Kostskole - kunne I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2013

Pige2009

Moo skriver:

Du skriver at da det koster penge at bruge privatskolerne er der sorteret i de socialt utilpassede børn - jeg kan slet ikke se sammenhængen.

Og nej, jeg ved ikke "social arv" - det er et begreb som diskuteres lystigt, og er til stor diskussion. Så man kan ikke umiddelbart udlede at fordi forældre har penge til at sende deres børn på privatskole, så er der ikke børn med sociale  problemer. 

Og desuden, for at blive i forforståelserne, så kan man jo også få økonomisk friplads til privatskoler, så man behøver ikke at være en velhavende kernefamilie for at have børn der.

Nemlig. Min datter er skrevet op til flere privatskoler i Odense og der giver de friplads til f.eks børn af mindre bemidlet indvandrerfamilier for at få lidt forskellig sammensætning af eleverne, hvilket jeg synes er super

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2013

Pige2009

Moo skriver:

Jeg vil gerne bede om et link til de undersøgelser der viser at velhavende børn (og en def. af velhavdende?) med problemer bliver opdaget i BH eller i de tidlige klasser. Man bliver jo ikke en bedre forældre af at have en vis indkomst, og børnehaver skelner jo ikke til indkomst, så jeg antager at du taler ud fra din forforståelse og ikke udfra empiri?

Friplads til skoler/daginstitutioner gives udfra økonomi, ikke familieforhold. Dvs. at en enlig mor også kan få friplads til sine børn på en privatskole, lige som en kh-modtager kan og alle andre som søger og bliver godkendt.

Og til sidst - kender du kravene for at blive optaget på en privatskole? Jeg gør ikke. Men jeg kunne da godt tænke mig at se den skole som sorterer på den måde du stiller op. Hvornår er et barn socialt utilpasset? Hvilke regler og målestokke bruger skolerne for at sige nej, hvilke kriterier skal være opfyldt eller må ikke være opfyldt?

Jeg er ikke uenig med dig i at der selvfølgelig ikke er lige så mange børn af kh-modtagere mv på privatskoler, det der fik mig op af stolen, var bare den ret unuanceret holdning omkring fattige og socialt utilpassede børn

I bund og grund enig. Men jeg ved at flere skoler i Odense giver friplads eller tilskud til utilpassede elever for at få en lidt anderledes sammensætning af elever og fordi, de mener, at der er stor chance for at den pågældende elev bliver "rettet op på" blandt ressoucestærke elever og lærere

Anmeld

5. januar 2013

Nemesis

Baagøe skriver:

Så er det jo intet problem netop fordi, I tager højde for hans sensitive natur og allerede nu ved, at han ikke er parat

ja jeg tror nu også der er stor forskel på hvad børnene er klar til og hvad mange forældre er klar til.

:-) Sisse

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

AalborgPigen skriver:

Nu har jeg ikke læst debatten her.. Men har lige tjekket prisen ud, for at være kostskole elev koster det 11.000 pr måned !!! CHOK ! 

Ja, da! Det er ikke bare noget, man sådan lige gør

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Dinna88 skriver:

Hvorfor dog ikke? Hvis ens barn gerne vil afsted og man har råd, så synes jeg bare man skal gøre det! ALLE jeg kender, der har været afsted, har udviklet sig så meget i den tid. Det har været ubeskriveligt for dem, og de har fået venskaber for livet. 

Det lyder interessant og fedt. Jeg synes det ser SÅ smukt ud, og kæft, trit og retning kan jo være udemærket. Og tænk sig, at bo i de bygninger - wauw!

Da jeg var inden alder var pengene ikke til kostskole heller tror jeg, men hvilke andre grunde, kender jeg ikke

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

AalborgPigen skriver:

Men hvor skal barnet vide fra hvad kostskole er ? Altså jeg forbinder kostskole med noget med kæft-trit-retning... 

Det er bare min mening  

Jeg syntes dælme det er mange penge... Så er jeg mere til efterskole.

Men prøv lige at tygge lidt. Navnene - efterskole og kostskole - så er der allerede her en vital forskel. Kostskole er jo som oftest noget forældrene vælger til på barnets vegne, hvorimod efterskole er noget barnet vælger og har indflydelse på

Anmeld

5. januar 2013

Muffin_girl

Baagøe skriver:

Ja, da! Det er ikke bare noget, man sådan lige gør

Nej for dælan ..

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Dinna88 skriver:

haha

Jeg skriver jo netop til dig, at jeg ikke er sikker på forskellen - og jeg har absolut INTET sted skrevet, at der er fordele ved kostskoler, det er dig der mener, at der er fordele ved efterskoler, hvilke jeg så efterspørger, og der har du ingen. Og du har heller ikke facts over hvem der vælger hvad. Så du har jo heller ikke hverken fordele eller ulemper at komme med

Isådan en debat her er egne erfaringer jo ikke noget værd. Du  tror at der er "kæft, trit og retning" på kostskoler, du  tror der er færre skidte typer på efterskoler, du  tror at det er velhavende der vælger privat- og kostskoler  Og det får jeg jo ikke noget ud af, jeg har absolut intet at forholde mig til 

Nu smider jeg lige et postulat her, men mon ikke husstandsindkomsten blandt forældre til børn på kostskoler/privatskoler ligger noget højere end hos forældre til børn i folkeskolerne, hvis man tjekker Danmarks Statistik?

Anmeld

5. januar 2013

Muffin_girl

Baagøe skriver:

Men prøv lige at tygge lidt. Navnene - efterskole og kostskole - så er der allerede her en vital forskel. Kostskole er jo som oftest noget forældrene vælger til på barnets vegne, hvorimod efterskole er noget barnet vælger og har indflydelse på

Ja det kan du jo have ret  i Men mange herinde siger at  barnet selv kan ønske at komme på kostskole ? Men det kan vel kun komme pga påvirking fra forældre.. Ligesom efterskole kun kommer hvis skole, forældre, venner osv fortæller om det ..

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Dinna88 skriver:

Og det må du gerne! Jeg elsker en god diskussion.

Men inden vi begynder på det her, så skal du lige smide lidt dokumentation på bordet, tak Jeg kan ikke bruge dine egne erfaringer til noget. Særligt ikke da jeg kan skrive det stik modsatte - jeg, min søster og min bror gik på privatskole! Og jeg gik i klasse med i hvert fald tre andre, der kom fra misbrugsfamilier. Jeg har lige svaret i tråden om privatskoler - bare min klasse var "skolens værste klasse". En lærer blev kørt psykisk ned, og tre blev smidt ud for vold (mod andre, YNGRE elever) 

Det er der nemlig.

Og selvfølgelig skal der være respekt. og selvfølgelig er det en regel på alle skoler. Hvis ikke der er, så er det højest sandsynligt, at det er en enkelt lærer der fejler. Og det vil der jo blive gjort noget ved

Tjek lige dette link, hvor der i dokumentet er anført følgende: "Det viser sig endvidere, at forældre med en husstandsindkomst på over 600.000 kr. årligt i højere grad benytter privatskole end de øvrige forældre."

http://vbn.aau.dk/files/18731989/Folkeflugt_fra_folkeskolen.doc

ser lige om jeg kan finde andre spændende undersøgelser

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.