Forarget over kontanthjælp vs. SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2013

morethanperfect

pcoramt skriver:

jeg tror på at man bliver mere syg af at være der hjemme.. men bliver nød til at være social og få en sund hverdag op og køre igen, selv om det er hårdt.. man kan evt. starte med en deltids studie bare for at få noget selvtillid..

Det virkede ikke for mig i hvert fald .. Tværtimod .. 

Man kan jo også godt vlre social selvom man ikke har magter skole og arbejde osv..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2013

Mettefpigen

Jeg vil så sige at her hvor jeg bor er det ikk nemt at få det til at hænge sammen at være på kh..... Jeg ville have mere på su end på kh...

Anmeld

10. april 2013

Muhmi

Hej de damer

Jeg er gravid og venter tvillinger til slutningen af september jeg på pt på HHX på finans linjen og skal derfor modtage SU under min barsel.

Jeg får 12 su klip og har valgt at få 6 måneder med dobbelt klip dvs. 6 mdr. Barsel.. Da min skole ikke har mulighed for at starte mig igen til januar for jeg forlængelses klip de sidste 6 mdr, hvilket jo er super.. Dog kan jeg ikke lade vær med at blive en smule bitter over hvor mange penge man kan trække ind på kontanthjælp.. Jeg ser det faktisk lidt som en straf at man skal have det dobbelte for at lave ingen ting, frem for at tage en uddannelse..

Kontanthjælp er på ingen måde attraktivt for mig (ud over økonomisk) men burde man ikke få det samme i SU på barsel som kontanthjælp?

Hvad er jeres holdning?

Min mening er at jeg synes det er ok som det er..

Statistisk set så er det jo unge, uden familie at forsørge, der er under uddannelse og på kontanthjælp er det folk der har taget uddannelse, mistet arbejdet og har stiftet familie mens de har arbejdet, at de så ikke har meldt sig ind i en A-kasse kan der jo være mange forskellige grunde til.

Jeg synes ikke at kontanthjælpen burde falde.. Og jeg er på su selv, hvis man vil have "goder" på su, så må man tage de lån der er at tage..

Dog synes jeg også at kontanthjælpen burde have en smule tilbagebetalingspligt

Anmeld

10. april 2013

nielsen80

Min mening er at jeg synes det er ok som det er..

Statistisk set så er det jo unge, uden familie at forsørge, der er under uddannelse og på kontanthjælp er det folk der har taget uddannelse, mistet arbejdet og har stiftet familie mens de har arbejdet, at de så ikke har meldt sig ind i en fagforening kan der jo være mange forskellige grunde til.

Jeg synes ikke at kontanthjælpen burde falde.. Og jeg er på su selv, hvis man vil have "goder" på su, så må man tage de lån der er at tage..

Dog synes jeg også at kontanthjælpen burde have en smule tilbagebetalingspligt

enig i det meste - men husk lige at melde dig ind i en a-kasse(ikke fagforening) hvis du vil have dagpenge

Anmeld

10. april 2013

wamse

Jeg vil meget hellere være på su end på kontanthjælp da

Som enlig forsørger vil jeg få det samme udbetalt, som jeg ville få før skat på kh. Det er selvfølgelig med lån, men det er trods alt en mulighed jeg ikke har på kh.

Jeg får mere i boligstøtte, da lånet ikke tæller med som indtægt.

Anmeld

10. april 2013

isabellasmor

pcoramt skriver:

Hej de damer

Jeg er gravid og venter tvillinger til slutningen af september jeg på pt på HHX på finans linjen og skal derfor modtage SU under min barsel.

Jeg får 12 su klip og har valgt at få 6 måneder med dobbelt klip dvs. 6 mdr. Barsel.. Da min skole ikke har mulighed for at starte mig igen til januar for jeg forlængelses klip de sidste 6 mdr, hvilket jo er super.. Dog kan jeg ikke lade vær med at blive en smule bitter over hvor mange penge man kan trække ind på kontanthjælp.. Jeg ser det faktisk lidt som en straf at man skal have det dobbelte for at lave ingen ting, frem for at tage en uddannelse..

Kontanthjælp er på ingen måde attraktivt for mig (ud over økonomisk) men burde man ikke få det samme i SU på barsel som kontanthjælp?

Hvad er jeres holdning?

Jeg synes det er fint som det er, og er glad for at man har den mulighed hvis alt skulle gå galt. SU er jo også kun en hjælp, hvor man må arbejde ved siden af = tjene ligeså mange penge som eksempelvis KH. Man kan så måske være "fræk" at sige at så må man planlægge sin familieforøgelse så den først kommer når man er færdig med uddannelse... ikke for at lyde hård ts , men tænker da bare så må det være den eneste mulighed for at man ikke skal ende op og være forarget ? 

Anmeld

10. april 2013

Muhmi

nielsen80 skriver:

enig i det meste - men husk lige at melde dig ind i en a-kasse(ikke fagforening) hvis du vil have dagpenge

Selvfølgelig, hehe..

Anmeld

10. april 2013

Lunae

nielsen80 skriver:

Puha det er et lidt farligt emne, men synes faktisk, at sammenligningen mellem SU og kontanthjælp er helt hen i vejret.

Kontanthjælp er(eller burde være) en midlertidig ydelse man giver folk som midlertidig er udenfor arbejdsmarked.
SU er en hjælp man giver udover gratis uddannelse til alle som ønsker at investere i sin fremtid gennem uddannelse. Således at uddannelse bliver fri tilgængelig for alle de ønsker det.

Jeg synes lidt den der "de får, så jeg vil også have mentalitet" er ved at tage overhånd. Jeg betaler med glæde mine hårdt tjente (top) skattepenge til både SU og kontanthjælp, men når folk begynder at spekulere i, hvordan de kan få mest uden at yde noget, så står jeg altså af! Vi er så heldige, vi kan få gratis uddannelse, SU og en rimelig kontanthjælp - skulle vi nu ikke for en gangs skyld tage ja-hatten på. Det er faktisk krisetider, og måske skulle vi bare være glade for at staten sørger for vi kan opretholde en rimelig levestandard på trods af man ingen arbejde har eller er under uddannelse.

Problemet ligger for mig i at det netop burde være en midlertidig ydelse, men langt fra er det! Jeg har set mange tilfælde at unge mennesker, som fravælger uddannelse fordi kontanthjælp er mere favorabel! Sådan burde det aldrig være! Det skulle aldrig være sådan, at det bedre kan betale sig at gå på kontanthjælp end su eller arbejde.

Jeg mener at vi skal være taknemmelige for en velfærdsstat som giver os gratis uddannelse og samtidig penge for at studere. Samtidig synes jeg at kriterierne omkring kontanthjælpen er for slap! Jeg ved godt at der er mennesker som virkelig knokler for deres kontanthjælp og hellere ville have et job, men jeg ved desværre også at flere mennesker har mulighed for at modtage kontanthjælp uden at møde op i aktivering, til møder osv - den går sgu ikke!

Måske man skulle lave sådan et system som på produktionsskolerne. Du får løn for de dage du er der!

Der er altid huller og nogle er placeret på kontanthjælp imens de bliver udredt for sygdomme, andre fordi de netop er blevet fyret, men så må vi differentiere kontanthjælpen, så den havner i de hænder der reelt har brug for den og selvfølgelig dem som gerne vil yde noget!

Anmeld

10. april 2013

Wik

pcoramt skriver:

du må ikke arbejde under barsel på SU.. og jeg tror desuden heller ikke det er en mulighed med to små babyer

Du må gerne arbejde under dine barselsklip, og du må tjene meget. Men det kan man jo ikke med to børn, og man er altså på barsel, og har rigeligt at se til. Jeg forsøgte selv at arbejde med en 1 måneders baby på armen med mit første for at supplere, men det var ualmindeligt hårdt, og ikke at foretrække hverken fysisk eller psykisk.

Det er ikke fordi jeg synes kontanthjælpen for forsørger med et eller flere børner for høj. Men kan ikke forstå man ikke kan få fx. sit forsørger tillæg mens man får barselsklip, eller fx kan trække nogle af sine 6 ekstra måneders SU ind i sin barselsperiode, så man som min. har ca. 7000 pr. måned, det er stadig knapt, men med børnepengene og et spare hjerte kan man godt, men skisme ikke med kun 5000 pr. måned.

Det bør være et mere flexiblet system, så man kan få tingene til at hænge sammen. Jeg er selv tvunget til at droppe ud af min uddannelse, fordi jeg ikke kan leve på SU i 10-12 måneder med to børn, og en mand på SU, selvom man får boligstøtte friplads mv. Er det ikke muligt, da jeg ikke kan arbejde de 15 timer mere om ugen ud over uddannelse jeg plejer, med en baby  

Anmeld

10. april 2013

jydeinden

jeg tror på at man bliver mere syg af at være der hjemme.. men bliver nød til at være social og få en sund hverdag op og køre igen, selv om det er hårdt.. man kan evt. starte med en deltids studie bare for at få noget selvtillid..

hmm nu er det jo altså ikke alle som har det behov som du beskriver.. Personligt har jeg aldrig haft behovet for at være den der sociale, og nu da jeg er sygemeldt så har jeg da slet ikke det behov. jeg fejler ikke spor rent psykisk men har daglige smerter rent fysisk, og af samme årsag ligger mit behov/lyst til at være social MEGET lavt. Jeg bliver ikke spor mere rask af at sidde og snakke med mennesker som aldrig nogensinde har været mit sted og som heller aldrig nogensinde kommer det. Vil jeg være social har jeg venner og veninder til dette.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.