Hvad skal der til for at få en blodprøve??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2013

dola

nielsen80 skriver:

Men nu er det bare ikke særlig konstruktivt at give råd om en situation, du tydeligvis ikke har den fjerneste indsigt i eller viden om.

1) du siger " hvad skulle 14 dage fra eller til gøre" .........ja altså nu er det jo ikke normalt, at ens mens udebliver, hvis den ellers er regelmæssig, og derfor er det vigtigt at få det undersøgt - det kan være en GUL, en cyste m.m der forudsager problemet. At TS så ovenikøbet har symtomer som kvalme og ømme bryster, gør ikke tilstanden mindre vigtig at undersøge - tværdimod. Er det en GUL eller andet, kan 14 dage faktisk godt have noget at sige.

2) du siger" jeg ville adoptere, hvis jeg ikke kunne få børn på naturlig vis - der er så mange hjælpeløse børn derude". ......sjovt du så alligevel har valgt at få børn. Har aldrig forstået den udtalelse - hvorfor pålægger det kun de barnløse at hjælpe de små fattige børn. Nå men lige meget for fakta er, at adoptionsreglerne er meget strenge, og langt fra alle bliver godkendt. Desuden er der IKKE mange hjælpeløse børn at adoptere. Der er faktisk mangel på børn, hvorfor ventelisterne efterhånden er meget lange. I kraft af at velfærden er steget i rigtige mange lande, er antal børn til udenlands adoption faldet - desuden er korruption i høj grad indblandet, og da DK vælger ikke at give bestikkelse() er der desværre mange lande der vælger ikke at samarbejde med os.....suma sumatrum det er en lang proces at adoptere, og det er langt fra alle der ender med drømmebarnet gennem det.

3) du siger " de skal bare slappe af"....denne udtalelse er ikke alene uempatisk, den er faktisk også meget uvidende. Barnløshed skyldes i rigtig mange tilfælde sygdomme, som man ikke kan slappe sig af fra. Du ville jo heller ikke sige til en kræftpatient, at vedkommende bare skulle slappe af, så blev de nok helbredt.

4) du siger " du mødte heller ikke forståelse for din efterfødselsreaktion fra barnløse".....det er da super ærgeligt, du er stødt ind i nogle barnløse, som ikke kunne forstå denne problematik. Jeg kan godt(og har selv fået barn gennem behandling)... andre barnløse jeg kender kan også, så synes ikke det er fair at skære alle over en kam.....uanset hvad, er den utalelse ret barnlig, lidt ala " kan godt være jeg slog ham, men han startede" .

.....Undskyld TS - det blev lidt langt og off topic.

1, lægen havde sagt hun skulle vente og se tiden an. Min mor havde selv en GUL så ved godt noget om det, men når nu LÆGEN siger vi lige ser det lidt an så må man jo holde dig til det.

2. Understreger bare vigtigheden af at have en plan B, vi havde inden plan A snakket om hvad vi ille gære hvis plan a ville gå galt. Og Kunne vi ikke have fået havde vi da ikke tøvet med adoption, som (jeg har der indtryk af ) atmange barnløse ser som noget der ikke er "godt nok" det er jo ikke eget blod. Adoption er også bare et eksempel, man kan blive besøgs familie, pleje familie, støtte famile og andre ting. BTW så er kunstig befrugtning vel også en lang process, og hvis 14 dage er så vigtige og langt tid i ens liv hvorfor så ikke bruge det på dem der er der og som trænger til kærlighed?

3. kræft er en mutation som går galt i kroppen og i sidste ende begynder at gro uhæmmet og at sammenligne kræft og graviditet er lidt underligt. Man kan jo ikke bare beslutte man ikke skal have kræft. Risikere man ikke bare at give sygdommen "barnløshed" videre til næste generation  hvis man kun kan få børn igennem alm befrugtning?

4. Jeg påpejer bare det ingen tør sige fordi de så får HØVL af barnløse som du selv. Jeg anser mig selv som meget empatisk, men empati er ikke bare rygklapperi det er vel også konstruktiv kritik.   Jeg ønsker at de barnløse skal kunne opleve forældreglæden på den ene eller anden måde, men ikke for enhver pris, TS har i forvejen et barn og tænker da at TS's stress måske kan gå ud over dette...! Ja kan godt se det var et "barnligt" argument, men synes bare tit jeg ser barnløse der taler ned til dem hvor det er lykkedes for graviditet naturligt og hvor de er hormonel eller på anden måde følelsesmæssigt ramt. Og valgte at lægge mig selv ud som eksempel.

TS er ked af det offspin det har taget, det er intet personligt i det for kender dig jo ikke andet end det du har lagt ud.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2013

Miss Kat

nielsen80 skriver:

Men nu er det bare ikke særlig konstruktivt at give råd om en situation, du tydeligvis ikke har den fjerneste indsigt i eller viden om.

1) du siger " hvad skulle 14 dage fra eller til gøre" .........ja altså nu er det jo ikke normalt, at ens mens udebliver, hvis den ellers er regelmæssig, og derfor er det vigtigt at få det undersøgt - det kan være en GUL, en cyste m.m der forudsager problemet. At TS så ovenikøbet har symtomer som kvalme og ømme bryster, gør ikke tilstanden mindre vigtig at undersøge - tværdimod. Er det en GUL eller andet, kan 14 dage faktisk godt have noget at sige.

2) du siger" jeg ville adoptere, hvis jeg ikke kunne få børn på naturlig vis - der er så mange hjælpeløse børn derude". ......sjovt du så alligevel har valgt at få børn. Har aldrig forstået den udtalelse - hvorfor pålægger det kun de barnløse at hjælpe de små fattige børn. Nå men lige meget for fakta er, at adoptionsreglerne er meget strenge, og langt fra alle bliver godkendt. Desuden er der IKKE mange hjælpeløse børn at adoptere. Der er faktisk mangel på børn, hvorfor ventelisterne efterhånden er meget lange. I kraft af at velfærden er steget i rigtige mange lande, er antal børn til udenlands adoption faldet - desuden er korruption i høj grad indblandet, og da DK vælger ikke at give bestikkelse() er der desværre mange lande der vælger ikke at samarbejde med os.....suma sumatrum det er en lang proces at adoptere, og det er langt fra alle der ender med drømmebarnet gennem det.

3) du siger " de skal bare slappe af"....denne udtalelse er ikke alene uempatisk, den er faktisk også meget uvidende. Barnløshed skyldes i rigtig mange tilfælde sygdomme, som man ikke kan slappe sig af fra. Du ville jo heller ikke sige til en kræftpatient, at vedkommende bare skulle slappe af, så blev de nok helbredt.

4) du siger " du mødte heller ikke forståelse for din efterfødselsreaktion fra barnløse".....det er da super ærgeligt, du er stødt ind i nogle barnløse, som ikke kunne forstå denne problematik. Jeg kan godt(og har selv fået barn gennem behandling)... andre barnløse jeg kender kan også, så synes ikke det er fair at skære alle over en kam.....uanset hvad, er den utalelse ret barnlig, lidt ala " kan godt være jeg slog ham, men han startede" .

.....Undskyld TS - det blev lidt langt og off topic.

Spot on.

Anmeld

23. april 2013

Muhmi

Tjo men samtiddig synes jeg ikke at jeg mødte den store forståelse fra barnløse da jeg var gravid og vild ked af det med en fødselsreation. Det var bare ja ja bare vær glad for at du er gravid, for jeg kan ikke...

Følelser er en mærkelig størrelse, de legitimere at man må te sig som en tosset til tider..??

De råd jeg var mest glade for under min graviditet var hverken rygklappere eller den hævede pegefinger, det var dem der havde noget konkret jeg kunne forholde mig til og gøre...

Men vil stadig påstå det ALTID er vigtig at have en plan B, hvis nu plan a af en eller anden grund ikke lykkedes. Det er da ikke mangel på empati det er i min verden bare snusfornuft!

Empati er vel ikke bare kun at ae med hårene og rygklappe, det er vel også at være konstruktiv...?!? Hvis det kun er det første ja så mangler jeg nok MEGET empati...!

Empati er at du SELV kan føle den følelse personen du snakker med, har! Altså, gå en mil i deres sko!

Sympati er at ae og klappe på ryggen og sige "Det er synd, men op på hesten"

Tror lidt du misforstår hvilke råd der bliver givet til dig, fordi du forveksler det ene begreb med det andet....

Anmeld

23. april 2013

Muffin_girl

dola skriver:

Synes nu den er mere realistisk en naiv.

Har været over empatisk hele mit liv og aldrig haft særlig mange egne meninger, fordi der jo altid kom et godt argument fra den anden side... På et tidspunkt må man jo også vågne op og sige fra, og finde sig selv(uh måske er jeg også ved at udvikle kynisme.. ).

Desuden er TS ano så er det jo svært at sætte sig ind i hendes baggrund, ved der også er mange der kæmper for barn nummer 1 og vil altså hellere "invistere" på dem end på at hun måske kan få nummer 2.

Og vil absolut ikke pådutte nogen, folk må mene hvad de vil, men det må jeg vel også og også have lov til at ytre den. Synes mange pakker de barnløse ind i vat, for det er jo også synd for dem, men er sikker på hvis flere fik indtænkt en plan B hvis A ikke skulle lykkedes ville flere måske gå ind til behandlingerne med en mere afslappet attitude...

PAKKER barnløse ind i vat ???!!!!

Undskyld mig men syntes da det er ret groft sagt... 

Nu tager jeg lige mig selv som eksempel... 

Jeg lider af 2 underlivssygdomme som er arvelige og kan komme af diverse andre årsager.. Dette gør det svært at få børn ... 

Hvis jeg så gerne vil have hjælp til at få børn og har brug for svar i forhold om jeg nu er gravid pga.det tager en KRIG..

Men inden da skal jeg lige igennem behandling. Dette kræver jeg stikker mig med hormoner, bruger næsespray, lader en læge rode i mit underliv gentagne gange ... Bliver hormonforvirret, tager på/tager sig, ikke kan være nogen steder for underlivssmerter... Gentagne gange er i diverse medisinske behandler pga. de smerter kommer pga.min sygdom.

Hvor i alt dette er jeg pakket ind i vat ?

Jeg passer altid mit job, melder aldrig afbud til ting og er afsted på hospitalet hver 3 måned for at de kan tjekke min sygdom...

Er dette sjovt, nej ?! Men sådan er livet .. Jeg beder bestemt ikke nogen om at pakke mig ind i vat .. Skal jeg nok selv klare..

Ja mit svar tog en drejning. Men bliver da lidt harm og frusteret over dit svar ... 

Anmeld

23. april 2013

Muhmi

dola skriver:

3. kræft er en mutation som går galt i kroppen og i sidste ende begynder at gro uhæmmet og at sammenligne kræft og graviditet er lidt underligt. Man kan jo ikke bare beslutte man ikke skal have kræft. 

Man kan heller ikke bare lige vælge at lade være med at være barnløs vil jeg så lige fortælle

Anmeld

23. april 2013

nielsen80

dola skriver:

1, lægen havde sagt hun skulle vente og se tiden an. Min mor havde selv en GUL så ved godt noget om det, men når nu LÆGEN siger vi lige ser det lidt an så må man jo holde dig til det.

2. Understreger bare vigtigheden af at have en plan B, vi havde inden plan A snakket om hvad vi ille gære hvis plan a ville gå galt. Og Kunne vi ikke have fået havde vi da ikke tøvet med adoption, som (jeg har der indtryk af ) atmange barnløse ser som noget der ikke er "godt nok" det er jo ikke eget blod. Adoption er også bare et eksempel, man kan blive besøgs familie, pleje familie, støtte famile og andre ting. BTW så er kunstig befrugtning vel også en lang process, og hvis 14 dage er så vigtige og langt tid i ens liv hvorfor så ikke bruge det på dem der er der og som trænger til kærlighed?

3. kræft er en mutation som går galt i kroppen og i sidste ende begynder at gro uhæmmet og at sammenligne kræft og graviditet er lidt underligt. Man kan jo ikke bare beslutte man ikke skal have kræft. Risikere man ikke bare at give sygdommen "barnløshed" videre til næste generation  hvis man kun kan få børn igennem alm befrugtning?

4. Jeg påpejer bare det ingen tør sige fordi de så får HØVL af barnløse som du selv. Jeg anser mig selv som meget empatisk, men empati er ikke bare rygklapperi det er vel også konstruktiv kritik.   Jeg ønsker at de barnløse skal kunne opleve forældreglæden på den ene eller anden måde, men ikke for enhver pris, TS har i forvejen et barn og tænker da at TS's stress måske kan gå ud over dette...! Ja kan godt se det var et "barnligt" argument, men synes bare tit jeg ser barnløse der taler ned til dem hvor det er lykkedes for graviditet naturligt og hvor de er hormonel eller på anden måde følelsesmæssigt ramt. Og valgte at lægge mig selv ud som eksempel.

TS er ked af det offspin det har taget, det er intet personligt i det for kender dig jo ikke andet end det du har lagt ud.

Tror vi kommer lidt ud på et sidespor i forhold til TS oprindelige indlæg, og ville egentlig ikke koge mere suppe på den...men kan alligevel ikke lade vær med at svare dig - sorry ts

1) Personlig vil jeg ikke altid tage en alm praktiserende læges ord for lov - synes der findes mange eksempler på, at der sker fejlvurderinger.

2) for nogle er det rart at have en plan B, for andre er det nemmere at tage tingene som de kommer - der er vi alle forskellige. Jeg er som dig, men min plan B, hvis naturlig vis ikke lykkes, var behandling...og hvis behandling ikke lykkes, så adoption. For nogle er planerne anderledes end dine. Det er vel også ok.
At adoption var den sidste løsning, handler for mig ikke om blod og DNA, men om det faktum at antagelsen om "hjemløs barn og barnløs forældre par=lykkelig slutning" ikke altid holder stik. Det kræver seriøse overvejelser at få et barn, som er svigtet ved fødsel og som man aller tidligst kan skabe en tilknytning til, når barnet er 0,5-1år. Det samme argument kan man vel bruge om plejefamilie, besøgsfamilie m.m. Det er jo altså børn med helt andre problemstillinger end dem ens biologiske børn har (forhåbentlig)- af den simple årsag du kan beskytte dem fra fødsel. Siger ikke, at man ikke skal gøre det, og at det ikke ofte ender meget lykkeligt, blot at man bør overveje disse ting inden man kaster sig ud i dine plan Ber.

3 muhmi har svaret - ufrivillig barnløshed skyldtes sygdomme såsom nedsat sædkvalitet,, lukkede æggeleder, endotrimiose m.m. Dem vælger man ikke selv, og de forsvinder ikke på magisk vis ved,at man slapper af - ligesom kræft ikke gør det(eller andre sygdomme). Og ligesom nogle former for kræft, er der nogle af dem der kan være arvelige, men heldigvis er langt de fleste ikke arvelige.

4) er da ked af,du føler jeg giver dig høvl. Jeg er ganske enig med dig i, at rygklapperi ikke hjælper noget, og konkrete råd er bedre. Men du gav jo ikke konkrete råd - du sagde slap af, men fortalte ikke om måde, metoder og andet, hvorpå TS evt kunne hjælpes til at være mere afslappet. Du sagde adoption selvom dette ikke er en holdbart eller brugbar løsning for rigtig mange.
Råd er rigtig gode at give, men hvis modtageren ikke er det sted i processen, som du giver rådet til, er de jo ikke brugbare. En barnløs skal ikke sige, du skal være glad for, at du kan blive gravid midt i en efterfødsel reaktion eller i en overvejelse om en abort - for du som modtageren er ikke det sted i livet, og derfor er udtalelsen fuldstændig malplaceret og ubrugelig....ligesom kommentaren om at slappe af til barnløse!

Shit det blev et langt indlæg igen- det er bare et emne der ligger mig meget nært.

Anmeld

23. april 2013

o1Mutte

dola skriver:

Tjo det kender jeg da til, men ved også at nogle ting er man ikke herre over, jeg prøver jo heller ikke at løbe en marathon eller stresser over det er noget jeg ikke kan nå... Jeg har selv oplevet at knokle røven ud af bukserne sammen med  mine forældre for at kunne beholde vores gård, men det gik ikke. og så var det bare tid til plan B.
Og hvordan arbejder man "benhårdt" på at skulle få børn...?

Men har ikke EN gang mødt en barnløs der ikke over stresser fordi hun ikke kunne få barn nummer 1 eller 2 og som de siger bare "kæmper for det".

Vi havde inden vi overhovede prøvede at få børn snakket om at fertilitets behandling ikke var noget for os, vi ville hellere adoptere hvis vi ikke lykkedes inden for få år. Der er SÅ mange børn der trænger til kærlige forældre, ja det koster penge at adoptere men det er altså heller ikke gratis at adoptere men det er altså heller ikke gratis at få børn.

Nogen gange synes jeg også det går ud over de "ældre" søskende at forældrene stresser så meget over det!

Hvorfor ikke bare glæde sig over den første og elske den dobbelt så meget?

Jeg bliver ufatteligt ked af din holdning!!!!

Har lige skrevet en mega langt indlæg, men det forsvandt!

Men kort opridset:

Vi HAVDE en plan A og B!

Plan A = Bliv naturligt gravid!

Plan B = Behandling!

Plan C = Liv uden børn.. Adoption? Umådeligt svært at blive godkendt! Plejefamilie? Jeg har ikke rette uddannelse, til at tage vare på et 'ødelagt' barn/teenager!

14 dage er UTROLIGT lange i denne verden.. Jeg er ved at GÅ TIL og jeg skal bare vente til 2 maj.. Og der går vi først rigtigt igang!

Og NEJ stress er ikke påvist at kunne nedsætte fertiliteten, medmindre det er stress i HØJ grad!

http://www.min-mave.dk/artikel/fertilitet/kan-stre ss-paavirke-fertilitete.html

Anmeld

23. april 2013

Elgaard73

Vinnie Truelsen skriver:

Tag til lægevagten, tit er de mere hjælpsomme end egen læge er :-) 

Man tager sgu da ikke til vagtlægen for at få taget en HCG blodprøve!?! Seriøst... Vagtlægen bruger man hvis det er AKUT og absolut ikke kan vente til ens egen læge har åben.

I søndags sad jeg i kø hos vagtlægen i lidt over en time, med en lille dreng med vejrtrækningsproblemmer (astmatisk bronkitis) og havde der siddet et kvindemenneske og optaget plads i køen, for at få taget en HCG blodprøve, så havde jeg fandme rykket hovedet af hende! 

Jeg håber godt nok ikke der sidder mange derude med din indstilling  til vagtlægen og hvordan han/hun kan bruges.

Anmeld

24. april 2013

dola

Muhmi skriver:

Empati er at du SELV kan føle den følelse personen du snakker med, har! Altså, gå en mil i deres sko!

Sympati er at ae og klappe på ryggen og sige "Det er synd, men op på hesten"

Tror lidt du misforstår hvilke råd der bliver givet til dig, fordi du forveksler det ene begreb med det andet....

tjo, men er blevet stemplet som empatiløs fordi jeg ikke strakt udviser sympati, så er de jo lidt svære at hive fra hinanden...

Knus også til dig..

Anmeld

24. april 2013

dola

AalborgPigen skriver:

PAKKER barnløse ind i vat ???!!!!

Undskyld mig men syntes da det er ret groft sagt... 

Nu tager jeg lige mig selv som eksempel... 

Jeg lider af 2 underlivssygdomme som er arvelige og kan komme af diverse andre årsager.. Dette gør det svært at få børn ... 

Hvis jeg så gerne vil have hjælp til at få børn og har brug for svar i forhold om jeg nu er gravid pga.det tager en KRIG..

Men inden da skal jeg lige igennem behandling. Dette kræver jeg stikker mig med hormoner, bruger næsespray, lader en læge rode i mit underliv gentagne gange ... Bliver hormonforvirret, tager på/tager sig, ikke kan være nogen steder for underlivssmerter... Gentagne gange er i diverse medisinske behandler pga. de smerter kommer pga.min sygdom.

Hvor i alt dette er jeg pakket ind i vat ?

Jeg passer altid mit job, melder aldrig afbud til ting og er afsted på hospitalet hver 3 måned for at de kan tjekke min sygdom...

Er dette sjovt, nej ?! Men sådan er livet .. Jeg beder bestemt ikke nogen om at pakke mig ind i vat .. Skal jeg nok selv klare..

Ja mit svar tog en drejning. Men bliver da lidt harm og frusteret over dit svar ... 

Jamen måtte jo ikke engang ytre at jeg synes det er lidt at blive pakket ind i vat inden fx du fare i flint.

Det undedrstreger jo min pointe i at man ikke engang må ytre sig bare lidt kritisk om barnløse, og hendes læge havde jo bedt hende om at se tiden an.

Kan godt se det ikke er sjovt, og de hormonelle op og nedture gør det jo heller ikke nemmere hverken for folk i behandling eller den der er gravide..

Synes bare tit jeg og andre for smidt i hovedet at vi da bare skal være glade for at være gravide, selv om det jo nok ikke er værre end de behandlinger fx du er igennem for at blive gravid.

Ved det er et følsomt emne, og er faktisk oprigtigt ked af det hvis du er blevet stødt, men kan bare ikke se hvorfor det er så slemt at havetænkt fremad og have en plan B..

Håber din dag bliver dejlig alligevel

Hygge

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.