Hvad der er hårdt for den ene mor er jo ikke nødvendigvis hårdt for den næste. Det handler vel netop om den individuelles indstilling eller reaktion på belastninger.
Nogle belastninger kan vi hurtigere bliv e enige om at mene er hårde, feks kolik, mens andre bliver vi aldrig enige om.
Den ene mors ønske er at få en uafbrudt søvn, den næstes er at måltider bliver nemmere.. men hvad hvis der ikke var et mål om uafbrudt søvn eller nemmere måltider? Vi har jo selv sat de ønsker. Ergo må et være denne indstilling der gør situationen besværlig. Havde vi derimod forventet afbrudt søvn og at lillemand har svært ved at håndtere andre end mor, så er problemet ikke nær så stort at det ikke er tilsat holde ud. Indstilling.
Og børn er forskellige. Nogle skal håndtere større belastninger end andre. Og de som skal håndtere de sværeste kan sikkert godt have besvær med at vise forståelse overfor en mor, hvis bAby sover igennem og så vågner et par nætter i træk, mens hendes egen vågner 20 gange hver nat. Og så ville jeg (hvis jeg havde haft det nemme) nok finde andre at søge forståelse hos. Selvom jeg mener man skal være rummelige overfor andres forskellige reaktioner på belastninger, så kan man jo godt tænke sig om. Jeg ville heller ikke ane hvad jeg skulle svare dengang min søn var lillebitte og græd meget, hvis en anden mor havde brug for at fortælle mig at det føles hårdt når hendes baby havde grædt 2 aftner i træk (men ellers meget sjældent)..
Men det var egentlig først meget senere jeg 'fandt ud af' at min dreng har været en af de 'belastende' og ikke spor nem. Dengang var det jo bare sådan han var. Jeg fortalte ikke andre at jeg synes det var hårdt (jo det gjorde jeg vel af og til.. men gjorde ikke noget ud af at jeg troede det var hårdere for mig end for andre.. for sådan havde jeg det ikke). Min indstilling var vel, at sådan var det at have min søn. Sådan var han jo bare.
Anmeld