Jeg ville da aldrig straffe et så lille barn fordi det græder for noget, det ikke kan få.... I sådan en situation gør jeg det klart, at et nej er et nej, og så afleder jeg. Man er jo bare nødt til at være konsekvent, men ud over det ser jeg ikke, at barnet behøver en straf.
Det er jo noget andet, når barnet er større og gør gale ting med vilje for at få opmærksomhed, som f eks at slå sin lillebror eller kaste rundt med storesøsters puslespilbrikker. I den slags situationer får barnet besked om, at det der slet ikke er akseptabel opførsel, og så må vedkommende gå ind i et andet rum et stykke tid, til han/hun kan lege fint igen. Efter et par minutter kommer jeg så ind, så vi lige kan snakke om det, som skete, og så må der siges undskyld til den, det gik ud over.
Direkte straf har vi kun brugt en gang. Det var da storesøster legede ude i haven, og så fandt hun på, at hun skulle gå hjem til en veninde for at lege - uden at hun sagde til os, hvor hun gik. Vi ledte som gale. Jeg panikkede jo helt. Da fik hun husarrest resten af weekenden - men det var så også ledsaget af en alvorlig snak om detteher med, at vi er nødt til at kunne stole på hende osv. Hun forstod pointet, og jeg stoler 100% på hende på det punkt i dag. (Så må vi jo se, hvordan det bliver, når hun bliver teenager....
)
Anmeld