Kontanthjælp - jeg kunne brække mig!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2013

Kofoed.

LuLy skriver:

Nu blev der bare til spørgsmåls tegn over hvad folks problem er mht kontanthjælp og så fortalte jeg bare hvad mit problem er

ja, det er også fair, men hvorfor skal der så køres så meget på dem på kh, når det kun er en minimal del der udnytter det? det er jo det samme med indvandre, folk har nogle meget tydelige holdninger om dem, bare fordi 1% af dem er nogle klovne. synes folk er blevet for hurtige til at dømme, bare fordi nogen er sådan. Jeg er ung mor, men jeg ryger bestemt ikke hash hver anden dag, bare fordi malou stella gør det (bare for at tydeliggøre problemet).

det er det jydeinden mener, stop op, tænk jer om inden i dømmer (det skal jeg også), og prøv at sæt jer ind i, at de fleste er søde og fornuftige, men er bare endt er en træls situation.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2013

lycly

Kofoed. skriver:

ja, det er også fair, men hvorfor skal der så køres så meget på dem på kh, når det kun er en minimal del der udnytter det? det er jo det samme med indvandre, folk har nogle meget tydelige holdninger om dem, bare fordi 1% af dem er nogle klovne. synes folk er blevet for hurtige til at dømme, bare fordi nogen er sådan. Jeg er ung mor, men jeg ryger bestemt ikke hash hver anden dag, bare fordi malou stella gør det (bare for at tydeliggøre problemet).

det er det jydeinden mener, stop op, tænk jer om inden i dømmer (det skal jeg også), og prøv at sæt jer ind i, at de fleste er søde og fornuftige, men er bare endt er en træls situation.

Jeg synes bestemt heller ikke jeg kører på alle dem på kh. Ligesom jeg heller ikke kører på alle indvandrere eller hvad det nu kan være - kun dem hvor jeg oplever de ting der irriterer mig Så vi kan sagtens blive enige om at man ikke skal skære alle over en kam

Anmeld

15. april 2013

Bassemor<3

jydeinden skriver:

igen ja hvis du er over 25 og hvis du har børn. men har du børn har du også andre udgifter end hvis du ikke har. plus det faktum vi aldrig kommer uden om at kan du studerer så kan du i statens øjne tage studie job ved siden af. dét kan du ikke på kontanthjælp medmindre du enten gør det sort, eller lader det hele trække fra bagefter.

en brøkdel vælger selv at være kontanthjælp, en brøkdel vælger at ødelægge det for alle andre, og dét synes jeg er ærgeligt.

Man har de samme økonomiske forpligtelser som forsørger på KH som man har som forsørger på SU. Jeg er personligt i den situation at det vil kunne betale sig for mig at gå fra min mand og være enlig med min søn !

Jeg synes det er forrykt at en enlig mor har større beløb til sig selv end vi har, og nej vi lever ikke over evne på noget måde. Jeg er på su, og jeg kan få 5600kr DET ER DET ! resten må jeg låne hvis jeg skal have mere udbetalt, og BUM så fik jeg lige en skønherlig studiegæld som tak for at have taget en udd, og derefter være i stand til at betale skat så endnu flere kan gå hjemme og få penge smidt i nakken.

DET er jeg skide forarget over ! der er sku noget galt med systemet når det kan betale sig at lave ingenting og gå hjemme i forhold til at tage en udd. og på længere sigt bidrage mere til samfundet. . .

Anmeld

15. april 2013

Kofoed.

LuLy skriver:

Jeg synes bestemt heller ikke jeg kører på alle dem på kh. Ligesom jeg heller ikke kører på alle indvandrere eller hvad det nu kan være - kun dem hvor jeg oplever de ting der irriterer mig Så vi kan sagtens blive enige om at man ikke skal skære alle over en kam

synes heller ikke jeg har set det fra dig, men har det sidste døgn set det fra flere herinde.

Anmeld

15. april 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
jydeinden skriver:

Jeg har længe overvejet at skrive dette indlæg, og efter at have set et hav af indlæg omkring emnet, er min lyst så blevet til handling.

Jeg kan ikke forstå at folk har ihh og åhh så travlt med, nu får naboen hjælp til dit, nu gør naboen dat, men han/hun er da på kontanthjælp så dét må vedkommende da ikke. Jeg kan virkeligt ikke forstå hvorfor der er denne travlhed omkring at kontanthjælpssatsen da er for høj.

Hvad er det der driver folk til at have så ondt i bagdelen? Og hvis ikke det er derfor hvad er det så? Jeg har personligt ALDRIG nogensinde rynket på næsen over om folk på su havde 1500 eller om de havde 5000 kroner om måneden eller mere, så hvad ret mener I at have til at rynke på næsen?

Personligt kunne jeg sikkert være ligeglad mener nogen, da jeg jo er sygemeldt, men jeg er ikke ligeglad. Dels fordi at der som jeg ser det ikke er noget ”helle” jeg kan ikke vide om kommunen agter at sende mig ud i en hel masse, jeg kan aldrig nogensinde vide hvornår de evt. synes at NU er du rask nok. Og hvis nogen spørg om jeg er på kontanthjælp af økonomiske årsager så er svaret et stort rungende NEJ. Jeg ville nemt kunne tjene det dobbelte ved at være på su med lån og med et lille fritidsjob ved siden af. Der er bare lige den lille bitte detalje at jeg skal leve hver eneste dag med smerter i ryg. Skuldre og håndled, og oven i skal jeg nu kæmpe for at overleve (den næste der siger at man bliver rig på kontanthjælp, skal da med glæde få lov at leve for 5500, vel og mærke er dette tal MED særlig støtte fra kommunen).

Jeg ville personligt hellere end gerne uddannes, jeg ville hellere end gerne i uddannelse, men den mulighed har jeg bare ikke. Så næste gang i vil dømme nogen synes jeg at I skulle kende vedkommende i udtaler jer om FØR i skærer alle over en kam, for jeg er ingen ener.

Og det er muligt at i nu siger at i ikke vil jagte folk der er syge, men til det kan jeg kun sige, at i kommunens øjne spiller det absolut INGEN forskel om du er syg eller rask. Du får ingen medalje eller belønning for at kæmpe hver eneste dag du står op.

har også siddet og kogt inden i med nogle af de debatter der har været med at KH er for høj osv...

vi overlevede i starten for 500 kr efter regninger 2 mennesker da vi begge var under 25 og nej vi boede ikke dyrt, vi havde ikke internet, vi havde faktisk ingenting... udover en skidedyr elregning hver mdr på 1500 kr pga elradiatorer og dårlig isolering i privat udlejning som intet gjorde...

Anmeld

15. april 2013

jydeinden

Wampires skriver:

har også siddet og kogt inden i med nogle af de debatter der har været med at KH er for høj osv...

vi overlevede i starten for 500 kr efter regninger 2 mennesker da vi begge var under 25 og nej vi boede ikke dyrt, vi havde ikke internet, vi havde faktisk ingenting... udover en skidedyr elregning hver mdr på 1500 kr pga elradiatorer og dårlig isolering i privat udlejning som intet gjorde...

her har vi internet, og tv, men en billig husleje hvor varmen er en del af det. men fordi min kæreste var så uheldig at blive smidt ud af skolen pga en teknisk fejl (længere historie) ja så havde vi pludseligt kun min indtægt (eller mangel på samme) og leve for. og så er det jeg sidder og bliver noget gal i skralden når folk siger at man jo er ihh og åhh så rig.. for hvis jeg er så rig, hvorfor har jeg så en regning på næsten 3000 jeg ikke kan betale, en tandlæge jeg ikke kan komme til, ingen mulighed for at købe spor nyt til sig selv, og kun muligheden for at leve ved at ringe til ens forældre.

Jeg gik fra en indtægt på su på næsten 10.000 udbetalt (dog med lån og en lille løn) til en indtægt på 5500.

Anmeld

15. april 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
jydeinden skriver:

her har vi internet, og tv, men en billig husleje hvor varmen er en del af det. men fordi min kæreste var så uheldig at blive smidt ud af skolen pga en teknisk fejl (længere historie) ja så havde vi pludseligt kun min indtægt (eller mangel på samme) og leve for. og så er det jeg sidder og bliver noget gal i skralden når folk siger at man jo er ihh og åhh så rig.. for hvis jeg er så rig, hvorfor har jeg så en regning på næsten 3000 jeg ikke kan betale, en tandlæge jeg ikke kan komme til, ingen mulighed for at købe spor nyt til sig selv, og kun muligheden for at leve ved at ringe til ens forældre.

Jeg gik fra en indtægt på su på næsten 10.000 udbetalt (dog med lån og en lille løn) til en indtægt på 5500.

ja..

jeg ved som sagt godt hvad du mener..

lige nu er vi så begge over 30 så det er et større beløb kæresten får.. men han får KH fordi han syg og ikke kunne få forlænget sygedagpengene(også en længere historie)...

Jeg står overfor risikoen for at ryge udaf dagpengesystemet da regeringen jo lige forkortede min dagpengeperiode fra 4 til 2 år og jeg kom ud fra en uddannelse i skolepraktik til et jobmarked med nedskæringer alle steder... har prøvet at finde job siden 2009... har været igennem TONSVIS af jobkurser, jobcoaches og hvad de ellers har kaldt det igennem tiden... INTET har skaffet mig job... jeg har søgt så bredt jeg har kunnet i forhold til at jeg skal med bus og tog og gerne vil have et familieliv til at hænge sammen også...

Sammenlagt får vi gennemsnitligt 20.000 ud om måneden... så er der hver anden måned at vi får 800 kr i boligsikring (som vi ikke har søgt om og som vi ikke kan vælge fra selvom vi har prøvet at sige at vi ikke har behov for det...)

Vi får den helt almindelig lovmæssige nedsætning på VS-pladsen udfra at vores indkomst er det den er om året...

nyt tøj fik jeg for 2 år siden da jeg fik nogle feriepenge udbetalt og kæresten tja det er 4 år siden da han stadig havde job...

Anmeld

16. april 2013

Lunae

For mig handler det ikke om at pege fingrer af nogen, men det er snarere et opråb om, at regeringen, staten og kommunerne burde sætte sig ned og kigge på om vores system er det mest hensigtsmæssige!

For det første mener jeg, at det aldrig burde være en overvejelse for nogen, om det kan betale sig at tage en uddannelse eller få et arbejde - hvis man KAN bidrage, så SKAL man bidrage!

Derudover mener jeg, at man bør kigge på aktiveringsformer. Det kan jo ikke passe at en mand på 60 år med et halvt år til efterlønnen skal lære at skrive ansøgninger!

Man kunne også forestille sig, at en løsning kunne være, at kontanthjælpsmodtagere SKULLE møde op til aktivering og at man blev trukket i "løn", for de dage hvor man er fraværende! Dog ikke pga sygdom!

Jeg tænker at der er en masse forskellige tiltag, som kunne gøre systemet bedre og fjerne den generelle fordømmelse af kontanthjælpsmodtagere! Altså man kan jo ikke bare skære alle over en kam!

Anmeld

16. april 2013

jydeinden

Lunae skriver:

For mig handler det ikke om at pege fingrer af nogen, men det er snarere et opråb om, at regeringen, staten og kommunerne burde sætte sig ned og kigge på om vores system er det mest hensigtsmæssige!

For det første mener jeg, at det aldrig burde være en overvejelse for nogen, om det kan betale sig at tage en uddannelse eller få et arbejde - hvis man KAN bidrage, så SKAL man bidrage!

Derudover mener jeg, at man bør kigge på aktiveringsformer. Det kan jo ikke passe at en mand på 60 år med et halvt år til efterlønnen skal lære at skrive ansøgninger!

Man kunne også forestille sig, at en løsning kunne være, at kontanthjælpsmodtagere SKULLE møde op til aktivering og at man blev trukket i "løn", for de dage hvor man er fraværende! Dog ikke pga sygdom!

Jeg tænker at der er en masse forskellige tiltag, som kunne gøre systemet bedre og fjerne den generelle fordømmelse af kontanthjælpsmodtagere! Altså man kan jo ikke bare skære alle over en kam!

sådan er det allerede her i kommunen.. hvis ikke du møder op til den planlagte aktivering bliver du trukket medmindre du selvfølgelig har meldt dig syg, og dét må jeg give dig ret i at det er i orden, og et fint tiltag, så længe dem man er i aktivering hos ikke udnytter det, for har selv stået og skulle på sygehuset og da havde kæresten spurgt om han måtte tage med, dét måtte han gerne denpågældende dag, dagen efter får han så en massiv skideballe fordi vedkommende har glemt at han havde fået lov, og står og truer med at trække ham for den pågældende dag. dét synes jeg ikke er i orden

Anmeld

16. april 2013

Lunae

jydeinden skriver:

sådan er det allerede her i kommunen.. hvis ikke du møder op til den planlagte aktivering bliver du trukket medmindre du selvfølgelig har meldt dig syg, og dét må jeg give dig ret i at det er i orden, og et fint tiltag, så længe dem man er i aktivering hos ikke udnytter det, for har selv stået og skulle på sygehuset og da havde kæresten spurgt om han måtte tage med, dét måtte han gerne denpågældende dag, dagen efter får han så en massiv skideballe fordi vedkommende har glemt at han havde fået lov, og står og truer med at trække ham for den pågældende dag. dét synes jeg ikke er i orden

Enig! Man skal også passe på at systemet ikke bliver for rigid! Og jeg ved at det vil kræve flere resurser, men der burde også kunne kigges lidt mere individuelt på mennesker i systemet!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.