Forarget over kontanthjælp vs. SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2013

Fru Hansen

Nu er det her jeg kommer med lige et gæt. Så måske er det et vildskud

Mon ikke kontanthjælpen oprindeligt er tiltænkt " ældre voksne" mennesker med børn og visse økonomiske forpligtigelser.
Hvorimod SU er tiltænkt "yngre voksne" uden børn og med færre økonomiske forpligtigelser? Idet man jo i de unge år stadig er i gang med at etablere sig, hvorimod en kontanthjælps modtager allerede er etableret.
Det er som sagt kun et gæt.

Min egen personlige drøm er at de laver en fornuftig SU ordning for os gamle koner der allerede er etableret og som gerne vil have en anden uddannelse men hvor økonomien ikke holder vand med en SU.

I mine svage øjeblikke kan jeg da godt se lidt misundeligt på min veninde der får revalidering til den uddannelse jeg selv skal spare 50.000+ kr sammen til. Og det er så bare betalingen for uddannelsen. Leveomkostningerne dækkes fordi jeg beholder mit job ved siden af og deltidsstuderer via nettet.

Min veninde har via revalideringen råd til fuldtidsstudie uden job ved siden af.

Jeg ønsker hende selvfølgelig kun godt. Men alligevel ville jeg da ønske jeg også havde mulighed for støtte under uddannelse.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2013

nielsen80

Puha det er et lidt farligt emne, men synes faktisk, at sammenligningen mellem SU og kontanthjælp er helt hen i vejret.

Kontanthjælp er(eller burde være) en midlertidig ydelse man giver folk som midlertidig er udenfor arbejdsmarked.
SU er en hjælp man giver udover gratis uddannelse til alle som ønsker at investere i sin fremtid gennem uddannelse. Således at uddannelse bliver fri tilgængelig for alle de ønsker det.

Jeg synes lidt den der "de får, så jeg vil også have mentalitet" er ved at tage overhånd. Jeg betaler med glæde mine hårdt tjente (top) skattepenge til både SU og kontanthjælp, men når folk begynder at spekulere i, hvordan de kan få mest uden at yde noget, så står jeg altså af! Vi er så heldige, vi kan få gratis uddannelse, SU og en rimelig kontanthjælp - skulle vi nu ikke for en gangs skyld tage ja-hatten på. Det er faktisk krisetider, og måske skulle vi bare være glade for at staten sørger for vi kan opretholde en rimelig levestandard på trods af man ingen arbejde har eller er under uddannelse.

Anmeld

10. april 2013

pcoramt

Yurie skriver:

Kh er højere fordi du må ikke have anden indtægt end det. Du må jo ikke arbejd, det må du jo gerne på Su. Jeg vil hellere end gerne væk fra kh.

du må ikke arbejde under barsel på SU.. og jeg tror desuden heller ikke det er en mulighed med to små babyer

Anmeld

10. april 2013

pcoramt

Karla skriver:

Nu er det ikke lige det det handler om, men kan du forklare lidt, hvordan det hænger sammen det med at du bruger dobbeltklip i 6 måneder og så efterfølgende får forlængelse? Får su så også udbetalt su i den periode hvor det er en forlængelse?

jeg skal forsøge

man har 12 klip som er det samme som 12 måneders SU. man kan så vælge at bruge dem som dobbeltklip således at man får 2x SU i 6 måneder

ja jeg går på gymnasiet starter de kun nye skole år hver august måned, og jeg kan derfor ikke starte før, så får jeg forlængelses klip som er på 1 x SU i de måneder ind til jeg kan starte igen

Anmeld

10. april 2013

pcoramt

morethanperfect skriver:

Jo jeg syns også det er underligt ..

Og jeg kommer da også i den grad til at få et chok når jeg kommer på su .. Jeg har været på KH i 4 år , pga. sygdom og barsel , og er jo bare vandt til det nu ... Det ER mange penge , men det er altså ikke alle , der ikke laver noget .. De fleste blir sendt ud i aktivering osv.

Og HVIS man går sygemeldt , kan bare altså ikke bare lige tage en udd.  

Men du har ret .. Det er fuldstændid tåbeligt der er så stor forskel på det .. 

jeg ved godt at der en gårzone med sygemeldte mm. men så mener jeg jo bare at man skal have den samme sats som SU. for hvis man kan leve på su som studerende kan man vel også som sygemeldt.. jeg ved godt at når man ikke er på barsel kan man arbejde ved siden af, men det kræver jo altså også en MEGET fleksibel arbejdsplads, og det er helt sikker at man ikke kan tjene 5 kr. udbetalt hver måned ved siden af sit studie og sine børn..

nu har jeg selv taget en HG (ren tidfordriv) og der er niveauet ihverfald ikke højere end at man kan være der som syg også fx

Anmeld

10. april 2013

morethanperfect

pcoramt skriver:

jeg ved godt at der en gårzone med sygemeldte mm. men så mener jeg jo bare at man skal have den samme sats som SU. for hvis man kan leve på su som studerende kan man vel også som sygemeldt.. jeg ved godt at når man ikke er på barsel kan man arbejde ved siden af, men det kræver jo altså også en MEGET fleksibel arbejdsplads, og det er helt sikker at man ikke kan tjene 5 kr. udbetalt hver måned ved siden af sit studie og sine børn..

nu har jeg selv taget en HG (ren tidfordriv) og der er niveauet ihverfald ikke højere end at man kan være der som syg også fx

MEN , hvis man lider af en psygisk lidelse og ikke er i stand til at tage udd. eller have arbejde .. ??
Ja , det er for mange penge , det er jeg helt enig i . 

Anmeld

10. april 2013

Karla

pcoramt skriver:

jeg skal forsøge

man har 12 klip som er det samme som 12 måneders SU. man kan så vælge at bruge dem som dobbeltklip således at man får 2x SU i 6 måneder

ja jeg går på gymnasiet starter de kun nye skole år hver august måned, og jeg kan derfor ikke starte før, så får jeg forlængelses klip som er på 1 x SU i de måneder ind til jeg kan starte igen

Okay, smart
Kunne være jeg skulle undersøge om det samme gør sig gældende ved en videregående uddannelse.
Tak for du gad forklare det

Anmeld

10. april 2013

pcoramt

morethanperfect skriver:

MEN , hvis man lider af en psygisk lidelse og ikke er i stand til at tage udd. eller have arbejde .. ??
Ja , det er for mange penge , det er jeg helt enig i . 

jeg tror på at man bliver mere syg af at være der hjemme.. men bliver nød til at være social og få en sund hverdag op og køre igen, selv om det er hårdt.. man kan evt. starte med en deltids studie bare for at få noget selvtillid..

Anmeld

10. april 2013

pcoramt

Karla skriver:

Okay, smart
Kunne være jeg skulle undersøge om det samme gør sig gældende ved en videregående uddannelse.
Tak for du gad forklare det

det er de samme regler medmindre det er en uddannelse der har flere starttidspunkter fx januar og august

Anmeld

10. april 2013

Karla

pcoramt skriver:

det er de samme regler medmindre det er en uddannelse der har flere starttidspunkter fx januar og august

Det lyder godt
Jeg skal så skifte fra en uddannelse til en anden. Jeg går på barsel fra en uddannelse og starter på en ny efter endt barsel. Men der er kun studiestart til september

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.