Hvordan viser i jeres barn hvis de skal "straffes"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2013

MorDk

Dorthe1986 skriver:

Ja vi bruger i hvert fald hverken skammekrog, timeout eller lignende. Min søn er 22 måneder og kan også lave en del ballade, fx slå ud efter mig, eller kaste med legetøjet. Her siger jeg "Det må du ikke". Virket det ikke sætter jeg mig ned i øjenhøjde, og får ham forklaret at det her duer ikke. Indimellem hæver jeg stemmen, men det er mest hvis jeg bliver forskrækket over en farlig situation.

Hvis min dreng plager over fx en kiks, og jeg siger nej, så bliver han også sur, men så siger jeg bare "Mor sagde nej, Emil" og ja så bliver han da sur ked af det, men det varer måske et minut eller to. Synes da det virker helt hen i vejret at give time out eller sætte i skammekrog, på baggrund af at barnet måske er frustreret over ikke at må få det han ville have. Det er jo det samme som ikke at acceptere den følelse barnethar.

Jeg er ikke enig med dig. Jeg respektere og accepterer i dén grad de følelser min søn nu engang har på givent tidspunkt. Men igen børn er forskellige og der skal derfor forskellige "metoder" til.

Det virker fx. ikke at sige "Det må du ikke" Eller "Du må ikke slå" Her hjælper det at sige det på en anden måde:

"Jeg vil ikke have du slår" Eller " Det gør ondt når du slår mor"

Igen børn er forskellige og man kan ikke sige det samme til lille hans som til lille Fiona... sådan ER det bare.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2013

Dorthe1986

MorDk skriver:

Jamen 

Jeg er ikke enig med dig. Jeg respektere og accepterer i dén grad de følelser min søn nu engang har på givent tidspunkt. Men igen børn er forskellige og der skal derfor forskellige "metoder" til.

Det virker fx. ikke at sige "Det må du ikke" Eller "Du må ikke slå" Her hjælper det at sige det på en anden måde:

"Jeg vil ikke have du slår" Eller " Det gør ondt når du slår mor"

Igen børn er forskellige og man kan ikke sige det samme til lille hans som til lille Fiona... sådan ER det bare.

Jamen det var jo ikke det jeg skrev. Jeg skrev at I en situation som den hvor de kan skabe sig over ikke at få fx en kiks, der synes jeg det er en voldsom metode at bruge.

I situationer, som at slå osv, der bruger man da bare den metode man finder bedst.

Anmeld

4. marts 2013

MorDk

Dorthe1986 skriver:

Jamen det var jo ikke det jeg skrev. Jeg skrev at I en situation som den hvor de kan skabe sig over ikke at få fx en kiks, der synes jeg det er en voldsom metode at bruge.

I situationer, som at slå osv, der bruger man da bare den metode man finder bedst.

Oki ja det kan du have ret i...

Anmeld

4. marts 2013

Miin'Baby'Mus

MorDk skriver:

I min verden er man som 1 årig alt alt for lille til "pause-metoden"

Faktisk er 2 år også liiige på grænsen... men igen børn er jo forskellige. Men fra 2 år kan de trods alt forstå en hele del mere end en lille bitte en på 1 år.

Uha, kan se på min niece at hun sagtens forstår det, og hun har forstået det i lang tid - altså at hun gør noget forkert  Og hun bliver først 2 år til Maj.

Hun griner nemlig af os når hun piller og gør ting hun VED at hun IKKE må  Børn er skam ikke dumme

Anmeld

4. marts 2013

modesty

LilleNyPåVej skriver:

Selv en 1 årig kan forstå det  Og ja, de græder jo fordi de ikke vil være i skammekrogen, men de skal nu nok lærer af det i længden.

Har du nogensinde set børne programmer hvor de bruger skammekrogen og så bagefter snakker stille og roligt om hvorfor at børnene kom i skammekrogen? Børnene forstår det udemærket og lærer det ret hurtigt 

Børnene skal jo ikke sidde der i en time, de skal sidde der i minutter afhænger af deres alder, altså 1 år = 1 minut

Det må jeg så være meget uenig i. Min dreng er snart 17 mdr. og jeg ville aldrig sætte ham i time-out. Det mener jeg simpelthen at han er ALT for lille til.

Anmeld

4. marts 2013

MorDk

LilleNyPåVej skriver:

Uha, kan se på min niece at hun sagtens forstår det, og hun har forstået det i lang tid - altså at hun gør noget forkert  Og hun bliver først 2 år til Maj.

Hun griner nemlig af os når hun piller og gør ting hun VED at hun IKKE må  Børn er skam ikke dumme

Nej det er rigtig... men børn skal faktisk være ret gamle før de forstår fx. konsekvenser.

Selvfølgelig griner hun... får hun får jo opmærksomhed... og det er den hun søger. Hun søger en reaktion

Anmeld

4. marts 2013

Miin'Baby'Mus

modesty skriver:

Det må jeg så være meget uenig i. Min dreng er snart 17 mdr. og jeg ville aldrig sætte ham i time-out. Det mener jeg simpelthen at han er ALT for lille til.

Hun griner nemlig af os når hun piller og gør ting hun VED at hun IKKE må  Børn er skam ikke dumme - tror mere det er forældrene der er pylleret  Et er hvad du mener, men noget andet er jo hvad han faktisk forstår 

Anmeld

4. marts 2013

Miin'Baby'Mus

MorDk skriver:

Nej det er rigtig... men børn skal faktisk være ret gamle før de forstår fx. konsekvenser.

Selvfølgelig griner hun... får hun får jo opmærksomhed... og det er den hun søger. Hun søger en reaktion

Det er jo så hver sin mening  kan man forstå at man laver ulykker (for det ved de jo godt at de gør) så kan man også forstå konsekvenser 

Anmeld

4. marts 2013

MorDk

Det er jo så hver sin mening  kan man forstå at man laver ulykker (for det ved de jo godt at de gør) så kan man også forstå konsekvenser 

Nej det er jeg meget uenig i og det tror jeg også mange pædagoger, børnepsykologer m.fl. er.

Et barn ved ikke at det er "ulykker" at hamre fjernebetjeningen ind i akvariet. Barnet får en negativ respons fra forældrene. AHA opmærksomhed/reaktion. Jeg prøver liige igen.. også sådan fungerer det altså. Dvs. når børn er så små skal man fjerne ting de evt. kan komme til skade med eller smadre da de ikke kan se konsekvensen i at skubbe en vase på gulvet. Barnet ved ikke den kan gå i stykker.

Barnet slår fx. ikke for at det skal gøre ondt eller for at være ond.

Barnet kender ikke konsekvensen af at slå. Altså at det gør ondt.

Barnet har en kun en reaktion at forholde sig til.

Anmeld

4. marts 2013

Miin'Baby'Mus

MorDk skriver:

Nej det er jeg meget uenig i og det tror jeg også mane pædagoger, børnepsykologer m.fl. er.

Og der siger jeg jo så... igen: Hver sin mening  Det er meget svært når man kan se at det faktisk virker og børnene får rum til at falde ned igen, det skal jo ikke ske på en voldsom måde.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.