Kontanthjælp - jeg kunne brække mig!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.952 visninger
66 svar
71 synes godt om
14. april 2013

jydeinden

Jeg har længe overvejet at skrive dette indlæg, og efter at have set et hav af indlæg omkring emnet, er min lyst så blevet til handling.

Jeg kan ikke forstå at folk har ihh og åhh så travlt med, nu får naboen hjælp til dit, nu gør naboen dat, men han/hun er da på kontanthjælp så dét må vedkommende da ikke. Jeg kan virkeligt ikke forstå hvorfor der er denne travlhed omkring at kontanthjælpssatsen da er for høj.

Hvad er det der driver folk til at have så ondt i bagdelen? Og hvis ikke det er derfor hvad er det så? Jeg har personligt ALDRIG nogensinde rynket på næsen over om folk på su havde 1500 eller om de havde 5000 kroner om måneden eller mere, så hvad ret mener I at have til at rynke på næsen?

Personligt kunne jeg sikkert være ligeglad mener nogen, da jeg jo er sygemeldt, men jeg er ikke ligeglad. Dels fordi at der som jeg ser det ikke er noget ”helle” jeg kan ikke vide om kommunen agter at sende mig ud i en hel masse, jeg kan aldrig nogensinde vide hvornår de evt. synes at NU er du rask nok. Og hvis nogen spørg om jeg er på kontanthjælp af økonomiske årsager så er svaret et stort rungende NEJ. Jeg ville nemt kunne tjene det dobbelte ved at være på su med lån og med et lille fritidsjob ved siden af. Der er bare lige den lille bitte detalje at jeg skal leve hver eneste dag med smerter i ryg. Skuldre og håndled, og oven i skal jeg nu kæmpe for at overleve (den næste der siger at man bliver rig på kontanthjælp, skal da med glæde få lov at leve for 5500, vel og mærke er dette tal MED særlig støtte fra kommunen).

Jeg ville personligt hellere end gerne uddannes, jeg ville hellere end gerne i uddannelse, men den mulighed har jeg bare ikke. Så næste gang i vil dømme nogen synes jeg at I skulle kende vedkommende i udtaler jer om FØR i skærer alle over en kam, for jeg er ingen ener.

Og det er muligt at i nu siger at i ikke vil jagte folk der er syge, men til det kan jeg kun sige, at i kommunens øjne spiller det absolut INGEN forskel om du er syg eller rask. Du får ingen medalje eller belønning for at kæmpe hver eneste dag du står op.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2013

gonefishing

Jeg kan udemærket godt forstå dig, men tror du ikke at det er noget politisk omvendt psykologi. Jeg mener der bliver jo fra kommunernes og politikkernes side, råbt meget "vagt i gevær" for hvis ikke vi holder øje med snydere på hhv kontanthjælp, sort arbejde osv. Jamen så er der ikke penge til hhv de gamle eller dem på SU.

Der vil altid være steder hvor folk får, for meget og for lidt. Og tror altid mennesket vil brokke sig over hvem der får hvad.

Mit problem er mere at der f.eks sidder en enlig mor på kontanthjælp som ikke har råd til at tage hendes børn med i zoo en gang om året.
Og så sidder der en anden enlig mor på kontanthjælp som render rundt og hsr råd til nyt tøj til sig selv for 3000kr pr m.

Så kan jeg godt blive sur over at nogen malker systemet, for i sidste ende går det ud over en anden.

Anmeld

15. april 2013

jydeinden

Flodkilling skriver:

Jeg kan udemærket godt forstå dig, men tror du ikke at det er noget politisk omvendt psykologi. Jeg mener der bliver jo fra kommunernes og politikkernes side, råbt meget "vagt i gevær" for hvis ikke vi holder øje med snydere på hhv kontanthjælp, sort arbejde osv. Jamen så er der ikke penge til hhv de gamle eller dem på SU.

Der vil altid være steder hvor folk får, for meget og for lidt. Og tror altid mennesket vil brokke sig over hvem der får hvad.

Mit problem er mere at der f.eks sidder en enlig mor på kontanthjælp som ikke har råd til at tage hendes børn med i zoo en gang om året.
Og så sidder der en anden enlig mor på kontanthjælp som render rundt og hsr råd til nyt tøj til sig selv for 3000kr pr m.

Så kan jeg godt blive sur over at nogen malker systemet, for i sidste ende går det ud over en anden.

ligesom der altid vil være folk der mener de får for lidt er jeg bange for der altid vil være folk der udnytter systemet. Folk som har rigeligt og bare får mere. det samme er jo et sted tilfældet med de rige som har rigeligt men alligevel får børnepenge. det gør jo ikke at man så meget som overvejer at fjerne den "indtægt" fra dem. Så i mine øjne giver det da slet ikke mening at ville skære alle andre over en kam og sige " hvis du har den indtægt så er du sådan, hvis du har denne så er du sådan"

jeg stempler aldrig folk, er nok derfor det er så svært for mig at forstå at andre ligefremmen misunder nogen på kontanthjælp medmindre de har en rig partner

Anmeld

15. april 2013

Kofoed.

og en tilføjelse

alle jer der mener, at det kan betales sig at gå på kh og gå fra hinanden, det vil jeg rigtig gerne se beviser for. Ja den med bopæl for tillæg osv, men den der ikke har bopæl mister over halvdelen af sin kh, så med et barn kan det bestemt IKKE betale sig, plus to huslejer, to forsikringer osv. Men ved mange børn kan det stille og roligt "betale sig", det er rigtigt. Synes virkelig folk skulle prøve at sætte sig ordentligt ind i tingene inden de dømmer folk, både penge delen, men også som du siger, i den personlige del.

Anmeld

15. april 2013

Kløver

Uh synes altid de diskutioner er svære, for er altid nogle som bliver ramt. Når jeg har svaret nu her har det været ud fra at der tales om en alm dansker som er på kh pga mangel på et arbejde og intet andet. Der er altid forskellige situationer og i de tilfælde hvor man er syg, er det noget andet. Jeg har selv levet på en kh på 4500kr udbetalt i måneden, under sygdom, og er pt på flexledighedsydelse.

Jeg er egentlig ligeglad med hvad folk får, men synes skellet mellem en rask dansker som mangler arbejde og en i arbejde, i nogle tilfælde er for lille. De skal altid kunne betale sig at arbejde for sine penge

Nu er man nød til at tale lidt generelt, men selv tager jeg aldrig alle over en kam, for det kan man ikke

Anmeld

15. april 2013

jydeinden

Maja84 skriver:

Uh synes altid de diskutioner er svære, for er altid nogle som bliver ramt. Når jeg har svaret nu her har det været ud fra at der tales om en alm dansker som er på kh pga mangel på et arbejde og intet andet. Der er altid forskellige situationer og i de tilfælde hvor man er syg, er det noget andet. Jeg har selv levet på en kh på 4500kr udbetalt i måneden, under sygdom, og er pt på flexledighedsydelse.

Jeg er egentlig ligeglad med hvad folk får, men synes skellet mellem en rask dansker som mangler arbejde og en i arbejde, i nogle tilfælde er for lille. De skal altid kunne betale sig at arbejde for sine penge

Nu er man nød til at tale lidt generelt, men selv tager jeg aldrig alle over en kam, for det kan man ikke

nej man burde ikke kunne, men i debatten sker det desværre ALT for ofte. Og ja man kan godt leve for 4500 hvis man kender nogen som hjælper en økonomisk, eller hvis man bor hjemme, eller hvis man bare er småtspisende .

og ja der er forskel men jeg er nok så naiv at jeg tror på at langt største delen er på kontanthjælp af anden årsag end dovenskab, for som du selv ved er det ikke fryd og gammen. og selvfølgelig skal det kunne betale sig at arbejde, men jeg mener jo så også at staten burde gøre mere for at skabe arbejdspladser i hele landet. vi kan jo ikke alle sammen bo på sjælland, og helst i københavn.

Anmeld

15. april 2013

Kløver

jydeinden skriver:

nej man burde ikke kunne, men i debatten sker det desværre ALT for ofte. Og ja man kan godt leve for 4500 hvis man kender nogen som hjælper en økonomisk, eller hvis man bor hjemme, eller hvis man bare er småtspisende .

og ja der er forskel men jeg er nok så naiv at jeg tror på at langt største delen er på kontanthjælp af anden årsag end dovenskab, for som du selv ved er det ikke fryd og gammen. og selvfølgelig skal det kunne betale sig at arbejde, men jeg mener jo så også at staten burde gøre mere for at skabe arbejdspladser i hele landet. vi kan jo ikke alle sammen bo på sjælland, og helst i københavn.

Jeg siger bestemt ikke man kan gøre det i dag, leve for 4500kr jeg kunne knap nok få det til at løbe rundt og er jo ved at være snart 10 år siden og nej jeg rykker mig i øvrigt ikke til Sjælland, befinder mig godt i Jylland
Nej systemet er ikke nemt men kommuner gør det så også langt sværere end nødvendigt suk

Anmeld

15. april 2013

jydeinden

Maja84 skriver:

Jeg siger bestemt ikke man kan gøre det i dag, leve for 4500kr jeg kunne knap nok få det til at løbe rundt og er jo ved at være snart 10 år siden og nej jeg rykker mig i øvrigt ikke til Sjælland, befinder mig godt i Jylland
Nej systemet er ikke nemt men kommuner gør det så også langt sværere end nødvendigt suk

jydeland er også et dejligt sted .. befinder mig også vel her.

og ja kommunerne er gode til at gøre alt til en kamp. og nej man lever ikke på kh når det er den laveste sats, man kæmper for overlevelse.

men jeg håber da inderligt at de eller du finder noget at lave

Anmeld

15. april 2013

Kløver

jydeinden skriver:

jydeland er også et dejligt sted .. befinder mig også vel her.

og ja kommunerne er gode til at gøre alt til en kamp. og nej man lever ikke på kh når det er den laveste sats, man kæmper for overlevelse.

men jeg håber da inderligt at de eller du finder noget at lave

Vi har besluttet at prøve at lave sidste skud på stammen, da de nye regler er en problemfyldt affære, så må jeg håbe udd bliver en mulighed efter barsel, skal desværre ikke forvente noget nu

Det jeg ser som problemet i kh, er hvis man pludselig går ned i penge, man kan umuligt nå at opsige eventuelle ting, og er man først bagud bliver det rigtig svært synes heldigvis satserne ligger mere fornuftigt nu, hvis man er over 25, ved ikke om der stadig er forskel på kh om man er over 25 eller under

Anmeld

15. april 2013

jydeinden

Maja84 skriver:

Vi har besluttet at prøve at lave sidste skud på stammen, da de nye regler er en problemfyldt affære, så må jeg håbe udd bliver en mulighed efter barsel, skal desværre ikke forvente noget nu

Det jeg ser som problemet i kh, er hvis man pludselig går ned i penge, man kan umuligt nå at opsige eventuelle ting, og er man først bagud bliver det rigtig svært synes heldigvis satserne ligger mere fornuftigt nu, hvis man er over 25, ved ikke om der stadig er forskel på kh om man er over 25 eller under

hmm det lyder som om at man skal forvente en dans på roser.. jeg glæder mig allerede (ironi kan forekomme)

men jo der er stadig forskel på om du er under eller over 25, er du over får du omkring 8500 udbetalt er du under får du omkring 5500 udbetalt. og det med at springe ting over kender jeg alt for godt, står det sted pt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.