Kostskole - kunne I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2013

Pige2009

Dinna88 skriver:

haha

Jeg skriver jo netop til dig, at jeg ikke er sikker på forskellen - og jeg har absolut INTET sted skrevet, at der er fordele ved kostskoler, det er dig der mener, at der er fordele ved efterskoler, hvilke jeg så efterspørger, og der har du ingen. Og du har heller ikke facts over hvem der vælger hvad. Så du har jo heller ikke hverken fordele eller ulemper at komme med

Isådan en debat her er egne erfaringer jo ikke noget værd. Du  tror at der er "kæft, trit og retning" på kostskoler, du  tror der er færre skidte typer på efterskoler, du  tror at det er velhavende der vælger privat- og kostskoler  Og det får jeg jo ikke noget ud af, jeg har absolut intet at forholde mig til 

Faktisk udtaler rektor på Herlufsholm direkte, at de er regelbundne og at man har at rette ind, da reglerne på skolen ikke kan gradbøjes. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2013

Pige2009

Dinna88 skriver:

Wauw, du er heldig, at du har sret i de omgivelser! Altså, hvor ser det smukt ud. Jeg kan blive helt blown away

Men - det bekræfter jo blot det jeg tænkte. Jeg synes også, at andet er ulogisk. 

Agree Eleverne er vel ikke anderledes end andre unge, der skal prøve grænser af

Anmeld

5. januar 2013

Dorthe1986

Mariajny skriver:

jeg har ikke læst hele debatten endnu, men ville lige svare dig ja en privat skole kan sagtens takke nej tak til et barn, det er sket to gange hvor min søn går de sidste 3 år..
Dette kan vi nemlig læse i uge brevet, hvis et barn har været på prøve.. de skriver selvfølgelig ikke hvorfor, skolen har takket nej til barnet.

Okay, tak for svar Selvom det kan virke hårdhændet at afvise nogen, så er det samtidig også rart at der findes skoler, hvor man kan sende sine børn hen og føle de får den bedst mulige skolegang tilbudt

Anmeld

5. januar 2013

Dorthe1986

Baagøe skriver:

Ingen problemer for mig - TS - jeg har den holdning, at jeg synes det er spændende at se, i hvilke retninger en debat kan føre

Super, tak Men tænkte, at det var bedst lige at holde lidt igen, det er jo ikke til at vide hvordan folk gerne vil have tingene

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Mor og meget mere skriver:

Det er en meget unuanceret fremstilling, synes jeg. Forældre med god økonomi og en krævende karriere kan bestemt også have for travlt til at tage sig af deres børn. På min tidligere arbejdsplads - en folkeskole i et skoledistrikt med yderst velhavende og ditto uddannede forældre - så vi mange eksempler på børn, som blev omsorgssvigtet "på højt plan" - de var pæne i tøjet, materielt forkælede, og forældrene formulerede sig flot om de "rigtige" værdier, så pænt så det ud - men i praksis var der ikke tid og overskud til at være der for børnene, som blev overladt til sig selv. Det tager naturligvis længere tid for skolen at "opfange" børn med en sådan baggrund og gennemskue tingenes tilstand, fordi alt ser så fint ud på overfladen.

Derfor er jeg dybt Uenig med dig i, at disse børn oftest opdages tidligt i skolegangen - tværtimod, vil jeg hævde. Når et barn med en tilsyneladende fin baggrund opfører sig utilpasset og fx udadreagerende, møder man ofte stor modstand fra forældrene i forhold til at erkende, at det ikke bare er noget forbigående. Her er det ofte langt enklere at tage fat på utilpassede børn fra socialt belastede hjem - dels er det tydeligere, at barnet er forsømt, dels er forældrene mere villige til at lytte til autoriteterne og erkende, at der er behov for hjælp udefra. 

At fripladserne på privatskoler er til "harmoniske og stabile" børn, vil jeg stille et stort spørgsmålstegn ved. I teorien er det naturligvis skolens ønske, men i praksis ved man sjældent, hvad børnene har med i bagagen - det har jeg set mange gange som tidligere lærer på en friskole, hvor mine børn nu er elever. 

Helt enig Børn i de familier lærer at lukke af, og da de ofte er velopdragne, er det svært at gennemskue problemerne

Anmeld

5. januar 2013

Mariajny

Dorthe1986 skriver:

Okay, tak for svar Selvom det kan virke hårdhændet at afvise nogen, så er det samtidig også rart at der findes skoler, hvor man kan sende sine børn hen og føle de får den bedst mulige skolegang tilbudt

jeg synes det er fint nok, når det er fordi skolen ved de ikke kan opfylde barnets behov.. jeg ved det har været sådan i de tilfælde der har været mens min søn har gået der.. han startede nu helt i Børnehave der.
det er det bedste ved privat skole, barnets behov bliver 100% opfyldt, og de kan starte der i vuggestue, så der er intet der er fremmed for dem

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Mariajny skriver:

jeg har ikke læst hele debatten endnu, men ville lige svare dig ja en privat skole kan sagtens takke nej tak til et barn, det er sket to gange hvor min søn går de sidste 3 år..
Dette kan vi nemlig læse i uge brevet, hvis et barn har været på prøve.. de skriver selvfølgelig ikke hvorfor, skolen har takket nej til barnet.

Barn på prøve? Lyder ikke helt optimalt for et barn i mine ører. Fortæl gerne mere

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Nemesis skriver:

ja jeg tror nu også der er stor forskel på hvad børnene er klar til og hvad mange forældre er klar til.

:-) Sisse

Det tror jeg bestemt også

Anmeld

5. januar 2013

Mariajny

Baagøe skriver:

Barn på prøve? Lyder ikke helt optimalt for et barn i mine ører. Fortæl gerne mere

før skolen eller forældre takker evt ja til en plads på vores skole, er barnet og ligeledes forældrene på prøve i 14 dage for at se om de "passer" ind.

Anmeld

5. januar 2013

Dorthe1986

Mariajny skriver:

jeg synes det er fint nok, når det er fordi skolen ved de ikke kan opfylde barnets behov.. jeg ved det har været sådan i de tilfælde der har været mens min søn har gået der.. han startede nu helt i Børnehave der.
det er det bedste ved privat skole, barnets behov bliver 100% opfyldt, og de kan starte der i vuggestue, så der er intet der er fremmed for dem

Ja det er også det, der tiltaler mig ved privatskolen. At de er der 100 % for ens barn og ikke mindst at kvaliteten er så høj. Men da vi regner med at flytte til et andet sted i landet inden han starter skole, kan jeg ikke rigtig indskrive ham nogen steder... for er lidt usikker på hvor vi ender henne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.