun er enlig

Anmeld

20. juni 2013

Benjamins'mor

LuLy skriver:

Ja "sort" betyder at man får penge for et stykke arbejde og ikke betaler skat af dem

Super, skulle bare være sikker på jeg var helt med

Anmeld

20. juni 2013

gonefishing

nielsen80 skriver:

Men når du får udført sort arbejde, så stjæler du jo fra den kasse vi alle betaler ind til. Og handlingen er jo den samme om du er studerende eller millionær - du undlader at betale den fulde pris for en ydelse, og den del du ikke betaler, er den del som ville gå til fælleskassen.

Har man ikke råd til flyttefolk, så må man jo flytte selv. Har man ikke råd til rengøringshjælp, så må man gøre det selv...jeg kunne blive ved. Synes virkelig man har et moralsk problem, når man på den ene side brokker sig over den lave ydelse at enlige, studerende og KH modtagere får, også på den anden side mener disse så er frataget lovgivningen pga den lave ydelse. Staten mister rigtig mange penge på sort arbejde, penge som jo netop kunne bruges til at forhøje disse ydelser.

Nu er der jo 1000 vis af ting som påvirker statskassen/kommunekassen.
og netop på grund af f.eks. folk snyder med KH, førtidspension, skat osv. gør jo at friheden for andre bliver mindre.

Jeg giver dig helt ret I at for at velfærdet i DK skal være i top så skal vi alle bidrage med noget.

Men igen kommer det for mig an på hvem det er.
Ingen tvivl om at har du penge så må du betale. Men jeg ved også at der er rigtig mange mennesker der kommer i klemme og ingen hjælp kan få, fordi der er nogle andre der snyder og bruger de penge.

Og jeg ville da helt klart sige at hvis man har råd må man betale eller sparer op, men der er altså også nogen der ikke har råd. Der ikke kan flytte selv, fordi de ikke ejer en bil eller kender nogen der har.

Jeg er heldigvis så heldig at jeg i mine unge dage har kunne rejse rundt og boet i udlandet og være frivillig og stadigvæk have penge på lommen (på lovlig vis), og jeg må ærligt sige at jeg derfor aldrig har haft brug for at bruge sort arbejde eller lave sort arbejde selv.

Men jeg kender folk som jeg bestemt mener burde gå ud og bestille sort arbejde, fordi der netop ikke er hjælp at hente andre steder.

Min veninde smækkede sig f.eks. ude her i sidste weekend, da hun fik stjålet sin taske med nøgler. Ingen havde ekstra nøgle så hun kunne SLET ikke komme ind, og hun er lige flyttet til Fyn hvor vi andre bor på Sjælland.
Hun ringer til en døgnlåsesmed, som siger at det vil koste hende 2000kr. Men hun kan kun 600 kr på sin konto og låsesmeden skal ha pengene i hånden.
Hun får lånt 600 kr af sin nabo, og spørger pænt låsesmeden om han kan gøre det for 600 kr eller kender en der kan.

Han vælger at være sød og forbarme sig på min veninde, og gør det for 600 kr som han så selvfølgelig stikker i lommen.

Det er igen ikke noget jeg får ondt i røven over.

Anmeld

20. juni 2013

jydeinden

altså jeg tror jeg ser lidt farvet på det, for ser feks ingen problem i hvis en veninde ville hjælpe mig i min have, men da hun er uddannet gartner ville det jo firkantet set også kunne betegnes som sort arbejde i såfald at jeg valgte at give hende et mindre beløb for det. Men jeg kunne aldrig drømme om at få lavet større projekter sort, så som en istandsættelse af haven, eller af et hus.
JEg kan også blive helt harm når jeg hører om venner eller veninder der modtager penge fra statskassen og samtidigt laver sort arbejde, men kunne dog aldrig drømme om at melde det, selvom man enligt skal.

Anmeld

20. juni 2013

nielsen80

Flodkilling skriver:

Nu er der jo 1000 vis af ting som påvirker statskassen/kommunekassen.
og netop på grund af f.eks. folk snyder med KH, førtidspension, skat osv. gør jo at friheden for andre bliver mindre.

Jeg giver dig helt ret I at for at velfærdet i DK skal være i top så skal vi alle bidrage med noget.

Men igen kommer det for mig an på hvem det er.
Ingen tvivl om at har du penge så må du betale. Men jeg ved også at der er rigtig mange mennesker der kommer i klemme og ingen hjælp kan få, fordi der er nogle andre der snyder og bruger de penge.

Og jeg ville da helt klart sige at hvis man har råd må man betale eller sparer op, men der er altså også nogen der ikke har råd. Der ikke kan flytte selv, fordi de ikke ejer en bil eller kender nogen der har.

Jeg er heldigvis så heldig at jeg i mine unge dage har kunne rejse rundt og boet i udlandet og være frivillig og stadigvæk have penge på lommen (på lovlig vis), og jeg må ærligt sige at jeg derfor aldrig har haft brug for at bruge sort arbejde eller lave sort arbejde selv.

Men jeg kender folk som jeg bestemt mener burde gå ud og bestille sort arbejde, fordi der netop ikke er hjælp at hente andre steder.

Min veninde smækkede sig f.eks. ude her i sidste weekend, da hun fik stjålet sin taske med nøgler. Ingen havde ekstra nøgle så hun kunne SLET ikke komme ind, og hun er lige flyttet til Fyn hvor vi andre bor på Sjælland.
Hun ringer til en døgnlåsesmed, som siger at det vil koste hende 2000kr. Men hun kan kun 600 kr på sin konto og låsesmeden skal ha pengene i hånden.
Hun får lånt 600 kr af sin nabo, og spørger pænt låsesmeden om han kan gøre det for 600 kr eller kender en der kan.

Han vælger at være sød og forbarme sig på min veninde, og gør det for 600 kr som han så selvfølgelig stikker i lommen.

Det er igen ikke noget jeg får ondt i røven over.

Det er jeg nok noget mere sort og hvid på det punkt. En lov er en lov, og den skal følges uanset om du er studerende eller millionær. Og fordi der findes andre ting der underminer velfærdssamfundet, synes jeg ikke at sort arbejde skal undtages for diskussion og slås hen som ingenting. For det er virkelig mange penge der er tale om!

Synes det er synd, at der er folk som kæmper så meget med økonomien, at uforudsete udgifter kan slå det hele omkuld. Det synes jeg virkelig, men det undtager altså ikke de pågældende for at følge lovgivningen.

(Bare lige til info har jeg selv flyttet fra den ene ende af london til den anden udelukkende med brug af undergrunden og busser. Det tog en del ture, men ikke desto mindre lykkes det. I de fleste tilfælde kan man sige, hvor der er vilje, er der vej)

Anmeld

20. juni 2013

gonefishing

nielsen80 skriver:

Det er jeg nok noget mere sort og hvid på det punkt. En lov er en lov, og den skal følges uanset om du er studerende eller millionær. Og fordi der findes andre ting der underminer velfærdssamfundet, synes jeg ikke at sort arbejde skal undtages for diskussion og slås hen som ingenting. For det er virkelig mange penge der er tale om!

Synes det er synd, at der er folk som kæmper så meget med økonomien, at uforudsete udgifter kan slå det hele omkuld. Det synes jeg virkelig, men det undtager altså ikke de pågældende for at følge lovgivningen.

(Bare lige til info har jeg selv flyttet fra den ene ende af london til den anden udelukkende med brug af undergrunden og busser. Det tog en del ture, men ikke desto mindre lykkes det. I de fleste tilfælde kan man sige, hvor der er vilje, er der vej)

Jamen jeg er heller ikke total uenig med dig
og jo jeg kender det godt, jeg har også flyttet med metro og jo man havde det da super fedt efterfølgende af at man selv klarede det
Men desværre er det bare ikke alle der har den vilje, nogen fordi de er dovne andre fordi de har en grund.

Jeg kan godt forstå dit argument. Men lige når det kommer til de allersvageste i samfundet så har jeg ikke noget problem med det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.