Fik afslag på Kontanthjælp idag :'(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2013

Anonym trådstarter

jydeinden skriver:

står der noget om hvilken paragraf du er afvist udfra? for det vil jo hjælpe os andre lidt, for som sagt jeg har ikke kunnet finde spor om det på nettet, og det er skam ikke fordi jeg tror du lyver, men fordi det kan være ret relevant for andre at vide også

ja kan skrive det ned det fra brevet, nej du kan ikke finde noget om det på nettet nu, det kom først ud til komunerne igår morges, de anede ikke selv præsis hvad det handlede om, men gav mig afslag på grund af den nye regl... men skriver lige om lidt ned fra brevet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2013

jydeinden

Anonym skriver:

ja kan skrive det ned det fra brevet, nej du kan ikke finde noget om det på nettet nu, det kom først ud til komunerne igår morges, de anede ikke selv præsis hvad det handlede om, men gav mig afslag på grund af den nye regl... men skriver lige om lidt ned fra brevet.

takker, for i min knold giver det pt ikke meget mening, kan ikke se hvorfor de skulle afvise en på det grundlag, når de VED der vil være mange der vil få brug for hjælp på et eller andet tidspunkt, og de ikke kan gå til banken.

Anmeld

6. januar 2013

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger
Anonym skriver:

Der ER nye regler, jeg snakkede selv med en sagsbehandler igår, og den nye regl kom ud igår Morges, jeg har selv papirerne liggende herhjemme...

Det lovforslag,hvor det er vedtaget vil jeg rigtig gerne se,for sidst der blev lavet ændringer var i november 2011. 

Bare fordi man har snakket med en sagsbehandler,er det ikke det samme,som at de har ret,de siger altså nogle gange bare nogle ting,selv om det ikke er korrekt. 

Anmeld

6. januar 2013

Carina:-)

mea skriver:

Det lovforslag,hvor det er vedtaget vil jeg rigtig gerne se,for sidst der blev lavet ændringer var i november 2011. 

Bare fordi man har snakket med en sagsbehandler,er det ikke det samme,som at de har ret,de siger altså nogle gange bare nogle ting,selv om det ikke er korrekt. 

Men de må da ikke bare give afslag fordi de lige synes det kunne være sjovt.?

Tror desværre det er rigtigt nok,har hørt fra en bekendt der er socialrådgiver at der skulle ske alvorlige stramninger på kh området.

Men ja du har ret i at man ikke kan se noget på nettet,har også lige prøvet at google.

Anmeld

6. januar 2013

Anonym trådstarter

mea skriver:

Afgørelse truffet af:

Ankestyrrelsen

Afgørelsesdato: d. 22-11-2012

Uds. dato: 03-01-2013

LOV: Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012

Reglerne: Lov om aktiv socialpolitik paragraf 12 fastlår , at personer inder uddannelse som udgangspunkt ikke har ret til kontanthjælp, da en uddannelse ikke anses som afsluttet før 2 måneder efter endt uddannelse.

ååååh jeg har tre sider med reglerne, magter faktisk ikke at skrive det ned, men i hører jo nok selv om det på et tidspunkt, men de tager også udgangspunkt i at det er dem som skal i skolepraktik osv, men jeg er ikke tilknyttet skolepraktik og derfor kan de ikke nægte mig kontanthjælp.

men imorgen ringer jeg til min sagsbehandler, og så går jeg på rådhuset og siger jeg gerne vil have på skrift hvorfor jeg er blevet afvist, og så klager jeg, ( alt efter hvad min sagsbehandler siger)

Anmeld

6. januar 2013

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Men de må da ikke bare give afslag fordi de lige synes det kunne være sjovt.?

Tror desværre det er rigtigt nok,har hørt fra en bekendt der er socialrådgiver at der skulle ske alvorlige stramninger på kh området.

Men ja du har ret i at man ikke kan se noget på nettet,har også lige prøvet at google.

Jeg har lige skrevet lidt om det... fra de papir jeg fik med hjem. og alle skal nok få det hørt de nye regler her.

Anmeld

6. januar 2013

Anonym trådstarter

jydeinden skriver:

takker, for i min knold giver det pt ikke meget mening, kan ikke se hvorfor de skulle afvise en på det grundlag, når de VED der vil være mange der vil få brug for hjælp på et eller andet tidspunkt, og de ikke kan gå til banken.

nej men det er altså den nye regl.

jeg har lige skrevet om det her fra de papir jeg fik... 

der er intet her i danmark der giver menning mere. 

Anmeld

6. januar 2013

Dustmuz

Anonym skriver:

nej men det er altså den nye regl.

jeg har lige skrevet om det her fra de papir jeg fik... 

der er intet her i danmark der giver menning mere. 

hvis det er paragraf 12 du henviser til, så er det højst sandsynligt stykke A

" § 12 a. Personer og deres familiemedlemmer, som har ret til at opholde sig her i landet i medfør af de fællesskabsretlige regler om ophold for førstegangsarbejdssøgende, og personer, der har ret til ophold i op til 3 måneder uden administrative betingelser, kan alene få hjælp i forbindelse med hjemrejse."

Den vil nemlig ramme udlændinge som ikke har dansk statsborgerskab, men kun opholdstilladelse..

den kan desværre også bruges til at give afslag efter det du har fået (underligt nok)

Skal ikke kunne sige om du er udlænding eller ej..
men hvis du ikke er, så vil det være

"§ 12. Der kan ikke ydes hjælp til personer under uddannelse, jf. dog §§ 37 og 38 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller efter integrationslovens § 23 a, stk. 6. Beskæftigelsesministeren kan herudover fastsætte regler om, at der i særlige tilfælde kan ydes hjælp til personer under uddannelse.

Stk. 2. Når der ydes hjælp til en person, hvis ægtefælle er under uddannelse, beregnes der ikke hjælp til ægtefællen"

Der kan dog sagtens være andre paragraffer de har valgt og indrage. skal jeg ikke kunne sige

Anmeld

6. januar 2013

Dustmuz

http://www.aarhus.dk/da/borger/Beskaeftigelse-og-uddannelse/Uden-arbejde/Kontanthjaelp/Kontanthjaelp-naar-du-er-blevet-student.aspx

fandt lige dette inde på Århus's hjemmeside..
Det er dog ikke nogen paragraf men en "regel" der er i de fleste kommuner

• du har afsluttet en erhvervs grunduddannelse ( f.eks. handelsskole eller teknisk skole) og søger eller har fået læreplads. Dette gælder også, selv om der går 2 - 3 måneder indtil, du får eller skal starte i lærepladsen.
  • du er blevet student, HH`er, HTX`er eller lignende og har søgt ind på en kompetencegivende uddannelse med start efter sommerferien. Dette gælder også, selvom du endnu ikke har fået besked, om du er optaget på uddannelsen.

Her gælder paragraf 12 bare ikke i nogen af tilfældende medmindre man er udlænding og første gangs besøgende (Danmark er et latterligt land i know)

Anmeld

6. januar 2013

Bb3031

http://www.aarhus.dk/da/borger/Beskaeftigelse-og-uddannelse/Uden-arbejde/Kontanthjaelp/Kontanthjaelp-naar-du-er-blevet-student.aspx

fandt lige dette inde på Århus's hjemmeside..
Det er dog ikke nogen paragraf men en "regel" der er i de fleste kommuner

• du har afsluttet en erhvervs grunduddannelse ( f.eks. handelsskole eller teknisk skole) og søger eller har fået læreplads. Dette gælder også, selv om der går 2 - 3 måneder indtil, du får eller skal starte i lærepladsen.
  • du er blevet student, HH`er, HTX`er eller lignende og har søgt ind på en kompetencegivende uddannelse med start efter sommerferien. Dette gælder også, selvom du endnu ikke har fået besked, om du er optaget på uddannelsen.

Her gælder paragraf 12 bare ikke i nogen af tilfældende medmindre man er udlænding og første gangs besøgende (Danmark er et latterligt land i know)

På følgende side står der også: 

Du betragtes ikke som værende studerende, når:

• du ikke har mulighed for skolepraktik eller ikke har fået læreplads.
  • du er blevet student HH`er, HTX`er eller lignende og ikke har søgt optagelse på en kompetencegivende uddannelse".

Og længere ned på siden:

"Hvis du modtager SU, er du først berettiget til kontanthjælp fra den første i den efterfølgende måned. Man kan ikke modtage begge ydelser samtidig".

Det er jo ikke til at finde hovede og hale i. Venter selv på afgørelse om kontanthjælp, som jeg søgte midt i december. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.