Vores dreng er 2,5 år. Vi har brugt "pause" metoden (skammekrog som nogle kalder det) Jeg mener ikke det er en straf men en pause/tænkepause. Nogle gange kan han være kørt helt op og bliver ved at hoppe i sofaen selvom man har sagt det flere gange.
Eks. Bassen hopper og tumler voldsomt i sofaen.
Mor: "Victor her i huset sidder man i sofaen" - "sæt dig ned på numsen"
Victor: "NEEEJ" og fortsætter.
Mor: "Hvis ikke du sætter dig ned på numsen nu så må du have en pause"
Nogle gange hjælper det - for Victor gider jo ikke sidde på "pausestolen" Andre gange fortsætter han... og så henter jeg ham stille og roligt og siger " Nu får Victor en pause. Du sidder der på stolen fordi du hopper i sofaen. Her i huset hopper man ikke i sofaen"
Han sidder der mellem 30 sekunder og 1 minut. Så går jeg hen til ham og sætter mig på hug foran ham- kigger på ham og siger:
"Nu er Victors pause slut. Du sad der fordi du hoppede i sofaen"
Og så koger vi ikke mere suppe på den.
Det virker 8 ud af 10 gange.
Nu er vi begyndt at følge ham ind på værelset hvis ikke han kan "finde ud af at være i stue med os" så kan han rase lidt af derinde... men han kan til hver en tid komme ud til os. Og når han kommer ud så er vi positive og "starter på en frisk" Også selvom han kommer ud 20 sekunder efter...
Det er ret svært at forklarer/beskrive måden vi gør det på, men håber du kan fornemme det...?!
Jeg synes IKKE vi er strenge, onde eller straffer vores barn. Vi hjælper med at sætte grænser og hjælper med at hjælpe ham selv til at komme ud af en dum "situation"
Anmeld