Kontanthjælp - jeg kunne brække mig!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2013

lycly

mor:) skriver:

Den tese tror jeg ikke på. 

det er unge mennesker som højst sandsynligt ikke har haft særlig mange succesoplevelser i skolen og jeg vil våge at påstå at det også har noget med opdragelse/familieforhold at gøre. 

Alle mennesker har da et behov for at realisere sig selv. Det kan føles som et stort nederlag hvis man ikke kan dette. 

ps. Det er vel attraktivt at vide at man på et tidspunkt kommer til at tjene væsentligt mere ved at studere, mens kh forbliver lav? 

Jamen nu har man jo ansvar for egen læring og hvis man ikke har haft mange succes oplevelser eller det handler om opdragelse eller hvor man kommer fra, jamen hvis man så virkelig VIL så kan man jo bare bryde det mønster. Men jeg kender bare flere der ikke er kommet videre siden folkeskolen eller gymnasie fordi de ikke kan overskue at skulle på su i flere år. Og det forstår jeg ikke, at man så hellere bare vil på kontant hjælp.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2013

lycly

jydeinden skriver:

igen ja hvis du er over 25 og hvis du har børn. men har du børn har du også andre udgifter end hvis du ikke har. plus det faktum vi aldrig kommer uden om at kan du studerer så kan du i statens øjne tage studie job ved siden af. dét kan du ikke på kontanthjælp medmindre du enten gør det sort, eller lader det hele trække fra bagefter.

en brøkdel vælger selv at være kontanthjælp, en brøkdel vælger at ødelægge det for alle andre, og dét synes jeg er ærgeligt.

Og det er lige præcis den brøkdel som vælger at ødelægge det for andre, som jeg har "ondt i røven" over. Ikke alle dem som ikke har andre muligheder, af forskellige årsager.

Men kh er også højere selvom man er under 25, men veninde er på kh nu og skal starte på uddannelse til september og der får hun en væsentligt mindre indkomst.

Anmeld

15. april 2013

Kofoed.

LuLy skriver:

Jeg VED at mange gør, da jeg kender dem personligt

hvor fra ved du, at det er sådan de har det? nogen smider ligesom en maske for ikke at blive set ned på.

eller har du overvejet, at det måske bare er sejt i din omgangskreds, at gå på kh og bare sidde og klø sig i røven, som du siger.?

Jeg kender mange på kh, 95% af dem ønsker et arbejde, en elevplads eller at blive optaget på en skole. De sidste 5% er uundgåelige, men det betyder bestemt ikke, at det skal gå ud over de andre 95% som ikke bare lige kan få en anden indtægt. (i de 95% er de sygemeldte også)

Anmeld

15. april 2013

lycly

Kofoed. skriver:

hvor fra ved du, at det er sådan de har det? nogen smider ligesom en maske for ikke at blive set ned på.

eller har du overvejet, at det måske bare er sejt i din omgangskreds, at gå på kh og bare sidde og klø sig i røven, som du siger.?

Jeg kender mange på kh, 95% af dem ønsker et arbejde, en elevplads eller at blive optaget på en skole. De sidste 5% er uundgåelige, men det betyder bestemt ikke, at det skal gå ud over de andre 95% som ikke bare lige kan få en anden indtægt. (i de 95% er de sygemeldte også)

Igen, det er ikke de 95 % jeg har et problem med. Jeg har et problem med dem der udnytter det. Om det så kun er en brøkdel så irriterer det mig alligevel og sådan er det

Anmeld

15. april 2013

jydeinden

LuLy skriver:

Og det er lige præcis den brøkdel som vælger at ødelægge det for andre, som jeg har "ondt i røven" over. Ikke alle dem som ikke har andre muligheder, af forskellige årsager.

Men kh er også højere selvom man er under 25, men veninde er på kh nu og skal starte på uddannelse til september og der får hun en væsentligt mindre indkomst.

har denne veninde børn? for så har du forklarringen der.

Anmeld

15. april 2013

Kofoed.

LuLy skriver:

Igen, det er ikke de 95 % jeg har et problem med. Jeg har et problem med dem der udnytter det. Om det så kun er en brøkdel så irriterer det mig alligevel og sådan er det

De irriterer skam også mig, men jeg lader det ikke gøre mig snæver synet (ikke ment som du er det, men nogen er det) og fordomsfuld over for alle på kh.

Anmeld

15. april 2013

lycly

jydeinden skriver:

har denne veninde børn? for så har du forklarringen der.

Det har hun fået imens hun var på kontanthjælp - men grunden til at hun aldrig fik startet på en uddannelse var pga indtægten.

Anmeld

15. april 2013

lycly

Kofoed. skriver:

De irriterer skam også mig, men jeg lader det ikke gøre mig snæver synet (ikke ment som du er det, men nogen er det) og fordomsfuld over for alle på kh.

Nu blev der bare til spørgsmåls tegn over hvad folks problem er mht kontanthjælp og så fortalte jeg bare hvad mit problem er

Anmeld

15. april 2013

jydeinden

LuLy skriver:

Det har hun fået imens hun var på kontanthjælp - men grunden til at hun aldrig fik startet på en uddannelse var pga indtægten.

hvis man får børn imens man er på kh ja så stiger ens indtægt uanset om man er under eller over 25. men hvis du ingen børn har, så er der stor risiko for at din indtægt hvis ikke daler så maks er det samme som den du har på su (vel og mærke hvis du er under 25). personligt mistede jeg halvdelen af min indtægt ved at gå fra su til kh, så for mig ville det være en lodret løgn at påstå at det var økonomiske årsager. 

Anmeld

15. april 2013

Bassemor<3

jydeinden skriver:

så er det jeg fristes til at spørge hvor DU ved det fra.

Jeg kender op til flere som en fulstændig ligeglade med at de intet laver, de går hjemme og fryder sig over at få penge kastet i nakken.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.