jydeinden skriver:
Jeg har længe overvejet at skrive dette indlæg, og efter at have set et hav af indlæg omkring emnet, er min lyst så blevet til handling.
Jeg kan ikke forstå at folk har ihh og åhh så travlt med, nu får naboen hjælp til dit, nu gør naboen dat, men han/hun er da på kontanthjælp så dét må vedkommende da ikke. Jeg kan virkeligt ikke forstå hvorfor der er denne travlhed omkring at kontanthjælpssatsen da er for høj.
Hvad er det der driver folk til at have så ondt i bagdelen? Og hvis ikke det er derfor hvad er det så? Jeg har personligt ALDRIG nogensinde rynket på næsen over om folk på su havde 1500 eller om de havde 5000 kroner om måneden eller mere, så hvad ret mener I at have til at rynke på næsen?
Personligt kunne jeg sikkert være ligeglad mener nogen, da jeg jo er sygemeldt, men jeg er ikke ligeglad. Dels fordi at der som jeg ser det ikke er noget ”helle” jeg kan ikke vide om kommunen agter at sende mig ud i en hel masse, jeg kan aldrig nogensinde vide hvornår de evt. synes at NU er du rask nok. Og hvis nogen spørg om jeg er på kontanthjælp af økonomiske årsager så er svaret et stort rungende NEJ. Jeg ville nemt kunne tjene det dobbelte ved at være på su med lån og med et lille fritidsjob ved siden af. Der er bare lige den lille bitte detalje at jeg skal leve hver eneste dag med smerter i ryg. Skuldre og håndled, og oven i skal jeg nu kæmpe for at overleve (den næste der siger at man bliver rig på kontanthjælp, skal da med glæde få lov at leve for 5500, vel og mærke er dette tal MED særlig støtte fra kommunen).
Jeg ville personligt hellere end gerne uddannes, jeg ville hellere end gerne i uddannelse, men den mulighed har jeg bare ikke. Så næste gang i vil dømme nogen synes jeg at I skulle kende vedkommende i udtaler jer om FØR i skærer alle over en kam, for jeg er ingen ener.
Og det er muligt at i nu siger at i ikke vil jagte folk der er syge, men til det kan jeg kun sige, at i kommunens øjne spiller det absolut INGEN forskel om du er syg eller rask. Du får ingen medalje eller belønning for at kæmpe hver eneste dag du står op.
Jeg kender ikke til din sag, så den vil jeg ikke kommentere.
Men jeg må da indrømme at efter at have mødt flere på kontanthjælp der har bil, kan rejse har råd til at shoppe mere end mig osv, ja så bliver jeg sku sur. JEG betaler til at folk kan leve på kontanthjælp og når de så vælger at udnytte systemet så vil jeg til enhver tid anmelde dem. Det kan ikke være rigtig at jeg skal gå på arbejde hver dag og tjene til min føde mens andre bare synes det er federe at gå hjemme.
I Århus (mener jeg) er de begyndt at sende folk ud på kontanthjælp, de skal samle skrald op, feje gader osv. og sjovt nok er antallet af kontanthjælpsmodtagere fladet drastisk, efter dette indgreb.
I mine øjne skal vi hjælpe dem der har brug for, ingen tvivl om det. Men du hjælper ikke folk ved at de bare går derhjemme, der skal mere aktiv hjælp til det enkelte individ, og INGEN skal sejle deres egen sø.
Men jeg går helt klart også ind for at folk på kontanthjælp ikke skal have mulighed for at eje noget eksempelvis bil eller rejse, hvis du har råd til dette får du mere end hvad du har behov for!